0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
För det första är det inte många som upptäcker att pumpen går med för hög kurva, den funkar ju och sparar pengar.För det andra är det ca 75% av besökarna i detta forum som aldrig registrerar sig, men de får säkert hjälp att lösa problemen bara genom att läsa vilka problem andra stött på, eller mina varningar för just termostatfällan och elpannesyndromet.Dessutom är det säkert en hel del installatörer som lärt sig ett och annat de senaste åren.Bifogar bild på kurvan får du själv bilda dig en uppfattning om övertempen som blir baserat på rekommenderad kurva och mitt faktiska behov av framledningstemp.Copelands program tar inte hänsyn till värmeväxlarna, cirkpumparna, och att underkylning och överhettning ändras av dessa parametrar.Det kan säkert bli så liten skillnad som 2% om allt runt omkring är optimerat med den högre temperatur som produceras, men det kan vi väl utgå från att det inte är.Oraklet, jämför kurva 9 och kurva 5 vid -10°C utetemp.
Intressantas är ju hur man kan dimensionera och konfigurera sin anläggning så man faktisk inte förlorar effektivitet, snarare tvärt om, med termostater.Alla som har läst denna och tidigare trådar förstår säkert att nästan alla komforthöjande funktioner, lagstadgade eller inte, innebär en risk utifrån ett opimeringsperspektiv genom att man överlåter till program, mekanik och automatik att hantera något som faktisk kräver lite brain input för att fungera optimalt. det är som att bannlysa automatlåda i en bil ( fast det finns dsg)
Jag har ju som du vet mest erfarehet av ett specifikt fabrikat. men jag har å andra sida nästan svartbälte i detta fabrikat. En gång i tiden hade jag en viss vinning i det fabrikatet, så är INTE fallet nu. Tvärt om.Men efter dem mätningar jag gjort och jag har mätt MKT på detta fabrikat det var ju så jag lärde mig saker.Så kan jag säga att siffrorna stämmer. Copelands siffror stämmer exakt med den cykel jag lägger in, även om det är en specifik "du vet vad cykel"CP tillkommer men det gör det i båda fallen dessutom la jag inte in en uttätad process Säg det i kör med mig Thermia dominerar Med Danfoss termostater
För övrigt fungerar ju inte en vägg så att den vid en viss temp tex "släpper igenom"Den påverkas alltid av utetemp och ägaren ställer termostaten utifrån vilken temp som känns lämplig i rummet, inte vad det står för siffra på termostaten(ex 3, 4 , 7)De tester som danfoss utfört indikerar att en termostat möjliggör en 20% besparing genom att den vid varje givet tillfälle kan ta till vara på ev övertemp osvMen det är klart har man fest stor nog att fylla folk i varje rum i hela huset så kan det bli diverse knas, om man inte har en tank
Men jag kör ju inte högre kurva än jag behöver. Så varför måste jag dit o skruva om termostaten öpnnar fullt. Öppnar den fullt får jag ju det värde som elementet haft om det inte haft någon termostat???Edit stavfel
Nej det händer inte rickard . det blir inte kallt i rummet även om vbf skulle vara för varm .Har en kund som envisats med fastkondensering och vedeldning med elpatron som spets. Han envisas med fullt öppen shunt och låter termostaterna reglera rums tempen .. ooooh vad han har loggat sin inomhus temp ja Rickard han har 21 grader överallt i bostadsdelarna och 18 i källaren hyffsat stor kåk 2 familjshus dryga 20 000 kwh om året spar han på en luft-vatten jag satt dit åt honom . Han fick som han ville ha det.cocacola
Jag hade en utegivare som reglerade shunten på min fd panna. Sedan styrdes doppvärmaren av en givare i tanken. Raditorerna är försedda med termostat. Hänger jag med om tanken är att fimpa termostaterna och flytta utegivaren till innomhus?
desto större anledning att ha möjlighet att strypa bort energi ifrån radden när det av någon anledning blir en övertemperering av något slag cocacola