0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ja TVA, slinga eller tank... Det går ju aldrig att få varmare vatten än vad man har i ack-tanken.Fördelen med TVA är att man bibehåller skiktningen och på så sätt får ut tillräckligt varmt vatten ända till det kalla skiktet har nått ända upp till toppen på tanken.Nackdelen med förrådsberedare är just som doktorn skriver att om man tappar mycket vatten så får man en kall 'klump' mitt i tanken som skapar en massa strömmar som sabbar skiktningen. Resultatet blir att toppen på tanken kyls och man får kallare varmvatten. En annan nackdel med förrådsberedare är att värmeöverföringen mellan tanken och varmvattnet är sämre än med slinga eller TVA'ns värmeväxlare så det tar längre tid för återhämtning efter att man har fyllt ett bad.Nackdelen med TVA är att man behöver en VVX, en cirkpump och en tryckstyrd ventil - Fler saker som kan krångla...
Jag har slinga och förvärmningslinga och det är inga problem att duscha när tanken är i 40 grader.Jag skulle gärna vilja ha en TVA för att bereda vv.Det är ju den perfekta lösningen.Inget som stör siktningen i tanken varmt ut i toppen på tanken och kall retur in i botten på tanken.Det finns väl ett test av ackumulatortankar som råd o rön gjort. Där var TVA överlägsen alltSämst var beredare
Citat från: Hansson skrivet 08 augusti 2011, 07:21:10Jag har slinga och förvärmningslinga och det är inga problem att duscha när tanken är i 40 grader.Jag skulle gärna vilja ha en TVA för att bereda vv.Det är ju den perfekta lösningen.Inget som stör siktningen i tanken varmt ut i toppen på tanken och kall retur in i botten på tanken.Det finns väl ett test av ackumulatortankar som råd o rön gjort. Där var TVA överlägsen alltSämst var beredare klarar du vv vid 40 grader låter bra med slinga tycker dom brukar vilja ha högre temp. Med dubbla slingor borde du väl kyla botten på tanken bra då finns inte så stora fördelar med Twa om man inte har tankarna i serie.
Använder man dragregulatorn på pannan om man har laddomat 21? el. kör man med samma läge på dragluckan?skall det koppla säkerhetsventill om man har öppet kärl?Har inte golvbrunn där jag skall ha tankarna hur stor är risken att man får ett stort läckage så att det behövs golvbrunn? för tappning av systemet så kan jag koppla slang vidar till golvbrunn