0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ny kyl + frys kostar väl runt 10 000:- om man får nåt bra paketerbjudande. Med dom kan du spara 5-600kWh (vilka en viss del av året måste ersättas av nån annan uppvärmning).Det känns som att det inte är nån idé att byta så länge dom funkar...
Har haft huset tomt hela juli och för första gången sen jag köpte huset -03 kunnat mäta tomgångs förbrukning, bara kyl och frys på (VP avstängd) vilka drog 114 kWh. Kan det anses normalt för fullstor kyl + fullstor frys från 98? (GRAM är märket) Lurar på att köpa nytt, man läser ju om nya som drar typ 3-400kwh per år. Nuvarande kyl/frys drar ju iväg över 1300kWh per år vilket är mer än 10% av min totala förbrukning inkl uppvärmning (12,600kWh).Ooops blev visst 2 inlägg..
i kylboxen då eller? Eller om man har kylen utomhus?
Citat från: David Rinnan skrivet 03 augusti 2011, 15:24:28i kylboxen då eller? Eller om man har kylen utomhus?Om kylan från frysen smiter ut till rummet som frysen står i blir det kallare där och måste värmas mera fast det kanske inte behövs om frysen går mera efter som kylan smiter ut.
Citat från: smurfen72 skrivet 03 augusti 2011, 16:03:32Citat från: David Rinnan skrivet 03 augusti 2011, 15:24:28i kylboxen då eller? Eller om man har kylen utomhus?Om kylan från frysen smiter ut till rummet som frysen står i blir det kallare där och måste värmas mera fast det kanske inte behövs om frysen går mera efter som kylan smiter ut.Kylan från kylen ? Har du missat värmen från kompressorn? Eller blir den kall medan den jobbar?
Citat från: kamilenski skrivet 03 augusti 2011, 18:05:05Citat från: smurfen72 skrivet 03 augusti 2011, 16:03:32Citat från: David Rinnan skrivet 03 augusti 2011, 15:24:28i kylboxen då eller? Eller om man har kylen utomhus?Om kylan från frysen smiter ut till rummet som frysen står i blir det kallare där och måste värmas mera fast det kanske inte behövs om frysen går mera efter som kylan smiter ut.Kylan från kylen ? Har du missat värmen från kompressorn? Eller blir den kall medan den jobbar? Det var liksom det jag undrar blir det varmare i rummet om det står en gammal frys där som läcker kyla till rummet och en kompressor som går mera än en modern jag vet inte
Citat från: Raffen skrivet 03 augusti 2011, 10:24:19Skaffa dig en energimätare av fabrikat Voltcraft istället Apan så får du alltid rätt mätvärden, eller ivf inom + - 0,5%. Mvh Raffen.Precis. Åsså kanske den rapporterar förbrukningen i kWh istället för W...
Skaffa dig en energimätare av fabrikat Voltcraft istället Apan så får du alltid rätt mätvärden, eller ivf inom + - 0,5%. Mvh Raffen.
Praktiskt taget all energi som frysen drar blir till värme i rummet den står i. Det spelar ingen roll om du lämnar dörren öppen eller har den stängd. Eftersom kompressorn kommer att gå mera om dörren är öppen så kommer rummet att bli varmare med dörren öppen än om den är stängd.
Då försvinner ju vinsten med att byta ut den till en mer energisnål variant, iaf vintertid, om man ändå behöver värme. Undran vad den har för COP?