0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Nej stör inte mig heller att ha den som lite komplement, och gillar med luft/luft att det går fort att få upp värmen, att kunna stänga av värmen på våren och kunna snabbt få upp värmen, men synd att de är så jäkla fula.!! På vårt fina nya hus, både insida och utsida..Bakteriedödade? Njae...nog mest reklam, men en viss filtrering..Vet Inte om jag skulle bygga ett nytt hus och planera för luftvärmepump..!! Men de är effektiva, ja, men en nödlösning eller komplement, men överväger ändå ibland att sätta in en, men bär klart emot..hårt!Är som att beställa ny Volvo, och sätta in B18...kanske ingen förlust dock..!
I 7 års tid, värmde vi huset med 2 LLVP utan att klaga på golvet. Ner till ca 0 grader. Sen fick el raddrna hjälpa till.Den varma luften riktade vi mot golvet. Inga problem. Men å andra sidan är det tofflor som gäller alla! Även gäster. Har tot 5 par i 40 och 5 i 45 storlek. Plus våra. Och detta sen våra kära gäster fördärvade golvet! Varken faner eller laminat klarar av tunna klackar eller vanliga skor som gnider in sand.Med dagens LLVP skulle vi klara oss utan elraddar.
Jo men inte så smart att köra luftvärmepump på kyla, och Niben går och drar ut kylan, fönster funkar bra och billigt, står öppna på övre plan, natten Max 20gr ute, och dessa dagar är få, annars mest 15gr..Ändå svårt att få optimal spridning med luftvärmepump, oavsett husmodell, men man snål som många (jag tex) så får det vara lite svalare i dessa rum, alt att slå på rad i detta rum..så skulle ej vilja vara utan rad, men slipper dessa helst.. Nej vill ha golvvärme, men segt system, men får se denna vinter vad förbrukningen hamnar på med Niben 750, Men hursom rätt kört att välja nåt annat än F-system, men att detta skall vara inbakat i värmesystemet gillas ej..
Kollade mitt fritidshus och där ligger "stand-by" förbrukningen på närmare 300w per timme nu på sommaren.VVB avstängdKyl-frys igångGammal dator står och går i garderoben (som server)Ett par switchar igångFyra IP-kameror igångMinireningsverkets pump igångLarmet inkopplatVärmepumparna avstängda men kontakterna sitter iMånga små förbrukare igång alltså. Känns ändå som rätt hög förbrukning?