0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
När jag dimensionerar ett hus så räknar jag först fram vilken effekt jag ska ha. Sedan så åker kompressor dimensioneringsprogrammet fram. Där ser jag hur mkt effekt de olika kompressorerna ger vid olika förångningar och kondenseringar. Där gör jag mitt val av maskin. På kompressorn det är den som är viktig och vilken förångningstemp den får.Förångningen är betydligt viktigare än kondenseringen vad gäller avgiven effekt,upphämtad kyleffekt och COP.Så jag brukar inte bara titta i tillverkarens program och välja där, jag dimensionerar mest med kompressor tillverkarens program
Tack Carl och Rickard för svar!@RickardDu har rätt i att jag inte räknade med flödesökningen i de övriga radiatorerna. :-[Men finns det tumregler för att räkna på hur mycket det blir? Differenstrycket över radiatorer som inte stryps borde väl inte ändras så jättemycket eftersom de är (för 2-rörssystem) parallellkopplade?Eftersom jag nu fick svar så fortsätter jag att ställa frågor, det är alltid kul att lära sig nya saker. Vad gäller diff.tryck över radiatorventiler, vilka är nivåerna vid normalt tillstånd och vid vilka nivåer börjar man få ljudproblem?Och så några frågor om innegivare:Jag har förstått att de fungerar som ett komplement till utegivaren och justerar börvärdet utifrån rådande innetemperatur, men jag vet inte hur själva regleringen går till. Används någon form av hysteres? I hur stora steg sker förändringen av börvärdet? Finns det något maxvärde för temperaturavvikelsen som den reagerar på, dvs. om givaren mäter 15 ºC när börvärdet är 22 ºC, ger det då en högre framledningstemp än om givaren mäter 16 eller 17 ºC?Och varför är Nibes innegivare så jävla dyr? Kan man använda den som bioprojektor också? Återigen, tacksam för alla svar!Ha det gött
På en normal installation brukar det skilja c.a 7 grader. På en med sämre flöden 9 Kan man få ner till 5K så är det Thumbsup.Ser att du också har en ZR kompressor. Har du mätt din förångning? Jag förmodar att du byggde din maskin själv
Tack Carl och Rickard för svar!@RickardDu har rätt i att jag inte räknade med flödesökningen i de övriga radiatorerna. :-[Men finns det tumregler för att räkna på hur mycket det blir? Differenstrycket över radiatorer som inte stryps borde väl inte ändras så jättemycket eftersom de är (för 2-rörssystem) parallellkopplade?Eftersom jag nu fick svar så fortsätter jag att ställa frågor, det är alltid kul att lära sig nya saker. Vad gäller diff.tryck över radiatorventiler, vilka är nivåerna vid normalt tillstånd och vid vilka nivåer börjar man få ljudproblem?Och så några frågor om innegivare:Jag har förstått att de fungerar som ett komplement till utegivaren och justerar börvärdet utifrån rådande innetemperatur, men jag vet inte hur själva regleringen går till. Används någon form av hysteres? I hur stora steg sker förändringen av börvärdet? Finns det något maxvärde för temperaturavvikelsen som den reagerar på, dvs. om givaren mäter 15 ºC när börvärdet är 22 ºC, ger det då en högre framledningstemp än om givaren mäter 16 eller 17 ºC?Och varför är Nibes innegivare så jävla dyr? Kan man använda den som bioprojektor också? Återigen, tacksam för alla svar!Innegivarna fungerar i princip så att de justerar ned det av reglerdatorn framräknade börvärdet med differansen X faktorn (som man själv kan välja 1-6 grader).Denna typ av reglering ger färre start/stopp, lägre genomsnittlig framledningstemp, och en fullt acceptabel komfort, även i system helt utan termostater.Ha det gött
smurfen:om det nu skulle vara så så har jag aldrig hört någon säga att det blåser ute och vi har bara 19g inomhus.jag själv har en gammal kåk och inte tusan sjunker tempen ner från 21 till 19 bara för det blåser ute.börja isolera istället om du nu har så otät kåk.
Rickard du skriver i ditt inlägg att du hoppas att dina teorier och slutsatser är riktiga. se om du som Lekman förstår det här,Ja I en installations princip av många skapade för att passa någerlunda i en villa installation, Sen finns det anpassade Lösningar som du som lekman vägrar att lyssna på och vilja förstå.VVS är inget tyckande Det bygger på funktion och här finns det Fakta som stödjer grundprinciper typ Fysik/mattematik mm.Men du kör på som vanligt som om detta. Men installations teknik och relgler är inte som dom diskusionerna ni har i dom allmäna forumen där det är Tyckande som avgör vilket som är rätt eller fel . Där kan man skriva och tycka va man vill då rätt och fel är i betraktarns ögon , men ett felaktigt påstående/teori det verkar du inte vilja /kunna ha/ta emot hjälp med . det är som med rumsgivaren här , den vill du ha med i alla installationer ,Den passar inte i alla installationer Det är ingen teori det är Fakta.Så Rekomenderar du innegivare rekomendera då också vart den passar.cocacola
Tack Carl och Rickard för svar!@RickardVad gäller diff.tryck över radiatorventiler, vilka är nivåerna vid normalt tillstånd och vid vilka nivåer börjar man få ljudproblem?Och så några frågor om innegivare:Jag har förstått att de fungerar som ett komplement till utegivaren och justerar börvärdet utifrån rådande innetemperatur, men jag vet inte hur själva regleringen går till. Används någon form av hysteres? I hur stora steg sker förändringen av börvärdet? Finns det något maxvärde för temperaturavvikelsen som den reagerar på, dvs. om givaren mäter 15 ºC när börvärdet är 22 ºC, ger det då en högre framledningstemp än om givaren mäter 16 eller 17 ºC?Ha det gött