0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Delar jag den totala elförbrukningen med tiden (VP drifttid) kompressorn har varit igång så drar pumpen ~13kW/h.
Ja det låter otroligt mycket i sommartid, 1 timme drifttid/dygn låter normalt, men ej förbrukningen, antingen rinner det iväg otroliga mängder VV, samt att pumpen går med kompressor plus elpatron..Vår Frånluftvärmepump kör vi 1timme/dygn, den förbrukar 620w/h för att ladda den inbyggda beredaren på 200liter..
Om vi haft en extrem förbrukning av varmvatten (läckage?) borde vi väl sett detta på ökad drifttid istället för ökad elförbrukning eller tänker jag fel?Enligt displayen så har inte elpatronerna tagits i bruk och värmefördelningen är 80/20 mellan radiatorvärme/vv.
Givetvis 620w/h endast för Niben, som enligt BBR har egen mätare, men den körs inte riktigt heller varje dygn, totala förbrukningen för hela huset är mellan 4-8kwh/dygn, eller 193kwh i Juni..Men att hans pump skall dra 16-20kwh/dygn låter väldigt mycket, det låter nästan mycket om det skulle vara el VVB.Mäter mätaren endast pumpen?? Eller har han kopplat så den mäter hela centralen? Alltså hela huset..?
Citat från: fredrikvovesson skrivet 11 juli 2011, 16:06:24Om vi haft en extrem förbrukning av varmvatten (läckage?) borde vi väl sett detta på ökad drifttid istället för ökad elförbrukning eller tänker jag fel?Enligt displayen så har inte elpatronerna tagits i bruk och värmefördelningen är 80/20 mellan radiatorvärme/vv.Du tänker rätt!Kan det vara så att elmätaren är trasig eller behöver en omräkningsfaktor? Har du fabrikat och modell på mätaren?
Jag har samma vp. Effekten till kompressor brukar variera mellan 4,2 - 5,3 kW vid låg-hög temp. Därtill kommer brinepump 0,33 kWoch cp 0,17 kW= 0.5 kW. (Verkliga effektvärden mätt med mätare. Ej märkvärden)Då varierar ineffekten mellan 4,7 -5,7 kW. Tag medelvärdet t.ex = 5,3 kW.Gör avläsningar på din elmätare mellan två tidpunkter. Räkna ut hur stor energiförbrukningen varit.Gå i i Meny 7:1 (tror det är det) avläs gångtimmarna mellan motsvarande tidpunkter.Beräkna sedan effekten genom att ta : Energiförbr/Antal gångtimmar= (Borde röra sig kring 5 kW).Är det inte omkring 5 kW så är det bara att leta. Elpatron inbyggd som går in pga fel inställning.Det är inte någon elpatron extra som går in? I någon gammal volymtank med elpatron som spökar.