0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
När jag fyller ett rejält bad så räcker varmvattnet med nöd och näppe till. Justerar jag upp termostaten som styr värmen på vattnet i ackumulatorn slår ett säkerhetsrelä av pumpen. Reläet löser ut när vattnet som är på väg till pumpen är ca.40 grader. Skulle pumpen acceptera ca.45 grader så skulle nog mitt problem vara löst. Finns det risk att man skadar pumpen om man micklar med säkerhetsreläet? (En annan icke önskvärd sidoeffekt som blir nu är att jag måste ställa termostaten för av och påslag väldigt tajt vilket medför mycket korta gångtider (på=39, av=40)).MVHPeter.Axelsson@abc.se
Kan hända att jag har för klen cirkulationspump eller för klena rör för att få denna variant att funka 100%. Vilka in/ut temperaturer är normalt?Säkerhetsreläet slår ut om temperaturen på värmeslingan i VP blir för varm (i mitt fall ca.54 grader). Reläet måste återställas manuellt.Om man bortser från att jag inte kan få ut tillräckligt med varmt vatten till mitt bad är jag nöjd med ihopkopplingen. Idag exempelvis stannade pumpen vid 14.30. Solen har sedan stått för hela värmebehovet och nu 22.30 har VP fortfarande inte gått igång. Det är ett tecken på att iden med att inte blada ihop toppen med botten funkar fint. En komplicerad variant som jag funderar på är att dra ett rör från botten av tanken som blandas ihop med röret från toppen för att kyla ner vattnet till VP. Detta kanske skulle innebära att jag får mer volym varmvatten i toppen som i sin tur kan värma slingan till varmvattnet. Hur låter det??