0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har du avstängare före beredaren (på båda ledningarna) stänger du den som sitter på den sida där du har haft varmvatten och lossar på kopplingen lite och släpper ut luften den vägen, då slipper du få all luft ut i ditt system.
Citat från: purjo__ skrivet 26 juli 2011, 09:45:48Jo, så brukar dom vara konstruerade. När jag tänker efter så sitter det ingen nippel på min VVB som jag har som volymtank heller...Det borde inte vara nåt problem.Hur har du kopplat, VBF på anslutning av kallvatten på VVB? Spontant känns det som man ska koppla så men det kanske inte spelar någon roll, är väl såpass högt flöde på vb så det blir väl knappast någon skiktning att prata om ändå.//snuppesno
Jo, så brukar dom vara konstruerade. När jag tänker efter så sitter det ingen nippel på min VVB som jag har som volymtank heller...Det borde inte vara nåt problem.
Det sitter väl en slinga i beredaren borde inte kunna bli så mycket luft i den är så liten volym när jag installarade min Nibe 1245 med liknande beredare fanns det luftning på beredaren men hittade ingen i Thermias manual och tror inte det behövs nån för vad jag minns så hade jag inge luft när jag luftade min beredare.
Det sitter väl en slinga i beredaren borde inte kunna bli så mycket luft i den är så liten volym
Citat från: smurfen72 skrivet 26 juli 2011, 10:06:02Det sitter väl en slinga i beredaren borde inte kunna bli så mycket luft i den är så liten volym Det är väl ingen idé att använda slingan som volymtank? Om det är en slingberedare så pluggar man väl slingan (eller använder den som förvärmning av tappvattnet) och använder manteln som volymtank?Det borde väl du veta
@purjoFina loggningar där purjo Thumbsup Nu är jag ännu mer inställd på att koppla in min gamla vvb som volymtank.Det var förövrigt så jag tänkte koppla, vb från vp in där man tog ut vv ur beredaren. Men det är ju så man kopplar tankar för att få skiktning eftersom varmvatten stiger.//snuppesno
Jag har så trångt att jag har fått montera 80-literstanken horizontellt...