0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har haft galvfrossa en gång i livet, jag upplevde mig verkligen som sjuk. Men jag har några bekanta som blivit utsatta flera gånger, de påstår att man blir känsligare för var gång man utsätts för galvröken.Sant eller falskt?
Fast när det gäller öl så ska inte all kolsyra vara kvar, öl med för mycket kolsyra smakar inte gott.Och jag förstår inte grejen med att dricka ölen direkt på burk eller flaska, det blir mycket godare om man häller upp det i ett glas så att man får bort en del av kolsyran.
Jo, men träsprit, metanol, bildas ju överhuvud taget inte vid jäsningsprocessen, så sannolikheten att hemgjord sprit innehåller metanol är noll.Men, hotet om blindhet är nog en bra hjälp för föräldrar som vill avskräcka sina ynglingar...
Citat från: purjo__ skrivet 02 augusti 2011, 11:17:45Jo, men träsprit, metanol, bildas ju överhuvud taget inte vid jäsningsprocessen, så sannolikheten att hemgjord sprit innehåller metanol är noll.Men, hotet om blindhet är nog en bra hjälp för föräldrar som vill avskräcka sina ynglingar...Det beror på vad man har för råvaror.Jäser man på rörsocker så stämmer påståendet, men använder man potatis eller frukt så bryts pektinet ner till metanol.Om man dessutom är klantig vid destillationen och inte håller koll på temperaturen (man häller bort allt som kommer före 78 ºC) så får man med en del metanol i första flaskan.Om man samlar allt i en dunk så blir metanolen troligen så utspädd att den blir ofarlig, i kroppen konkurrerar etanol och metanol om nedbrytningen i levern (till acetaldehyd respektive formaldehyd) och levern bryter alltid ner etanol först. Så länge det finns etanol att bryta ner så kan kroppen göra sig av med metanolen via njurarna istället.För övrigt är det formaldehyden som är starkt giftig, medan acetaldehyden gör att man "bara" mår ågren.
Citat från: Carl N skrivet 02 augusti 2011, 12:52:11Citat från: purjo__ skrivet 02 augusti 2011, 11:17:45Jo, men träsprit, metanol, bildas ju överhuvud taget inte vid jäsningsprocessen, så sannolikheten att hemgjord sprit innehåller metanol är noll.Men, hotet om blindhet är nog en bra hjälp för föräldrar som vill avskräcka sina ynglingar...Det beror på vad man har för råvaror.Jäser man på rörsocker så stämmer påståendet, men använder man potatis eller frukt så bryts pektinet ner till metanol.Om man dessutom är klantig vid destillationen och inte håller koll på temperaturen (man häller bort allt som kommer före 78 ºC) så får man med en del metanol i första flaskan.Om man samlar allt i en dunk så blir metanolen troligen så utspädd att den blir ofarlig, i kroppen konkurrerar etanol och metanol om nedbrytningen i levern (till acetaldehyd respektive formaldehyd) och levern bryter alltid ner etanol först. Så länge det finns etanol att bryta ner så kan kroppen göra sig av med metanolen via njurarna istället.För övrigt är det formaldehyden som är starkt giftig, medan acetaldehyden gör att man "bara" mår ågren.Aha, här har vi nån med branschvana Jag tror myrsyran är värst. Koncentrationen av myrsyra stiger långsamt och dagen efter visar man symtom, börjar med synrubbningar. se länken ovan