0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ungefär som jag upplever med nässpray då. Jag har alltid använt nässpray när jag blivit förkyld, men för nåt år sen lyckades jag bli beroende. Efter det blir jag beroende så fort jag tittar på en nässpraysflaska, känns det som. Kan det vara så?
2. Smörja in trägolvet med smör/margarin innan golvslipning. För att slippa byta sandpapapper på golvslipen så ofta. "Dyrt"
Citat från: tyke skrivet 30 juni 2011, 18:50:352. Smörja in trägolvet med smör/margarin innan golvslipning. För att slippa byta sandpapapper på golvslipen så ofta. "Dyrt"Har jag provat. Fungerar inte. Smöret förbrukas direkt. Det som fungerar när man slipar gammal fernissa är att gå så snabbt över med cylinderslipen att den inte hinner smälta och fastna i pappret. Blir man stående eller tvingas sakta in är det kört direkt. Dessutom ska man slipa tvärs brädorna tills fernissan är borta, i skarvarna slås fernissan loss ur pappret. Klarade mej på ett grovpapper sist jag slipade, och det var ca 60 kvadrat fernissat trägolv...MVH/Gano
Hej Det är bättre att använda rostigt armeringsjärn än nytt pga att det biter bättre i betongen ??Som sagt iden är inte ny men kom gärna med nya förslag....Mvh tyke
Citat från: tyke skrivet 11 juli 2011, 21:42:34Hej Det är bättre att använda rostigt armeringsjärn än nytt pga att det biter bättre i betongen ??Som sagt iden är inte ny men kom gärna med nya förslag....Mvh tyke Detta tror jag inte ett dugg på! 1mm material som rostat har svällt till ca. 7mm (gäller tuber i pannor iaf) Rosten är porös jämfört med järnet. Ta en brokonstruktion tex som flexar mycket, då blir det snart ett "glapp" mellan armeringsjärnen och betongen och armeringen förlorar sin betydelse allt fortare för varje fordon som passerar bron, snart nog så ligger de från början rostiga armeringsjärnena som i en "kanal" i betongen utan förankring till betongen. Nä, jag är övertygad om att detta är en skröna, inget annat. Jag skulle aldrig armera med rostiga armeringsjärn när jag gjuter. Deklart, lite ytrost gör väl inget. Jag vet inte iofsig hur rostiga armeringsjärn du syftade till.
Nässpraysberoende handlar inte om att man vill ta det, det är inte ett psykiskt beroende utan ett fysiskt. Vad som händer är att slemhinnorna vänjer sig vid att bli bombarderade med avsvällande steroider, och därför slutar producera sina egna avsvällande ämnen. Normalt sett (innan jag blev beroende första gången) kunde jag ta nässpray i 2-3 veckor utan att det hände, men nu verkar det som att det är kört bara jag tar det en gång.Nässpray anser jag för övrigt vara guds gova till förkylda. Då är jag ändå ateist.
Citat från: leifa.k skrivet 18 juli 2011, 23:49:08Citat från: tyke skrivet 11 juli 2011, 21:42:34Hej Det är bättre att använda rostigt armeringsjärn än nytt pga att det biter bättre i betongen ??Som sagt iden är inte ny men kom gärna med nya förslag....Mvh tyke Detta tror jag inte ett dugg på! 1mm material som rostat har svällt till ca. 7mm (gäller tuber i pannor iaf) Rosten är porös jämfört med järnet. Ta en brokonstruktion tex som flexar mycket, då blir det snart ett "glapp" mellan armeringsjärnen och betongen och armeringen förlorar sin betydelse allt fortare för varje fordon som passerar bron, snart nog så ligger de från början rostiga armeringsjärnena som i en "kanal" i betongen utan förankring till betongen. Nä, jag är övertygad om att detta är en skröna, inget annat. Jag skulle aldrig armera med rostiga armeringsjärn när jag gjuter. Deklart, lite ytrost gör väl inget. Jag vet inte iofsig hur rostiga armeringsjärn du syftade till. När man bygger tex broar eller annat som ska hålla brukar dom vara noga att täcka armeringsjärnen just för att undvika rost men vad vet man det kanske kommer nya rön där armeringen ska rosta
Citat från: smurfen72 skrivet 19 juli 2011, 14:29:27Citat från: leifa.k skrivet 18 juli 2011, 23:49:08Citat från: tyke skrivet 11 juli 2011, 21:42:34Hej Det är bättre att använda rostigt armeringsjärn än nytt pga att det biter bättre i betongen ??Som sagt iden är inte ny men kom gärna med nya förslag....Mvh tyke Detta tror jag inte ett dugg på! 1mm material som rostat har svällt till ca. 7mm (gäller tuber i pannor iaf) Rosten är porös jämfört med järnet. Ta en brokonstruktion tex som flexar mycket, då blir det snart ett "glapp" mellan armeringsjärnen och betongen och armeringen förlorar sin betydelse allt fortare för varje fordon som passerar bron, snart nog så ligger de från början rostiga armeringsjärnena som i en "kanal" i betongen utan förankring till betongen. Nä, jag är övertygad om att detta är en skröna, inget annat. Jag skulle aldrig armera med rostiga armeringsjärn när jag gjuter. Deklart, lite ytrost gör väl inget. Jag vet inte iofsig hur rostiga armeringsjärn du syftade till. När man bygger tex broar eller annat som ska hålla brukar dom vara noga att täcka armeringsjärnen just för att undvika rost men vad vet man det kanske kommer nya rön där armeringen ska rosta I känsliga konstruktioner som broar och kolonner används numera vanligen korrosionskyddad armering. Ofta skyddad med epoxiharts som sprutas på som pulver redan vid tillverkningen av armeringen. Sen finns det armering i rostfritt också.För måååånga år sedan gjorde vi en räkneövning på gymnasiet (tekniskt) där hänsyn skulle tas till "ren armering, rostig armering och målad armering. Nu kommer jag inte ihåg faktiska värden men den målade och den nya var nästan lika bra men den rostiga var nästan "värdelös" på dragande krafter i t.ex balkar och spann. Enda gången det inte spelade någon jättestor roll var vid ringad armering på pelare.Problemet som uppstår är att betongen inte kommer intill järnet och det blir ett skickt med rost mellan betong och järn. Vid vibrationer och drgande krafter så "smulas" rosten till ett pulver och det uppstår glapp mallen betong och järnets kammar
Citat från: utopiazz skrivet 28 juli 2011, 22:33:51I känsliga konstruktioner som broar och kolonner används numera vanligen korrosionskyddad armering. Ofta skyddad med epoxiharts som sprutas på som pulver redan vid tillverkningen av armeringen. Sen finns det armering i rostfritt också.För måååånga år sedan gjorde vi en räkneövning på gymnasiet (tekniskt) där hänsyn skulle tas till "ren armering, rostig armering och målad armering. Nu kommer jag inte ihåg faktiska värden men den målade och den nya var nästan lika bra men den rostiga var nästan "värdelös" på dragande krafter i t.ex balkar och spann. Enda gången det inte spelade någon jättestor roll var vid ringad armering på pelare.Problemet som uppstår är att betongen inte kommer intill järnet och det blir ett skickt med rost mellan betong och järn. Vid vibrationer och drgande krafter så "smulas" rosten till ett pulver och det uppstår glapp mallen betong och järnets kammarNu blir jag nyfiken. hur kan man räkna på något sådant? Vilka parametrar o variabler stoppar man in?Säger absolut inte att det går men har man läst andra ingenjörsinriktningar så är man ganska kost inom detta.
I känsliga konstruktioner som broar och kolonner används numera vanligen korrosionskyddad armering. Ofta skyddad med epoxiharts som sprutas på som pulver redan vid tillverkningen av armeringen. Sen finns det armering i rostfritt också.För måååånga år sedan gjorde vi en räkneövning på gymnasiet (tekniskt) där hänsyn skulle tas till "ren armering, rostig armering och målad armering. Nu kommer jag inte ihåg faktiska värden men den målade och den nya var nästan lika bra men den rostiga var nästan "värdelös" på dragande krafter i t.ex balkar och spann. Enda gången det inte spelade någon jättestor roll var vid ringad armering på pelare.Problemet som uppstår är att betongen inte kommer intill järnet och det blir ett skickt med rost mellan betong och järn. Vid vibrationer och drgande krafter så "smulas" rosten till ett pulver och det uppstår glapp mallen betong och järnets kammar