0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har en Nibe Fighter 360 frånluftsvärmepump men då vi verkar gå mot en ny istid så känns den kraftigt underdimensionerad.
Sen nån kanske kan hjälpa med är vad det heter när man styr framledningstemtperaturen baserat på utetemperaturen? Termen flytande kondensering används flitigt men kanske inte alltid så konsekvent...
Så jag har börjat titta på luft/vatten pumpar att komplettera med och tar tacksamt emot rekommendationer.Så alla råd vad avser val av pump mottages tacksamt - tänkte satsa runt 10kW och låta den gamla VP värma vatten.
Fördelen med att köra Nibe rakt igenom är att styrningen blir mera integrerad.
CiteraFördelen med att köra Nibe rakt igenom är att styrningen blir mera integrerad.Hur menar du då? Tar det ena styrsystemet över styrningen av den andra prylen, eller är det igenkänningsfaktorn du menar?
Jag förstår att jag måste välja själv -men några goda råd om bra/dåliga alternativ skulle kunna hjälpa mig i djungeln.
Nibe ja.....Dom har två dockningsskisser för 2025 till Nibe Fighter 360P som jag inte riktigt förstår http://www.nibe.se/Partners/Dockning/Luftvatten-varmepumpar/M10214-3 respektive M10222-6.Bägge är "flytande kondensering" men i den ena har man en rumstermostat och som man kopplar till bägge pumparna. I den andra har man en Nibe SMO 10 styrenhet. Klarar upp till 10 enheter (kostar lika många tusen) och verkar kanske lite väl kraftfull.Det första alternativet rekommenderas inte till golvvärme så det går väl bort - men det innebär ju att Nibe alternativet åker upp 10´i pris. Jag tittade på Boschen igår och den verkade klart intressant! Skall försöka titta på Thermia Atec idag.Någon annan som har problem med WAF (womens acceptance factor) när man ägnar några timmar åt att nörda VP?
Sen kan man ju, beroende på hur nördig man vill vara, titta på vad det kan gå att göra med ett externt styrsystem såsom tillexempel CC Villa.