Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Elbil  (läst 50173 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Elbil
« Svar #105 skrivet: 27 januari 2016, 22:34:09 »
Klart är att skall man klara målet att få balans i CO2 utsläppen till 2050 så kan vi inte ha bränslen som kräver stora mängder energi att framställa och som släpper ut CO2 i processen.
Slösa energi och CO2 utsläpp i lågeffektiva förbränningsmotorer kommer inte iheller att fungera.
Det finns över 1 miljard bilar i världen och världen förbrukar ett par miljoner m3 bensin om dagen.
Man får se till helheten och hela världen.

Biogas ger en reduktion av klimatpåverkan med ca 21 ggr vid förbränning jämfört med om metanet släppts ut i atmosfären.
Därav förespråkas och satsas det på världen över.
Stor positiv miljöpåverkan, låg energiförbrukning vid framställning och komprimering.

Det är inte bara utsläppen från förbränningen man får ha i åtanke, även tillverkningen och då främst metallerna.
Gruv och stålindustrin står för stora koldioxidutsläpp från kol som används i förädlingsprocessen.
Skall vi klara klimatmålen så får både fordonstillverkarna få till en hållbart framdrivningssystem och så måste materialen som används i bilen vara koldioxidneutrala.
Annars lär vi inte köra bil.
Att klara målen är ingen lätt uppgift, och tiden håller på att rinna ut.

Det enda vettiga alternativet är elbil om man kan få fram lätta, billiga batterier av vanligt förekommande material.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Elbil
« Svar #106 skrivet: 27 januari 2016, 23:08:22 »
Citera
Klart är att skall man klara målet att få balans i CO2 utsläppen till 2050 så kan vi inte ha bränslen som kräver stora mängder energi att framställa och som släpper ut CO2 i processen.
Slösa energi och CO2 utsläpp i lågeffektiva förbränningsmotorer kommer inte iheller att fungera.
Det finns över 1 miljard bilar i världen och världen förbrukar ett par miljoner m3 bensin om dagen.
Man får se till helheten och hela världen.

Jovisst, man måste räkna den totala effektiviteten och utsläppen well to wheel. En effektivitet på 45-50% i en förbränningsmotor är inte sciencefiction och då har man inga mer förluster utom själva framställningen av bränslet i princip.
En elbil skapar förluster i flera led, elgenerering, transport via nätet, uppladdningsförluster i laddare o batteri, självurladdning och urladdningsförluster i batteri, inverterförluster i motorstyrningen, förluster i själva elmotorn. Till detta kommer stora förluster i form av nödvändighet att värma kupenluften med el vintertid på våra breddgrader, istf för med gratis förlustvärme från en förbränningsmotor, tänk på ditt resonemang med fjärrvärmens förträfflighet.... ::)
Multiplicerar man ihop allt detta så kryper totalverkningsgraden well to wheel ner mot 55-60% vilket inte är långt ifrån en ovan beskriven optimal förbränningsmotor (iaf på landsväg)  Men, jag kan köpa argumentet att OM man laddar elbilarna till största delen nattetid så kan vi i Sverige kanske mer optimalt utnyttja vindkraft och ev andra elkällor, eftersom alternativet annars är att t.ex Norge får stänga av sin vattenkraft. Om elen till största delen kommer till elbilarna på det sättet är det bra (och mkt bättre än om vi tvingas köra igång någon oljepanna eller gasturbin), fast å andra sidan finns det sätt att använda sådan el till att framställa en mängd olika syntetiska bränslen (och inte bara vätgas!), och då är det egentligen ännu bättre att spara överskottselen i sådan kemisk energi.

Citera
Biogas ger en reduktion av klimatpåverkan med ca 21 ggr vid förbränning jämfört med om metanet släppts ut i atmosfären.
Därav förespråkas och satsas det på världen över.
Stor positiv miljöpåverkan, låg energiförbrukning vid framställning och komprimering.

En vanlig förenkling som säkert kan förklara den massiva satsningen på biogas.
Nu är det bara ett problem, och det är att det avfall mm som annars skulle deponerats, dels hade kunnat eldas upp innan metan avgår, dels inte räcker till ens 1/4 av alla bilar ens i Sverige. Resten måste framställas mha div biobränslen mm, dvs de 21 ggr går ner till under 1!
Dessutom är inte alls låg energiförbrukning att uppgradera biogas tex från en gödseltank på ett jordbruk, till fordonsbränsle, det går åt en hel del el, och dessutom ökar risken för läckage av just metan, vilket ju även gäller senare i kedjan, i infrastrukturen för bräsnlet och i själva fordonen.
Så sanningen om Sveriges massiva satsning på biogas är att den är helt felriktad, och inte står i relation till kostnader eller miljöeffekt.
Vi är dessutom nästan ensam om den, i resten av världen kör man på samma gas, men ursprunget är naturgas...,och även här i Sverige är det en stor andel naturgas i fordonsgasen, av skäl beskrivna ovan. Något som gas-sweden sett som en framtida kassako..
Det finns dessutom problem med reningen av avgaserna i fordonen, på pappret tar en vanlig 3-vägs-kat hand om oförbrännt bränsle, i detta fall metan med 21 ggr CO2 i CO2-påverkan, men i praktiken upphör denna rening kort efter att man börjat använda katten, då den har svårt att ta hand om kolväten som ser ut just som metan. I Brasilien fick man avbryta en massiv satsning på naturgasdrivna bussar i några storstäder då man upptäckte att det blev stora försämringar i luftkvaliteten, smog mm, (man gick över till etanoldrift istället). Ytterligare problem där alltså. Och ytterligare sämre praktisk CO2-ekvivalent.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad shelter

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 390
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Elbil
« Svar #107 skrivet: 02 februari 2016, 11:48:39 »
En kollega har en Mitsubishi Outlander, den laddar man så här:
http://bucksoxon.muddystilettos.co.uk/wp-content/uploads/sites/3/2015/11/2015-mitsubishi-outlander-phev-charging-port.jpg

Vilket har fått mig att fundera, varför har man gjort laddaren så klumpig och dessutom satt uttaget baktill? Varför inte bara ha ett uttag framme vid stötfångaren där du både laddar bilen och ger ström till t.ex motorvärmaren mha en Defa eller Calix motorvärmarkabel?
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elbil
« Svar #108 skrivet: 02 februari 2016, 12:42:51 »
Förmodligen för att det redan var ett hål i karossen där för bilar med bränsletank. Dessutom är ju kontaktdonet betydligt större än motorvärmarens eftersom dom har fler kontakter och måste kunna hantera strömmar på 100A eller mer.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Elbil
« Svar #109 skrivet: 02 februari 2016, 13:13:58 »
Fast oftast verkar det ju vara fråga om 1fas 16A eller så  bara ändå. ..
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad shelter

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 390
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Elbil
« Svar #110 skrivet: 02 februari 2016, 13:14:43 »
Fast framledningen kan man väl ha via en motorvärmarkabel, om det krävs något extra kan ju den delen sitta inne i bilen någontans den laddas ju via ett vanligt 220V eluttag.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Elbil
« Svar #111 skrivet: 02 februari 2016, 13:28:23 »
Verkar ju mer hightech nu med en "pistol "...
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elbil
« Svar #112 skrivet: 02 februari 2016, 13:35:07 »
Fast framledningen kan man väl ha via en motorvärmarkabel, om det krävs något extra kan ju den delen sitta inne i bilen någontans den laddas ju via ett vanligt 220V eluttag.

Jo, det är ju sant. Laddar man hemma så har man ju oftast tid att ladda med lägre ström. Snabbladdning för att nå 80% på 30 minuter kräver 125A laddström om jag har förstått specifikationerna rätt...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Elbil
« Svar #113 skrivet: 02 februari 2016, 15:23:32 »
Och det är det bara Teslaägare som kan få...
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elbil
« Svar #114 skrivet: 02 februari 2016, 15:32:30 »
Det står iallafall så här på Mitsubishis hemsida:
Du kan ladda batteriet hemma på 3-5 timmar medan du sover, eller vid särskilda laddstationer på så lite som 30 minuter (upp till 80 %)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2592
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Elbil
« Svar #115 skrivet: 02 februari 2016, 15:59:54 »
Jo men batteriet i en Tesla är 8 gånger större så några 125A lär inte behövas till Mitsubishi.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Elbil
« Svar #116 skrivet: 02 februari 2016, 16:24:44 »
Ett sätt att rena luften från CO2 och sedan kemiskt framställa lätthanterad kemisk energi, som tex Etanol!
http://www.va.se/nyheter/2015/10/12/deras-maskin-suger-koldioxid-fran-luften---och-omvandlar-till-bransle/
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9870
  • Karma +19/-4
SV: Elbil
« Svar #117 skrivet: 02 februari 2016, 17:06:44 »
Det är energimässigt dumt att starta med luft. Teoretiska energiförbrukningen är proportionell mot logaritmen för kvoten mellan slut- och startkoncentration. Vill man framställa ren koldioxid ur luft med 400 ppm koldioxid går det åt mer än fyra gånger så mycket energi som när man startar med rökgaser som innehåller 15-20 % koldioxid. Kommer rökgaserna från eldning av biobränsle har växterna skött om den tunga delen av separationsarbetet. Kapitalkostnaderna minskar också avsevärt, det blir en stor anläggning om man startar med så utspädd råvara som luft.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbil
« Svar #118 skrivet: 02 februari 2016, 17:10:54 »
Anläggningen kostar 9 miljoner dollar (76,5 miljoner kronor) och kan generera bensin för ca ca 1314000 kr/år.
Om räntan på kapital är 3% så är kapitalkostnaden 2295000 kr/år.

Det lönar sig alltså inte att omvandla luft till bensin.

Kanske dock om man gör som Roland skriver.  tummenupp

Å andra sidan, om man satsar de 80 miljarder det kostar att bygga ett nytt kärnkraftverk så dylika lösningar så kan man bygga 1045 stycken CO2-konverterande anläggningar och skapa 115 000 m3 bensin/år.
« Senast ändrad: 02 februari 2016, 17:14:40 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Elbil
« Svar #119 skrivet: 02 februari 2016, 17:23:50 »
Men man kan driva den med just avgaser från valfritt kraftverk tex! Kolkraft eller biokraft spelar ingen roll.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!