Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Elbil
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
...
3
[
4
]
5
...
19
Next
Gå ned
Författare
Ämne: Elbil (läst 50200 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mike
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2592
Karma +4/-2
Panasonic LZ25
Mike
SV: Elbil
«
Svar #45 skrivet:
24 januari 2016, 13:27:35 »
Citera
Nä det har inte gått fort, jag hade fel.
Eftersom batterierna kommer att rymma uppemot 100kWh på fem års sikt så kan man inte ladda hemma på ett vettigt sätt, där hade jag fel igen.
Det enda vettiga är att de traditionella mackarna bygger upp superladdningsnät tillsammans med elbolagen, de finns överallt och många har fikahörnor för de 15-30 minuter man kan behöva vänta.
OKQ8 har börjat vad jag förstår.
Hemma laddar man för de kortare sträckorna eller om det räcker med två dygn för att ladda i övrigt får det bli macken som vanligt.
Jag hoppas det kan bli så
Loggat
karlmb
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Hindås
Antal inlägg: 3361
Karma +0/-0
Kön:
Riktiga motorer är multiplar av 3
karlmb
«
Svar #46 skrivet:
24 januari 2016, 14:28:57 »
Citera
Varför kan man inte ha en 16A 3-fasladdare hemma? Det borde räcka för de flesta med 5-6 kW över några timmar. De säljer nu Wallbox eller vad det heter numera som är 3-fas.
Att tänka sig att man inte regelmässigt skulle ladda i hemmet är ju generalfel, vi har alla 3-fas med oredntlig kräm hemma. Däremot inte på jobbet, och det är ju inte ok att behöva spendera 20-30 minuter varannan dag eller så, på en mack...
Loggat
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.
Tommy E
Det finns dom som är -
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Kiruna
Antal inlägg: 1316
Karma +0/-0
Kön:
Inte illa pinkat av en tom trähäst.
Tommy E
«
Svar #47 skrivet:
24 januari 2016, 15:22:49 »
Citera
Jag skulle inte köpa en elbil utan att kunna ha snabbladdare hemma. Iofs så skulle jag försöka ladda den på ex jobbet så ofta som möjligt, men jag skulle undvika att "tanka" på macken. Jag har mkt svårt att tro att dom har billigare ström än den jag har hemma - dom ska ju tjäna någon krona också. Att (som karlmb skriver) sitta på macken i ca 30 min var och varannan dag avskräcker också.
Den stora frågan för mig är hur dom kopplar för att få huvudsäkringarna på 20A att hålla med 16A laddare + 16A bergvärme + 6kW bastu + övrigt i huset. Men det kanske finns en lösning för det?
Loggat
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.
Hus: 155m2 på 1.5plan + 40m2 fristående garage/förråd.
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
Antal inlägg: 7750
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #48 skrivet:
24 januari 2016, 16:10:01 »
Citera
Det blir väl till att säkra upp lite
Och när/om det blir poppis med elbilar torde nätägarna få fullt upp med att förstärka sina nät och då även höja dom fasta avgifterna "för att täcka dom högre kostnaderna". Sedan får väl alla fastighetsägare utöka sina anläggningar så att alla som behöver kan ladda sina bilar. Den stora frågan är väl vart vi ska få strömmen från?
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
karlmb
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Hindås
Antal inlägg: 3361
Karma +0/-0
Kön:
Riktiga motorer är multiplar av 3
karlmb
«
Svar #49 skrivet:
24 januari 2016, 16:17:42 »
Citera
Kan man fylla batteriet på 2-3 tim om man vill så går det väl att passa in några perioder nattetid när vp vilar eller iaf inte kör något eltillskott, eller man bränner 10 A i bastun..
Kocken, på natten har vi mer möjligheter att få fram billig el i mängd.
Loggat
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #50 skrivet:
24 januari 2016, 16:23:15 »
Citera
Hos mig går VP hela dygnet om det är kallt och den behöver även tillskott då och då. Skulle jag då även ladda en par elbilar så garanterar jag att säkringarna ryker. Och om någon enstaka laddar spelar det knappast någon roll men när det blir många så räcker inte nätet till.
Näten är i dag uppbyggda för att klara dom laster som vi förväntas ha i dag och inte för att alla i framtiden ska kunna snabbladda sina elbilar.
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
Mike
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Panasonic LZ25
Mike
SV: El
«
Svar #51 skrivet:
24 januari 2016, 16:38:41 »
Citera
Som sagt bilarna kommer att ha 100kWh om några år, Tesla har redan 90 och Audi med flera kommer att ha lika mycket. Samsungs nya bilbatteri rymmer 94kWh.
Det är inget man laddar på några timmar hemma.
Teslas snabbladdare är på 120kW medan hemmaladdaren är på 11kW.
Jag som har 16A säkring skulle med andra ord inte kunna använda någon som helst annan utrustning när bilen laddas om den kopplas för 11kW och laddtiden är då 8-10h.
Sedan får ni ju tänka på alla dem som inte bor i villa eller har flera bilar.
Mackar kommer att behövas.
Loggat
Tommy E
Det finns dom som är -
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Kiruna
Antal inlägg: 1316
Karma +0/-0
Kön:
Inte illa pinkat av en tom trähäst.
Tommy E
«
Svar #52 skrivet:
24 januari 2016, 16:41:16 »
Citera
Min VP går också dygnet runt när det är kallt, den använder då både 3kW och 6kW patronerna för att hjälpa till, kompressorn tar ca 2kW, så tot tar den 8kW när den går som mest + veckovis året runt när den tar hand om legionellabakterier.
Nattbastu gör vi nästan aldrig, vi bastar inte heller när vi har "bråttom" någonstans, så den ställer normalt inte till det.
Däremot spis, disk och tvättmaskin går lite när som helst.
Hm, det här förstör mina framtidsplaner lite, vill gärna ha en elbil
Undrans hur dom gör i Norge, där är elbilar mycket poppis.
Loggat
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.
Hus: 155m2 på 1.5plan + 40m2 fristående garage/förråd.
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)
erp
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Blekinge
Antal inlägg: 3207
Karma +4/-2
Kön:
erp
«
Svar #53 skrivet:
24 januari 2016, 16:44:44 »
Citera
Framför allt är det väl el som behövs, det hjälper väl inte mackar, de producerar ju ingen el.
Loggat
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.
Mike
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Panasonic LZ25
Mike
«
Svar #54 skrivet:
24 januari 2016, 16:46:55 »
Citera
Om alla bilar i hela Sverige skulle gå på el så blir det inte speciellt stor påverkan på den totala elförbrukningen, under 10%.
Loggat
Paxmax
En riktig filur samt
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1450
Karma +5/-2
Kön:
Går det att överklocka sin pump?
Paxmax
«
Svar #55 skrivet:
24 januari 2016, 16:55:20 »
Citera
Det känns inte som dilemmat har kristalliserats perfekt under åren. På snabbladdningsfronten finns minst 3 st olika pluggar och 3 olika protokoll mellan laddare o fodon. En del tillåter ac o dc på samma pinnar, andra kör ac och dc pinnar i en combo plugg... Aaah.. Sjukt och ibland kommer inte bilen/laddstationen överens! (även fast de borde vara)
Dock verkar det som laddstationerna tagit "smällen" och erbjuder iaf flera sladdar ur samma station. Åker du utomrikes långväga får du köpa adaptrar för kontakt/protokoll, ofta uteblir de allra snabbaste laddningarna för säkerheten/kompabilitetens skull.
"Fully charged show" är en el-bils show/V-blog som är ok men tycker inte han är tillräckligt kritisk (tror han behåller sin positiva syn för att få tillgång till senaste skriket, min tolkning).
Denna video berör lite av soppan:
Hans youtube kanal:
https://www.youtube.com/user/fullychargedshow/videos
Vill man fördjupa sig finns detta som startpunkt sen bara gräva vidare....
https://en.m.wikipedia.org/wiki/IEC_62196
Framtiden är lite murken för kontakten och protokollen för många inom el-producentbranschen vill se elbilen som en del av elnätet! Dvs de vill ha carte blanche tillstånd att köpa ut el ur din bil om den är kopplad och närheten av full-laddad!
Det för att fördela strömmen i storstäder/vid storförbrukare utan att bygga helt nya stammar för att klippa toppförbrukningen lokalt. Smart grid... Men trist om man försökt ladda för långresa så snor dom tills batteriet är nere på ex.vis 80%.
«
Senast ändrad: 24 januari 2016, 17:07:06 av Paxmax
»
Loggat
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #56 skrivet:
24 januari 2016, 16:56:50 »
Citera
Och "på landet" där alla troligen kan få 25 A utan allt för stora ingrepp (kanske bara byta trafos) och inte bor i hyreskaserner är det kanske lite enklare än i "stan". Där man har tusentals bilar som ska laddas på samma "gård" och ett elnätet som är byggt för uppvärmning med fjärrvärme.
Mike kan du ge oss ett litet räkneexempel vi har i dag ungefär 4 500 000 personbilar i trafik.
Loggat
Mike
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Panasonic LZ25
Mike
«
Svar #57 skrivet:
24 januari 2016, 17:16:25 »
Citera
Säg att 4,5 miljoner bilar rullar i snitt 1500 mil per år och förbrukar 1,5kWh per mil så går det åt 4,5x1,5x1,5=10,1TWh
2015 producerades 159TWh i Sverige varav exporten var större än 10,1TWh
10,1 är alltså 6,4% av Sveriges elproduktion 2015!
http://news.cision.com/se/svensk-energi/r/rattelse-i-tabell--elaret-2015--lagt-elpris--rekordhog-elexport---satsa-pa-natutbyggnaden,c9890683
«
Senast ändrad: 24 januari 2016, 17:18:45 av Mike
»
Loggat
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #58 skrivet:
24 januari 2016, 18:08:54 »
Citera
Och vart kommer vår elexport in i bilden? Dessutom är troligen 1.5 kW/ mil i minsta laget om vi inte alla börjar köra små och mellanklassbilar.
Loggat
Mike
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Panasonic LZ25
Mike
«
Svar #59 skrivet:
24 januari 2016, 18:13:32 »
Citera
Tja varför inte använda elen själva istället för att exportera...
Blev du sur bara för att jag hade rätt?
1,5kWh är en rätt vanlig siffra även om Tesla som är stor och tung ofta drar strax över 2kWh.
E-Golf är specad på 1,27kWh per mil
http://www.gronabilister.se/tester/biltester-2014/volkswagen-e-golf-el-
«
Senast ändrad: 24 januari 2016, 18:16:11 av Mike
»
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
...
3
[
4
]
5
...
19
Next
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Elbil
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 797
dolda: 0
användare: 5
Användare online
:
Mike
Josth
BiggerDigger
svenske kocken
HBerggren
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info