Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Elbil  (läst 50010 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Elbil
« Svar #30 skrivet: 19 juni 2011, 16:37:13 »
Biltillverkare och elbolag har redan kommit överens om den standard som kommer att gälla när det gäller laddstationer mm och alla de laddstationer som redan är i drift följer denna standard(det är många tusen i drift redan) och de elbilar som är i trafik följer klokt nog också denna standard. EU är i denna fråga liksom i många andra frågor långt efter den verklighet som finns utanför kontorslandskapen i Bryssel. Och de kommer i efterhand att fastställa det biltillverkare och elbolag redan kommit överens om..

En stor biltillverkare som Opel skulle aldrig ens komma på iden att i stor skala marknadsföra sin första riktiga elbil, Amperan, om det inte fanns en sådan standard och den är naturligtvis konstruerad efter denna standard på laddstationerna, som redan finns i ett stort antal.
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad rabalder

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Elbil
« Svar #31 skrivet: 19 juni 2011, 18:32:57 »
Biltillverkare och elbolag har redan kommit överens om den standard som kommer att gälla när det gäller laddstationer mm och alla de laddstationer som redan är i drift följer denna standard(det är många tusen i drift redan) och de elbilar som är i trafik följer klokt nog också denna standard. EU är i denna fråga liksom i många andra frågor långt efter den verklighet som finns utanför kontorslandskapen i Bryssel. Och de kommer i efterhand att fastställa det biltillverkare och elbolag redan kommit överens om..

En stor biltillverkare som Opel skulle aldrig ens komma på iden att i stor skala marknadsföra sin första riktiga elbil, Amperan, om det inte fanns en sådan standard och den är naturligtvis konstruerad efter denna standard på laddstationerna, som redan finns i ett stort antal.

Den standard som är satt är utseendet på kontakterna... och det är naturligtvis en bra start :)

Men det viktiga är att det blir en EU standard och som byggs ut överallt.
Lite trötta erfarenheter med Blyfritt i Sydeuropa, Gas i Sverige, E85 i stora delar av Europa osv....

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Elbil
« Svar #32 skrivet: 19 juni 2011, 18:41:09 »
Tror du på fullt allvar att de standarder biltillverkare och elproducenterna kommit överens om begränsas till utseendet på kontakterna?

Som jag skrivit tre ggr nu: Det är tusentals elladdningsstationer redan i drift och alla följer dom de naturligtvis de standarder som man enats om..
Designen och färgsättningen däremot skiljer sig en hel del men det har med en helt annan fråga, det handlar om hur elstolpens ägare vill marknadsförare sitt varumärke.
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • Går det att överklocka sin pump?
SV: Elbil
« Svar #33 skrivet: 19 juni 2011, 19:00:48 »
Tror du på fullt allvar att de standarder biltillverkare och elproducenterna kommit överens om begränsas till utseendet på kontakterna?

Som jag skrivit tre ggr nu: Det är tusentals elladdningsstationer redan i drift och alla följer dom de naturligtvis de standarder som man enats om.....
Finns ingen standard i EU ännu på hur laddningsinterface:t skall se ut/fungera/et.c.
Finns en uppsjö pilotprojekt dock... Några aktörer har varit väldigt aktiva på marknaden och pushar sina modeller.
Skulle det finnas en standard skulle den ha ett IEC nr. Precis som IEC 60309 reglerar vanliga runda industridon 16-125A (t.o.m 250A).
Finns ingen standard i EU ännu på hur laddningsinterface:t skall se ut/fungera/et.c.
en liten vink ur wiki: IEC 62196 säger "The standard does not specify physical dimensions for a charging connector..." vilket är JÄKLIGT viktigt för kunden. Passar inte kontaktf-n spekar det ingen roll hur många funktioner den har.
Finns ingen standard i EU ännu på hur laddningsinterface:t skall se ut/fungera/et.c.
Så nu har jag åxå sagt nå't tre ggr.... Skulle det finnas en standard skulle den regleras av IEC dokument. Dokumentet är fortfarande i sin linda.
« Senast ändrad: 19 juni 2011, 19:07:08 av Paxmax »
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad rabalder

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Elbil
« Svar #34 skrivet: 19 juni 2011, 19:15:21 »
Tror du på fullt allvar att de standarder biltillverkare och elproducenterna kommit överens om begränsas till utseendet på kontakterna?

Som jag skrivit tre ggr nu: Det är tusentals elladdningsstationer redan i drift och alla följer dom de naturligtvis de standarder som man enats om.....
Finns ingen standard i EU ännu på hur laddningsinterface:t skall se ut/fungera/et.c.
Finns en uppsjö pilotprojekt dock... Några aktörer har varit väldigt aktiva på marknaden och pushar sina modeller.
Skulle det finnas en standard skulle den ha ett IEC nr. Precis som IEC 60309 reglerar vanliga runda industridon 16-125A (t.o.m 250A).
Finns ingen standard i EU ännu på hur laddningsinterface:t skall se ut/fungera/et.c.
en liten vink ur wiki: IEC 62196 säger "The standard does not specify physical dimensions for a charging connector..." vilket är JÄKLIGT viktigt för kunden. Passar inte kontaktf-n spekar det ingen roll hur många funktioner den har.
Finns ingen standard i EU ännu på hur laddningsinterface:t skall se ut/fungera/et.c.
Så nu har jag åxå sagt nå't tre ggr.... Skulle det finnas en standard skulle den regleras av IEC dokument. Dokumentet är fortfarande i sin linda.

Jag hade uppfattat det som att man var överens om kontakten, men uppenbarligen har dom inte ens fixat detta ännu, vilket är som du skriver JÄKLIGT viktigt. huvuddunk

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • Går det att överklocka sin pump?
SV: Elbil
« Svar #35 skrivet: 19 juni 2011, 19:22:38 »
alla går att "långsam-ladda" via vanlig stickpropp 230V/10A, men när det gäller snabbladdning i fält är det hugget som stucket från (större) stad till stad, beror på hur stor just "din" aktör är på orten.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Elbil
« Svar #36 skrivet: 19 juni 2011, 19:25:19 »
Nej, precis så skrev jag faktiskt, det finns ingen EU standard än hur dessa laddstolpar skall specifieras. Därför har biltillverkare och elbolag tagit sitt ansvar och kommit överens om hur dessa elstolpar skall vara specifierade.

EU ligger här som i många andra frågor långt efter den verklighet dom är satt att styra..
EU kommer alldeles snart att ta beslut om regler för dessa laddstolpar och dom kommer klokt nog att vara utformade så att dom harmoniserar med de tusentals laddstolpar som är i drift. Om man skall benämna dessa tusentals stolpar som pilotprojekt eller vara i kommersiell drift kan man naturligtvis ha olika synpunkter på. Jag anser att man sedan länge övergått till kommersiell drift. Här ett exempel:

http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/bixia/pressrelease/view/elbolaget-bixia-satsar-paa-laddstolpar-foer-elbilar-399556

Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35971
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbil
« Svar #37 skrivet: 19 juni 2011, 19:27:17 »
Det blir väl förmodligen som med BETA/VHS och Video 2000, några stora system, varav ett blir "standard", dock inte med säkerhet det bästa.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Elbil
« Svar #38 skrivet: 19 juni 2011, 19:33:33 »
Det blir väl förmodligen som med BETA/VHS och Video 2000, några stora system, varav ett blir "standard", dock inte med säkerhet det bästa.

Javisst. Det bästa och smartaste vinner oftast, ibland inte. När det gäller laddstolpar tror jag den kampen nästan är över redan. Helt utan EU förordning..

Här ett annat exempel på en kommersiell lösning:

http://www.park-charge.se/

(framtissäkrade skriver dom för säkerhets skull apropå kommande EU förordning)
« Senast ändrad: 19 juni 2011, 19:38:29 av zibrosc1235 »
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • Går det att överklocka sin pump?
SV: Elbil
« Svar #39 skrivet: 19 juni 2011, 19:51:33 »
...*blah blah, vänder kappan, blah BS blah blah*...
zibro, du känns precis som en religiös fanatiker, känns som å prata med en hopplös apologetisk religiös dåre, du har aldrig fel, du förmedlar en korrekt världsuppfattning, du har bara lite otur när folk tolkar det du skrivit?

Du har nu försökt påskina att "biltillverkare och elbolag" försöker komma överens. Har du kanske tänkt på att de som sitter i IEC kommitérna med mest inflytande kanske är DON-TILLVERKARNA? Det är de som har know-how om vad och hur elsäkerhet/stift-hylsor-material/miljöpåverkan/tålighet fungerar i långa loppet.

"harmoniserar med de tusentals ladd..." som i sin tur har minst FYRA om inte värsta fall FEM olika fysiska don, sen kommer extrafunktionaliteten och då snackar vi om ett otal olika ej kompatibla konfigurationer för betalning/säkerhet/effektbegränsning/timers.
Tror att de som är på "långresa" i Sverige med sin elbil får köpa på sig säkerligen 3 olika betalabonnemang och en uppsjö adaptrar kors å tvärs.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2591
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Elbil
« Svar #40 skrivet: 19 juni 2011, 19:58:23 »
Man kan till 100% vara säker på att detta löses inom ett par år, tills dess så är det nog tyvärr vanlig stickpropp som gäller, 16A räcker rätt långt ändå.
Betalningslösningarna kommer kanske att gå snabbare dock.

För övrigt kommer det kanske inte ens behövas stickproppar, induktiv laddning testas för fullt av bland annat Volvo.
http://www.vattenfall.se/sv/framtidens-laddningsloesningar-foer-elbilar.htm

Nfc-betalning via mobil eller läsare i bilen tillsammans med induktiv laddning är det optimala.
« Senast ändrad: 19 juni 2011, 20:01:24 av Mike »

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Elbil
« Svar #41 skrivet: 19 juni 2011, 20:20:13 »
På båtsidan hade man motsvarande "problem" att att hand om för ett antal decennier sedan när det gällde gästhamnar och gästande båtar som hade elbehov för batteriladdning och andra elförbrukare när man låg i gästhamnen. Inte samma sak som elbilsladdning förstås men det löste sig enkelt och smidigt och funkar hyfsat i många gästhamnar i Europa. Och har man specialanslutningar brukar man erbjuda adapterlösningar.

På samma sätt har nu elbilstillverkare och elleverantörer vid laddstaioner för billösningar gjort med det hela.

Folk är pragmatiska, ansvarsfulla och kloka för det mesta. Därför behöver man inte göra dessa elladdstolpar till ngn stor fråga. Problemet är redan löst, sedan kommer vi att få se sedvanliga produktutveclingar allteftersom som vanligt. Kanske tom byte av standarder.
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • Går det att överklocka sin pump?
SV: Elbil
« Svar #42 skrivet: 19 juni 2011, 20:23:08 »
Javars, jag är hoppfull att dom snart spikar designen på donet... betala kan man ju göra på många vis och där tror jag det inte blir så stora problem -folk har alltid varit bra på att ta betalt! Tror betalning kommer bli lösningar som på sin höjd är landsvis. Men... det där jäkla donet måste sitta i sten snart.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad rabalder

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Elbil
« Svar #43 skrivet: 19 juni 2011, 20:38:51 »
Javars, jag är hoppfull att dom snart spikar designen på donet... betala kan man ju göra på många vis och där tror jag det inte blir så stora problem -folk har alltid varit bra på att ta betalt! Tror betalning kommer bli lösningar som på sin höjd är landsvis. Men... det där jäkla donet måste sitta i sten snart.

Enklast måste ju vara att integrera med P-automaterna. Istället för att stoppa lappen innanför rutan stoppar du in den i stolpen och den laddar enl vad du betalt.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Elbil
« Svar #44 skrivet: 24 januari 2016, 12:41:30 »
Det är nu 2016.
Vad jag förstått så har fortfarande inte laddningsuttag mm standardiserats annat än för 230 V i Europa. .?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!