0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Biltillverkare och elbolag har redan kommit överens om den standard som kommer att gälla när det gäller laddstationer mm och alla de laddstationer som redan är i drift följer denna standard(det är många tusen i drift redan) och de elbilar som är i trafik följer klokt nog också denna standard. EU är i denna fråga liksom i många andra frågor långt efter den verklighet som finns utanför kontorslandskapen i Bryssel. Och de kommer i efterhand att fastställa det biltillverkare och elbolag redan kommit överens om..En stor biltillverkare som Opel skulle aldrig ens komma på iden att i stor skala marknadsföra sin första riktiga elbil, Amperan, om det inte fanns en sådan standard och den är naturligtvis konstruerad efter denna standard på laddstationerna, som redan finns i ett stort antal.
Tror du på fullt allvar att de standarder biltillverkare och elproducenterna kommit överens om begränsas till utseendet på kontakterna?Som jag skrivit tre ggr nu: Det är tusentals elladdningsstationer redan i drift och alla följer dom de naturligtvis de standarder som man enats om.....
Citat från: zibrosc1235 skrivet 19 juni 2011, 18:41:09Tror du på fullt allvar att de standarder biltillverkare och elproducenterna kommit överens om begränsas till utseendet på kontakterna?Som jag skrivit tre ggr nu: Det är tusentals elladdningsstationer redan i drift och alla följer dom de naturligtvis de standarder som man enats om.....Finns ingen standard i EU ännu på hur laddningsinterface:t skall se ut/fungera/et.c.Finns en uppsjö pilotprojekt dock... Några aktörer har varit väldigt aktiva på marknaden och pushar sina modeller.Skulle det finnas en standard skulle den ha ett IEC nr. Precis som IEC 60309 reglerar vanliga runda industridon 16-125A (t.o.m 250A).Finns ingen standard i EU ännu på hur laddningsinterface:t skall se ut/fungera/et.c.en liten vink ur wiki: IEC 62196 säger "The standard does not specify physical dimensions for a charging connector..." vilket är JÄKLIGT viktigt för kunden. Passar inte kontaktf-n spekar det ingen roll hur många funktioner den har.Finns ingen standard i EU ännu på hur laddningsinterface:t skall se ut/fungera/et.c.Så nu har jag åxå sagt nå't tre ggr.... Skulle det finnas en standard skulle den regleras av IEC dokument. Dokumentet är fortfarande i sin linda.
Det blir väl förmodligen som med BETA/VHS och Video 2000, några stora system, varav ett blir "standard", dock inte med säkerhet det bästa.
...*blah blah, vänder kappan, blah BS blah blah*...
Javars, jag är hoppfull att dom snart spikar designen på donet... betala kan man ju göra på många vis och där tror jag det inte blir så stora problem -folk har alltid varit bra på att ta betalt! Tror betalning kommer bli lösningar som på sin höjd är landsvis. Men... det där jäkla donet måste sitta i sten snart.