0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej ..det som jag e lite bydd över är detta...en E85 bil Ska köras på hög växel å seg dra mycket för att nyttja fördelarna med e85 ...lite som då man kör disel låga varv å segdra....eller hur...hoppas jag fattat det rätt....hur fan e då min fikus växlad ? varvar som en geting i 130 å det e helt omöjligtt å hålla låga varv å segdra i 100-130motorn skulle få varva minst 500 rpm mindre i 110...ger mig f-n på att jag skulle tjäna 0.5 dl per mil om jag får ner varven från 3100 till 2500...i 110 blåsnäää fan måste nog bygga en egen bil med etanol drift å hela kittet.....satt ute å spånade om en 745a med förgasare å etanol konvertering
Om nu etanolbilana hade varit så fantastiska, varför har då nybilsförsäljningen gått ner med 50% till ynka 12%?http://www.trafikverket.se/Privat/Miljo-och-halsa/Dina-val-gor-skillnad/Att-valja-bil/Bilindex-over-bilars-klimatpaverkan/Hade inte alla bensinare varit etanolbilar då?E85 kravet tvingade ju tusentals mackar att stänga runt om i landet.E85 flugan kommer vi att leva med några år till men det vi långsiktigt kommer att komma ihåg var att detta tvingade oss att stänga alla dessa tusentals mackar som kunnat framtiden använts för tex biogas.Personligen skulle jag välja en etanolbil före en bensinbil men som sagt, utbudet är smalt och dieseln känns 2011 som ett bättre alternativ.
Och nästa steg, staten slopar subventionen på E85, då sjunker nog antalet Sålda bilar drastiskt.99% av de som köper bil ser till ekonomin, och staten styr oss, säger de att snål dieselbil är miljöbil och sänker skatten, då säljs bilar..! Körbara och supersnåla..
E85 kravet tvingade ju tusentals mackar att stänga runt om i landet.E85 flugan kommer vi att leva med några år till men det vi långsiktigt kommer att komma ihåg var att detta tvingade oss att stänga alla dessa tusentals mackar som kunnat framtiden använts för tex biogas.
CiteraE85 kravet tvingade ju tusentals mackar att stänga runt om i landet.E85 flugan kommer vi att leva med några år till men det vi långsiktigt kommer att komma ihåg var att detta tvingade oss att stänga alla dessa tusentals mackar som kunnat framtiden använts för tex biogas.Vad jag vet har det aldrig funnits något E85 krav. Alla mackar skulle däremot kunna erbjuda ett alternativt bränsle och biogas var ett alternativ. Man valde E85 eftersom det var enklare och billigare. De minimackar som endast hade råd att behålla sina befintliga fossilpumpar fick stänga. Fortfarande finns många mackar med dispans.
Mackarna tjänar mycket små pengar på bränslet, är livs som ska hålla den flytande, dyra priser och bra öppettider..
Har för mig att mackägarn får 6 öre litern om de säljer för riktpriset men de kan också höja för mer vinst, men då finns risken att de säljer mindre.