0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Är det inte så att dieslarna idag har så hög verkningsgrad, så att det ger för lite förluster som omvandlas till värme i kupén?Bilarna förbrukar mindre bränsle till motorn, men behöver komplettera uppvärmningen med extravärmare på vintern.
Citat från: Lexus skrivet 19 juni 2011, 11:00:19Är det inte så att dieslarna idag har så hög verkningsgrad, så att det ger för lite förluster som omvandlas till värme i kupén?Bilarna förbrukar mindre bränsle till motorn, men behöver komplettera uppvärmningen med extravärmare på vintern. Visst är det så, verkningsgraden är så hög att det inte blir mycket värme kvar.Detta kan man ju inte kalla för brist.
Citat från: rabalder skrivet 19 juni 2011, 11:28:52Citat från: Lexus skrivet 19 juni 2011, 11:00:19Är det inte så att dieslarna idag har så hög verkningsgrad, så att det ger för lite förluster som omvandlas till värme i kupén?Bilarna förbrukar mindre bränsle till motorn, men behöver komplettera uppvärmningen med extravärmare på vintern. Visst är det så, verkningsgraden är så hög att det inte blir mycket värme kvar.Detta kan man ju inte kalla för brist.Att verkningsgraden är hög på dieseln är naturligvis inte en brist, utan det som det resulterar i, nämligen att kupen inte kan hållas varm, eller att bilen fördyras med typ 10 000 kr för att man behöver en dieselvärmare.Om dieselbilarna inte kostade mer i inköp skulle de naturligvis vara ett vettigt ekonomiskt alternativ, men majoriteten av dieselbilar idag blir inte mer ekonomiska än bensinalternativen om man kör typ mindre än 1500 mil/år.
Du bekräftar alltså i pricip det jag sagt hela tiden, valet mellan bensin och diesel har mest att göra med ekonomi, inte vilken motortyp som är bättre, renare eller mer körbar.Jag har själv varit intresserad av att köpa diesel de senaste gångerna jag bytt bil, men antingen har märket/modellen inte funnits med diesel, eller så har de varit så mycket dyrare att det inte varit ekonomiskt försvarbart att köpa dem med de körsträckor som vi kör med våra bilar.Jag känner dessutom flera "dieselfrälsta" som gått ifrån diesel p.g.a. de högre service och reparationskostnaderna som de drabbats av på moderna högtrycksdieslar.
Citat från: Rickard skrivet 19 juni 2011, 18:16:58Du bekräftar alltså i pricip det jag sagt hela tiden, valet mellan bensin och diesel har mest att göra med ekonomi, inte vilken motortyp som är bättre, renare eller mer körbar.Jag har själv varit intresserad av att köpa diesel de senaste gångerna jag bytt bil, men antingen har märket/modellen inte funnits med diesel, eller så har de varit så mycket dyrare att det inte varit ekonomiskt försvarbart att köpa dem med de körsträckor som vi kör med våra bilar.Jag känner dessutom flera "dieselfrälsta" som gått ifrån diesel p.g.a. de högre service och reparationskostnaderna som de drabbats av på moderna högtrycksdieslar.Visst är det ekonomin som styr. Men det är ju trevligt om ekonomi o miljö går hand i hand. Själv har jag på dom senaste 60.000 milen aldrig haft någon speciell överservicekostnad pga Dieselmotor.
Och skatten är lika dyr på bensinbil som dieselbil.