0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: thpagu skrivet 21 juni 2011, 22:27:01Citat från: TokJan skrivet 21 juni 2011, 22:17:09Om man någon gång gjort en lönsamhetskalkyl eller räknat på payoff så är det ganska lätt att se att något inte är lönsamt med en snabb överslagsräkning.Man vill så gärna att något skall vara bra, kanske för att man har ett personligt intresse i saken, men då blir det en hobby och alla hobbys kostar.Man måste se till vad det är man vill ha, billigare el eller något roligt att leka med.Jag såg direkt att kalkylen var optimistiskt, inget negativt sagt, men en vilja något mer än ekonomi Kalkylen är beräknad efter när nettokvittningen är tillämpbar. Och jag har sett samma anläggning med exakt samma konfiguration. Samma växelriktare, samma paneler.Fast det huset hade en något sämre placering än mitt hus och sett vad den verkligen presterar.Vad kostar det mig att köpa 9.500 kWh? Jo ca 11.400:- i dagsläget. Och jag räknade med ett elpris på 1.50:-/kWh inom en snar framtid. Det blir 14.250:-Och mina investeringskostnader är 110.000:-. Vad är det optimistiska?Helt ok att ifrågasätta.Din uträkning bygger på helt rimliga förutsättningar. Skulle man tillämpa Tokjan och rabalders sätt att tänka och räkna på en värmepumpsinvestering skulle inte en enda värmepump säljas idag.Den innehåller till skillnad från en solcellsanläggning en mängd rörliga delar som allteftersom havererar och gaser under tryck som läcker och skall lagas till dyra pengar gång på gång och ju sämre kylteknikerna gör sitt jobb ju mer intäkter skapar han till sig själv och sitt företag.Om man tar Folksams katastrofsiffror från ersatta reparerade skador på miljardnivå och slår ut på installerade värmepumpar som årlig driftskostnad, gör en beräkning på livslängd och nyinskaffningskostnad igen och igen så blir nog värmepumpen för dom flesta en rätt hopplös investerimg. Nu räknar man ju inte så och tur är väl det.Jag tror att solcellsanläggningen, utan rörliga delar eller gas under stort tryck eller givare av alla de slag, kan visa sig vara en mycket bra konsumentprodukt.
Citat från: TokJan skrivet 21 juni 2011, 22:17:09Om man någon gång gjort en lönsamhetskalkyl eller räknat på payoff så är det ganska lätt att se att något inte är lönsamt med en snabb överslagsräkning.Man vill så gärna att något skall vara bra, kanske för att man har ett personligt intresse i saken, men då blir det en hobby och alla hobbys kostar.Man måste se till vad det är man vill ha, billigare el eller något roligt att leka med.Jag såg direkt att kalkylen var optimistiskt, inget negativt sagt, men en vilja något mer än ekonomi Kalkylen är beräknad efter när nettokvittningen är tillämpbar. Och jag har sett samma anläggning med exakt samma konfiguration. Samma växelriktare, samma paneler.Fast det huset hade en något sämre placering än mitt hus och sett vad den verkligen presterar.Vad kostar det mig att köpa 9.500 kWh? Jo ca 11.400:- i dagsläget. Och jag räknade med ett elpris på 1.50:-/kWh inom en snar framtid. Det blir 14.250:-Och mina investeringskostnader är 110.000:-. Vad är det optimistiska?Helt ok att ifrågasätta.
Om man någon gång gjort en lönsamhetskalkyl eller räknat på payoff så är det ganska lätt att se att något inte är lönsamt med en snabb överslagsräkning.Man vill så gärna att något skall vara bra, kanske för att man har ett personligt intresse i saken, men då blir det en hobby och alla hobbys kostar.Man måste se till vad det är man vill ha, billigare el eller något roligt att leka med.Jag såg direkt att kalkylen var optimistiskt, inget negativt sagt, men en vilja något mer än ekonomi
Fanns de inte nån uträkning på energimyndighetens hemsida, eller de var nån länsstyrelse ?Har för mig den visade på lönsamhet men kan ej svära på det
Din uträkning bygger på helt rimliga förutsättningar. Skulle man tillämpa Tokjan och rabalders sätt att tänka och räkna på en värmepumpsinvestering skulle inte en enda värmepump säljas idag.Den innehåller till skillnad från en solcellsanläggning en mängd rörliga delar som allteftersom havererar och gaser under tryck som läcker och skall lagas till dyra pengar gång på gång och ju sämre kylteknikerna gör sitt jobb ju mer intäkter skapar han till sig själv och sitt företag.Om man tar Folksams katastrofsiffror från ersatta reparerade skador på miljardnivå och slår ut på installerade värmepumpar som årlig driftskostnad, gör en beräkning på livslängd och nyinskaffningskostnad igen och igen så blir nog värmepumpen för dom flesta en rätt hopplös investerimg. Nu räknar man ju inte så och tur är väl det.Jag tror att solcellsanläggningen, utan rörliga delar eller gas under stort tryck eller givare av alla de slag, kan visa sig vara en mycket bra konsumentprodukt.
Citat från: zibrosc1235 skrivet 22 juni 2011, 06:44:22Din uträkning bygger på helt rimliga förutsättningar. Skulle man tillämpa Tokjan och rabalders sätt att tänka och räkna på en värmepumpsinvestering skulle inte en enda värmepump säljas idag.Den innehåller till skillnad från en solcellsanläggning en mängd rörliga delar som allteftersom havererar och gaser under tryck som läcker och skall lagas till dyra pengar gång på gång och ju sämre kylteknikerna gör sitt jobb ju mer intäkter skapar han till sig själv och sitt företag.Om man tar Folksams katastrofsiffror från ersatta reparerade skador på miljardnivå och slår ut på installerade värmepumpar som årlig driftskostnad, gör en beräkning på livslängd och nyinskaffningskostnad igen och igen så blir nog värmepumpen för dom flesta en rätt hopplös investerimg. Nu räknar man ju inte så och tur är väl det.Jag tror att solcellsanläggningen, utan rörliga delar eller gas under stort tryck eller givare av alla de slag, kan visa sig vara en mycket bra konsumentprodukt.Anläggningen har ju fortfarande en livslängd/avskrivningstid och investeringen skall betalas. Inte har väl du tänkt låna solpanelerna gratis i 20 år? Ett lån på drygt 100 000:- med en ränta på 7-8% ger en ytterligare kostnad på iallafall 3000:- per år i snitt.Dessutom räknar ni med att man kan kvitta alla producerade kWh mot köpta. Är ni säker på att det är så det kommer att funka? De elbolag från Dalarna som nyligen meddelade att dom kommer att införa en egen modell i väntan på de statliga kvarnarna betalar 1:- per producerad kWh. Dessutom vill säkert staten ha nån form av skatt på de kWh du säljer...Gör man om Thomas kalkyl med lite mer realistiska siffror så blir det så här i bästa fall:"Och med en räntekostnad på 3000:-, en produktion på ca 9.500 kWh/år(förluster för kablage och växelriktare inräknat) och räkna 1.00:-/kwh så är hela anläggningen hemräknad efter 17 år."Under förutsättning att driftkostnaden och restvärdet på anläggningen är 0:-.Visst, elpriset kan ju (eller snarare kommer) att gå upp. Dock så säljer ju fortfarande alla stora elbolag abonnemang med ganska långa bindningstider med priser runt 100-110 öre/kWh vilket betyder att deras prognosexperter inte tror att priser kommer att bli högre de närmsta 5-8 åren.
thpagu du har ju väldigt låg elförbrukning ,men kan ju alltid bli mindre jag ligger lite över dig..trots mindre hus 110m håller på att byta ut alla lampor till led. eldar i kakelugn..solfångar till varmvattnet..byter ut tv,datorer och annat till strömsnåla efterhand..vilken är största anledningen till att du har så låg förbrukning tror du? såg att du har luftvärmepump...den betyder nog en del..
Tvärt om, hela vitsen med en grön omställning med småskalig produktion är ju att vi skall kunna lägga ned vissa av elbolagen, de som producerar smutsig el.
Citat från: Rickard skrivet 22 juni 2011, 17:07:45Tvärt om, hela vitsen med en grön omställning med småskalig produktion är ju att vi skall kunna lägga ned vissa av elbolagen, de som producerar smutsig el.Om det var mitt inlägg du svarade på så förstår jag inte svaret. Att vi inte vill importera fossilel är ju självklart men jag ser inte kopplingen till debiteringsprinciperna.
Citat från: rabalder skrivet 22 juni 2011, 17:24:19Citat från: Rickard skrivet 22 juni 2011, 17:07:45Tvärt om, hela vitsen med en grön omställning med småskalig produktion är ju att vi skall kunna lägga ned vissa av elbolagen, de som producerar smutsig el.Om det var mitt inlägg du svarade på så förstår jag inte svaret. Att vi inte vill importera fossilel är ju självklart men jag ser inte kopplingen till debiteringsprinciperna.Vi (folket) struntar väl fullkomligt i om elbolagen klarar sig när vi börjar producera egen energi, och det borde även politikerna göra.Däremot så behöver ju staten (vi) få in skattepengar, så när det gäller hur skatter och debiteringar skall behandlas vad gäller egen energiproduktion så är jag benägen att hålla med dig, det behövs långtgående visioner hos den regering som gör det ekonomsikt lönsamt att producera egen energi, och kunna leverera och "köpa" tillbaka energin kostnadsneutralt.Som det nu ser ut att bli så kommer det ju att finnas överskott på energi alltid när den småskaliga produktionen ger något (när det blåser mycket, eller när solen ger bra effekt), vilket gör det svårt att räkna hem en anläggning under sin livstid.Skall man få en utveckling här måste man nog helt enkelt göra som Tyskland, man bestämmer sig för ett mål och ger privatpersoner sådana bra förutsättningar att de sätter igång att investera, det driver forskning, utveckling och produktion - och jag tror att det är en lönsam affär för hela samhället om man räknar in alla statens intäktsposter från ax till limpa.
Håller med Nocriamannen, en liten anläggning som kan hålla huset dagtid med några watt, till kyl och frys och annat, för oss 100-150w, och mer lek än nytta, skulle vara nyfiken att trycka in detta på 1 fas, och lägga kyl och frys och vissa enfasbelastningar som kräver energi dagtid, men inget intresse av att byta elmätare, men olagligt att trycka in på nätet..men men..ändå dyr investering och förfular huset och växelriktare och kabeldragning mm för några watt..