0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: zibrosc1235 skrivet 21 juni 2011, 18:51:50Citat från: rabalder skrivet 21 juni 2011, 18:46:43Om vi nu redan vet att det into lönar sig med paneler ens med nettodebitering eller jätte bidrag, varför hänga upp sig på hur mätarna snurrar? Du fortsätter att hålla en rätt trist nivå på dina inlägg rabalder..Nu är du larvig. Du har en tråd med en fråga om det är lönsamt. Endast en kalkyl är framräknad och den pekar på att det inte är lönsamt.
Citat från: rabalder skrivet 21 juni 2011, 18:46:43Om vi nu redan vet att det into lönar sig med paneler ens med nettodebitering eller jätte bidrag, varför hänga upp sig på hur mätarna snurrar? Du fortsätter att hålla en rätt trist nivå på dina inlägg rabalder..
Om vi nu redan vet att det into lönar sig med paneler ens med nettodebitering eller jätte bidrag, varför hänga upp sig på hur mätarna snurrar?
Vem som helst kan se att det inte är lönsamt hur mycket man än vill.
Borde gå och köra offgrid ändå, dra ut huvudsäkringarna..
Uppenbarligen inte då det finns antydningar på payoff kalkyler på 7 år i tråden. Och då tråden handlar om frågan om det lönar sig eller inte så verkar den spåra ur innan vi har ett konsensus i frågan.
Ja det här med lönsamhet kan man begränsa till räknedosa och man kan vidga begreppet som sagt..Här har vi ett exempel på en man som satsat rätt rejält på solceller och är mycket nöjd och som samtidigt är mer än duktig på räknedosa. Tror på goda grunder inte han kom fram till 27 års payofftid... Hans loggningar på bloggen är intressanta..http://bengts.blogg.viivilla.se/category/solceller/
Citat från: rabalder skrivet 21 juni 2011, 18:46:43Om vi nu redan vet att det into lönar sig med paneler ens med nettodebitering eller jätte bidrag, varför hänga upp sig på hur mätarna snurrar? Nej precis och varför lägger du då din tid här om du vet att det inte lönar sig?
Man gör säkert miljön en tjänst men att tror att man sparar pengar, eller som i detta fall, tjänar pengar är fel.Däremot är jag aldrig motståndare till alternativ energi.Min luftsolfångare har ungefär gett mig 1500kr mindre i elräkning denna vinter.Den skulle ge mig 3-dubbelt under sommarhalvåret om jag bara hade någonstans att stopp energin.