0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Finns det ingen som säljer nån liten loggbar solcell för projektering av solvärme/solelsanläggningar, eller måste man bygga eget om man vill göra nåt dylikt?
En liten panel med mät/loggutrustning man kan sätta upp på det tänkta stället. Efter en tids loggning så vet man hur mycket el man kan förvänta sig från en 'riktig' anläggning på samma plats.
Kanske kan funka så att man köper en riktig panel av standardmått och hyr mätutrustning för nån rimlig summa. Är man nöjd och går vidare med köp av resterande paneler så skicar man tillbaks loggutrustningen och drar av hyran på köpeskillingen. Visar det sig att det är olönsamt med solpaneler på just det stället så skickar man tillbaks loggutrustningen och tackar för sig.
Ja, det var inte panelen jag tänkte att man skulle hyra - Bara mätutrustningen.Tanken var att man, istället för att köpa alla 30-50 paneler på en gång, köper en och testar...
Den riktigt stora besparingen kommer nog först när man kan klippa helt med nätet och köra sin egna anläggning.Ingen skatt alls kan nog göra att man får en skaplig payoff-tid även på en anläggning som kostar stora pengar.Man skulle t.o.m kunna tänka sig lite fossilkraft som används vid höga effektbehov utan att det blir dyrt i drift. Visst, att köra "off net" skulle kräva uppoffringar gällande komfort och hur man nyttjar el och värme, men belöningen skulle kunna bli rätt stor.En vedpanna med inbyggd elgenerator i kombination med solceller, solpaneler och ett litet vindkraftverk borde kunna göra att man helt klippte med energibolagen.
Finns många öppna frågor i debatten.Förutom vilken mängd energi man kan producera på ett år så vore det kul att se en riktig kostnadskalkyl. Som jag ser det tar räntekostnaderna 1/3 del av vinsten, sedan vet vi inget so far om köpa/sälja relationen ser ut gentemot nätägaren. Till sist så vore det bra att få veta underhållskostnaderna för anläggningen.Hur skall man långsiktigt bedöma hur en sådan anläggning kommer att beskattas?Många frågor men jag tror att när vi får ut lite fler kWh per satsad krona så kommer vi kunna se flera anläggningar.