huset vi ska köpa är ca:135 kvm o ett o halv plans hus.. men relativt öppen planlösning..
vad ska man ha för någon värmepump då? hitachi? mitsubishi, eller vad?
50& besparing, måste väl vara "glädjesiffror"? alltså det absolut maximala? huset är dessutom från 1973 och har torpargrund.. så det är väl inte värdens bästa isolering om man säger så..
50% besparing avser uppvärmningskostnaden, til detta kommer tappvarmvatten och hushållsel.
Dra alltså av ca 9000 kWh på den totala förbrukningen och dela sedan detta med 2 så har du en möjlig besparing tack vara din eventuella luft/luft-värmepump.
Vill du ha en värmepump som funkar bra, där service och garantier är som de ska vara så bör du köpa ett av de kända fabrikaten, av en lokal handlare inkl. installation, eller i alla fall se till att du har garanti på både maskin och installation om du köper delarna separat.
Vill du köpa och installera "snorbilligt", räkna med att det kan bli problem med garantierna om problem skulle uppstå.
Jag tar inte ställning till vilket man väljer, vill bara upplysa om att det finns vissa skillnader beroende på hur mycket man betalar.
(Jag har ju faktiskt gjort hela min installation själv för att få det så billigt som möjligt, jag har dock räknat med att jag kan råka ut för kostnader som hänger ihop med just detta faktum. Hittills har dock allt funkat bra. Peppar Peppar... )