0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Det är väl ingen dum idé, men tänk på att köldbärarrören med isolering tar ganska mycket plats. Thumbsup
AC vafals!
jo jag har provat men den drar ju en massa el. tanken är att om man har BV så utnyttjar man den till att även generera kyla. det handlar inte nödvändigtvis om vad som har bäst kyleffekt eller TCO hur många grader har kommunalt vatten? vaddå borra?
detta handlar om ideologi vetskapen om att 5-6kw kyla kostar som 1-2 glödlampor av äldre snitt. ok lite CP på det osv och kapitalkostnad etc etc men det hör inte till saken.
Hej, ska ta in offert på passiv kyla till kåken. Har tre sovrum på övervåningen som blir tokvarma, sammanlagt 50 kvadrat golvyta med snedtak (förhöjt väggliv). Har tänkt köra utan värmeväxlare, dvs avstick på KB-in med en cirkpump och en liten fläktkonvektor i varja sovrum. Nu till min fråga:Eftersom konvektorerna ska sitta vid ytterväggarna är det absolut lättaste för mig att dra rören för kylan på utsidan av huset. Inte Englands-stil, men huset är rejält tilläggsisolerat utvändigt, och det skulle vara lätt gjort att ta bort ett par stående panelbrädor, borra hål in i källaren och hål in i övervåningen, och sen dra rören igenom tilläggsisoleringen. Då skulle jag också kunna dra ett spillrör för kondensvattnet som får droppa ner i gräset intill husgrunden. Vad tror ni, kan detta funka?
Citat från: cheetah1 skrivet 11 juni 2011, 20:42:46Det är väl ingen dum idé, men tänk på att köldbärarrören med isolering tar ganska mycket plats. Thumbsup22 mm PlusPrisol rör borde väl räcka? De är 50 mm i diameter. Den nya ytterpanelen sitter 175 mm utanför den gamla så det borde funka fint att få in dem. Kondensröret får vara 10 mm Prisol som ligger klämt mellan de 2 fetare rören.Någon som har rekommendation på snygga fläktkonvektorer? De ska vara enbart för kylan.