Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Rördragning för kyla på utsidan av huset  (läst 12793 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Rördragning för kyla på utsidan av huset
« Svar #30 skrivet: 13 juni 2011, 10:36:14 »
Den ska väl visst nå pumpen eftersom ingen mellanväxlare ska användas.  Och då undrar jag samma sak som tidigare *vinkar*

Jag var nog oklar. Jag behöver kyla pga ryggåstak, tokvarmt på övervåningen. Ser framför mig att köra den juni, juli, augusti varje år. Övriga månader kommer jag ha avsticket till "kylanläggningen" avstängt medelst avstängningsventiler. Brinen kommer då alltså stå still i rören, och jag vill helt enkelt inte råka ut för några frysskador.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4468
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Rördragning för kyla på utsidan av huset
« Svar #31 skrivet: 13 juni 2011, 11:01:27 »
Den ska väl visst nå pumpen eftersom ingen mellanväxlare ska användas.  Och då undrar jag samma sak som tidigare *vinkar*

Jag var nog oklar. Jag behöver kyla pga ryggåstak, tokvarmt på övervåningen. Ser framför mig att köra den juni, juli, augusti varje år. Övriga månader kommer jag ha avsticket till "kylanläggningen" avstängt medelst avstängningsventiler. Brinen kommer då alltså stå still i rören, och jag vill helt enkelt inte råka ut för några frysskador.

Jag har 22 CU hela vägen, med armaflex utanpå, och den längsta sträckan går under takfoten, och sitter alltså utomhus. I tvåvåningsdelen svänger de upp och är dragna under panelen.

Riktigt blandad brine blir väl bara "sorbet" när den fryser, och orsakar väl ingen frostsprängning? Det går ju inte att pumpa den nar det är -25°, men det spelar ju ingen roll.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Rördragning för kyla på utsidan av huset
« Svar #32 skrivet: 13 juni 2011, 11:20:37 »
Jo men Labold, jag undrade som jag gjorde för att brinet brukar för det mesta behöva klara minst 10-  Och man brukar hamna på runt -18 när man blandat i 29%

Det blir med ett hyffsat flöde c.a 7 grader kallare i förångaren än inkommande KB. Har man lite sämre flöde som många här förmodligen har eftersom dem sänker KB CP fart så hamnar man kanske 9 grader under inkommande KB. Om vi får in 2- minus som sämst så blir det alltså 11- i förångaren

Skillnade på 2 grader i förångningstemp blir COP 4,12 med -7 och 3,89 med -9  allt annat samma och inkommande KB 0 grader. Därför tjatar man en del om att grövre rör är bra osv.

Så brinet måste klara bra mkt kallare än bara några minus. Jag trodde du kände till hur maskinen fungerar eftersom du har så många uppfattningar om hur det borde vara, med recept och allt.


Utloggad aakeoe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Rördragning för kyla på utsidan av huset
« Svar #33 skrivet: 13 juni 2011, 12:22:56 »
Har du inte vaknat riktigt ännu Oraklet?
Vad Labold (och jag) skriver om är ju en separat slinga till kylkonvektorerna, en slinga som är avstängd vintertid. Och frågan handlar alltså om det föreligger risk för frostsprängning i denna slinga.
aake

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13389
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Rördragning för kyla på utsidan av huset
« Svar #34 skrivet: 13 juni 2011, 12:39:54 »
Nja... Labold skrev att normal brine bara behöver klara 'några minusgrader' Oraklet förklarade att det vid normal drift kan bli ner mot 10 grader kallare än inkommande kb.

Förresten kom jag på en grej, vad brukar fryspunkten för "standard-brine" vara? Jag lär ju givetvis åka till macken och testa, men jag blir nyfiken... För normalt bruk ska den väl inte behöva klara mer än några minusgrader, men i det här fallet kommer jag ju vilja att den ska greja typ -20...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Rördragning för kyla på utsidan av huset
« Svar #35 skrivet: 13 juni 2011, 13:08:40 »
Jag förstår precis hur Labold och du vill göra. Och Purjo har helt rätt i sin tolkning. 

Jag vaknade för lääänge sedan  iofs på felsida som det verkar eftersom jag jagar Labold ;D

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Rördragning för kyla på utsidan av huset
« Svar #36 skrivet: 13 juni 2011, 13:46:09 »
Det är väl helt enkelt så att Oraklet ifrågasätter mig för ifrågasättandets skull, dvs han vill på ett något omskrivet sätt påpeka att jag inte har koll. Finn fem fel i Labolds inlägg eller något sånt. Det är helt OK med mig, jag är själv ganska bra på att ifrågasätta, och får väl erkänna ett och annat inlägg i andra trådar där jag lite OT påpekat bristerna i hans UVL-resonemang.

Jag såg inte riktigt behovet av att precisera mig till något exakt gradantal eftersom det inte var det frågan gällde. Jag har KBin 3 grader som sämst, risken för att min "standardbrine" ska frysa i nuvarande installation är obefintlig eftersom den inte utsätts för utetemperaturer och dessutom cirkulerar konstant när det är svinkallt ute.

Sen har Oraklet helt rätt när han antyder att jag inte har järnkoll på exakta temperaturer i förångaren. Det går utanför min intresse-sfär och har ingenting att göra med de råd och tips jag brukar försöka hjälpa andra medlemmar eller gäster med. Det recept Oraklet hänvisar till är det jag skrev i en annan tråd som gällde dimensionering av bvp mot befintligt radsystem, nämligen detta:

Labolds recept för en god vp-installation:

1. Se till att ha en bra historisk förbrukningssiffra att dimensionera vp utifrån.
2. Se till att veta vilken framledningstemperatur som krävs vid DUT, så att dimensioneringen görs med korrekt vp-effekt.
3. Dimensionera vp med 80-90% effekttäckning.
4. Beräkna värmeavgivningskapaciteten för raddarna vid deltaT som är aktuellt för huset enligt punkt 2. Om inte kapaciteten överstiger vp-ns effekt, komplettera med mer metall.
5. Beräkna total systemvattenvolym. Om under 20 liter per kW vp-effekt, komplettera med 2-rörs volymtank.
6. Säkerställ att alla raddar har fungerande ventil för fast instrypning.
7. Installera vp-n med separat elmätare, och kör igång.
8. Justera hastighet på kb-cp till diff 3 grader.
9. Balansera flödena i radiatorsystemet så samtliga raddar har samma diff. Minst en radiator ska vara helt ostrypt.
10. Justera hastighet på vb-cp till diff 7-8 grader.
11. Ställ in värmekurvan med öppna dörrar i huset.
12. Aktivera innegivaren.
13. Justera flödena på raddarna med stängda dörrar i huset, så önskad temp nås i alla utrymmen.
14. Handrattar på raddarna. Sätt termostater på raddar i rum som utsätts mest för "extern" värmetillförsel. Ställ termostaten på 1 grad över önskad rumstemperatur.
15. Kontrollera elmätaren efter första vintern.

Eftersom jag lär mig hela tiden som jag hänger här eller kollar på/meckar med bekantas vp-anläggningar, får jag nog lägga till en punkt, något i stil med: 4. Inspektera befintlig vb-krets och gör ett överslag på tryckfall - om det finns risk att kretsen inte klarar flödet som vp behöver, så byt lite rör eller välj mindre vp eller gå på en arbetstankslösning.

Vill minnas att oraklet jämförde mig med sommar-Ernst när jag skrev det där  ;D, själv tror jag att det där receptet skulle höja resultatet av ganska många vp-installationer.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Rördragning för kyla på utsidan av huset
« Svar #37 skrivet: 13 juni 2011, 13:58:54 »
heheh sommar-ernst!

Jag tror man kommer ganska långt med din lista labold. Man skulle säkert kunna skriva en bok om varje punkt.
Ett BV system går ju att optimera inom ett antal olika områden och varje område kräver sin lilla kompetens. Vissa av dessa områden är tillgängliga för oss dödliga andra är det inte.


När jag påpekar hur lätt det ser ut och snyggt det blir när snickaren sätter plattor i badrummet så vänder han sig om och tittar upp på mig med ett fundigt leende och säger "ja alltså det är ju ett yrke det här".


Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Rördragning för kyla på utsidan av huset
« Svar #38 skrivet: 13 juni 2011, 14:01:25 »
Men du måste hålla med om att Ernst grejen var lite rolig :)

Allt gnäll som jag riktar mot dig görs med glimten i ögat, det är svårt att få fram det i skrift men så är det.
Visst brusar man upp lite ibland men det går snart över.

Vi gnäller vidare i andra trådar eller hur Ernst Thumbsup ;D

 *vinkar*

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Rördragning för kyla på utsidan av huset
« Svar #39 skrivet: 13 juni 2011, 14:03:11 »
 Thumbsup
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Rördragning för kyla på utsidan av huset
« Svar #40 skrivet: 13 juni 2011, 14:05:07 »
heheh sommar-ernst!

Jag tror man kommer ganska långt med din lista labold. Man skulle säkert kunna skriva en bok om varje punkt.
Ett BV system går ju att optimera inom ett antal olika områden och varje område kräver sin lilla kompetens. Vissa av dessa områden är tillgängliga för oss dödliga andra är det inte.


När jag påpekar hur lätt det ser ut och snyggt det blir när snickaren sätter plattor i badrummet så vänder han sig om och tittar upp på mig med ett fundigt leende och säger "ja alltså det är ju ett yrke det här".

Dödlig? Jag? Nej då, jag är en jäkel på plattsättning också.  ;)
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19412
  • Karma +15/-15
SV: Rördragning för kyla på utsidan av huset
« Svar #41 skrivet: 13 juni 2011, 14:41:38 »
heheh sommar-ernst!

Jag tror man kommer ganska långt med din lista labold. Man skulle säkert kunna skriva en bok om varje punkt.
Ett BV system går ju att optimera inom ett antal olika områden och varje område kräver sin lilla kompetens. Vissa av dessa områden är tillgängliga för oss dödliga andra är det inte.


När jag påpekar hur lätt det ser ut och snyggt det blir när snickaren sätter plattor i badrummet så vänder han sig om och tittar upp på mig med ett fundigt leende och säger "ja alltså det är ju ett yrke det här".




Om du kallar plattsättaren för snickare blir han nog inte glad.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13389
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Rördragning för kyla på utsidan av huset
« Svar #42 skrivet: 13 juni 2011, 14:49:59 »
Det kanske var spånplattor han satte upp...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Rördragning för kyla på utsidan av huset
« Svar #43 skrivet: 13 juni 2011, 15:30:56 »
Han är både och men frågar man honom svarar han snickare.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Köp din bergvärmepump av oss
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!