0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tycker att MC olja skall funka, för de flesta har koppling, åker på MC butik och handlar riktigt olja.
Hej..största felet som jag ser det är att oljorna är så jävla tunna...en olja som är väldigt tunnflytande i 20 grader kommer inte att tjockna på sig i 100 grader ...allt som e byggt för å gå på sommaren å luft kylt har det problemet att det kommer att gå varmt ta bara en sån simpel grej som gräsklipparen ..en vanlig 10/30 eller 10/40 olja fixar inte att smörja motorn mitt i sommaren utan den går för varm och oljam klarar inte av att hålla oljefilmen på viktiga delar tex vevstakslager mm en klippar motor SKA ha en rak 30 olja å inte nått annat,skulle gärna ha tjock olja i motorcyckeln tex 20/50 eller nått i den silen
Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 13 juni 2011, 08:02:41Hej..största felet som jag ser det är att oljorna är så jävla tunna...en olja som är väldigt tunnflytande i 20 grader kommer inte att tjockna på sig i 100 grader ...allt som e byggt för å gå på sommaren å luft kylt har det problemet att det kommer att gå varmt ta bara en sån simpel grej som gräsklipparen ..en vanlig 10/30 eller 10/40 olja fixar inte att smörja motorn mitt i sommaren utan den går för varm och oljam klarar inte av att hålla oljefilmen på viktiga delar tex vevstakslager mm en klippar motor SKA ha en rak 30 olja å inte nått annat,skulle gärna ha tjock olja i motorcyckeln tex 20/50 eller nått i den silen här är den 20 50 jag körde http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Motorolja-mineral-Classic-20W501/Med den lät jag hojen stå någon sekund extra på tomgång innan jag började köra/gasa.
Citat från: David Rinnan skrivet 13 juni 2011, 08:31:14Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 13 juni 2011, 08:02:41Hej..största felet som jag ser det är att oljorna är så jävla tunna...en olja som är väldigt tunnflytande i 20 grader kommer inte att tjockna på sig i 100 grader ...allt som e byggt för å gå på sommaren å luft kylt har det problemet att det kommer att gå varmt ta bara en sån simpel grej som gräsklipparen ..en vanlig 10/30 eller 10/40 olja fixar inte att smörja motorn mitt i sommaren utan den går för varm och oljam klarar inte av att hålla oljefilmen på viktiga delar tex vevstakslager mm en klippar motor SKA ha en rak 30 olja å inte nått annat,skulle gärna ha tjock olja i motorcyckeln tex 20/50 eller nått i den silen här är den 20 50 jag körde http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Motorolja-mineral-Classic-20W501/Med den lät jag hojen stå någon sekund extra på tomgång innan jag började köra/gasa. hej japp har du kört med den i din mc ? det är ju en vanlig motorolja.. funkade det så ska jag med ha nått liknande i mina fidys...hatar vatten oljor..har en bekant som jobbat på bilverkstad å han höll stenhårt på att köra delsyntetoljor i bilarna,,inte helsyntet han påstod att helsynteten va bättre upp till ca 800mil missade man då oljebytet så va delsynteten bättre å fick mindre stryk än helsyntets oljor,den höll sig bra längre än helsyntetoljornaå största orsaken till å köra helsyntet är ju vintertid ..den blir inte som ett fett vid minus 20...sommar tid kvittar det ju då tycker då jag att tåligheten mot värme e viktigare
Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 13 juni 2011, 08:02:41Hej..största felet som jag ser det är att oljorna är så jävla tunna...en olja som är väldigt tunnflytande i 20 grader kommer inte att tjockna på sig i 100 grader ...allt som e byggt för å gå på sommaren å luft kylt har det problemet att det kommer att gå varmt ta bara en sån simpel grej som gräsklipparen ..en vanlig 10/30 eller 10/40 olja fixar inte att smörja motorn mitt i sommaren utan den går för varm och oljam klarar inte av att hålla oljefilmen på viktiga delar tex vevstakslager mm en klippar motor SKA ha en rak 30 olja å inte nått annat,skulle gärna ha tjock olja i motorcyckeln tex 20/50 eller nått i den silen Nej. S k "raka" oljor med SAE-angivelser för viskositet är mycket kraftigt temperaturberoende. SAE-graden anger viskositeten vid +40 ºC för en "rak" olja. Multigradeoljor ändrar viskositet betydligt mindre med temperaturen. En 10W/30 har vid 0 ºC samma viskositet som en SAE10 har vid den temperaturen och vid +40 ºC samma som en SAE 30 har där. Vid ännu högre temperaturer blir SAE 30 ännu mer tunnflytande och blaskig än multigradeoljan. Ibland - men det är sällsynt för just motoroljor - har leverantörer diagram som visar hur viskositeten varierar med temperaturen för deras olika produkter.På den tiden det bara fanns raka oljor i bilar var det inte sällsynt att t ex oljepumpsdrivningen havererade om man försökte starta en motor som var fylld med SAE 30 när det var ett antal grader kallt. Oljan var så trögflytande att oljepumpen överhuvudtaget inte rörde på sig. Av denna anledning har många bilmotorer långt fram i tiden haft en brytpinne, fiberkugghjul eller något annat billigt som kan gå sönder i oljepumpsdrivningen så att man inte riskerar storhaveri av denna anledning.Beträffande gräsklipparmotorer så kan jag rekommendera att läsa igenom den tjocka finstilta luntan som följer med varje Briggs & Stratton -motor. Visst tas den till stora delar upp av onödiga och mycket amerikanska "disclaimers" men det finns också riktigt sakliga och väl motiverade råd när det gäller olika slags smörjoljor. Den är en betydligt bättre källa till information än att lyssna på hörsägen från halvkunnigt folk i småmotorbranschen.
Slungkoppling och lamellkoppling borde funka likadant, lamellpaket med nåt som borde likna en variator i olja..vikter som slungas ut och påverkar lamell../A.