Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: olja till fiddy motor..  (läst 35846 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: olja till fiddy motor..
« Svar #45 skrivet: 13 juni 2011, 08:02:41 »
Hej..
största felet som jag ser det är att oljorna är så jävla tunna...en olja som är väldigt tunnflytande i 20 grader kommer inte att tjockna på sig i 100 grader ...
allt som e byggt för å gå på sommaren å luft kylt har det problemet att det kommer att gå varmt
ta bara en sån simpel grej som gräsklipparen ..en vanlig 10/30 eller 10/40 olja fixar inte att smörja motorn mitt i sommaren utan den går för varm och oljam klarar inte av att hålla oljefilmen på viktiga delar tex vevstakslager mm

en klippar motor SKA ha en rak 30 olja å inte nått annat,skulle gärna ha tjock olja i motorcyckeln  tex 20/50 eller nått i den silen

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: olja till fiddy motor..
« Svar #46 skrivet: 13 juni 2011, 08:08:11 »
Tycker att MC olja skall funka, för de flesta har koppling, åker på MC butik och handlar riktigt olja.

Jo, men det är skillnad på slungkoppling och lamellkoppling (som de flesta MC har).
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: olja till fiddy motor..
« Svar #47 skrivet: 13 juni 2011, 08:31:14 »
Hej..
största felet som jag ser det är att oljorna är så jävla tunna...en olja som är väldigt tunnflytande i 20 grader kommer inte att tjockna på sig i 100 grader ...
allt som e byggt för å gå på sommaren å luft kylt har det problemet att det kommer att gå varmt
ta bara en sån simpel grej som gräsklipparen ..en vanlig 10/30 eller 10/40 olja fixar inte att smörja motorn mitt i sommaren utan den går för varm och oljam klarar inte av att hålla oljefilmen på viktiga delar tex vevstakslager mm

en klippar motor SKA ha en rak 30 olja å inte nått annat,skulle gärna ha tjock olja i motorcyckeln  tex 20/50 eller nått i den silen

här är den 20 50 jag körde
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Motorolja-mineral-Classic-20W501/

Med den lät jag hojen stå någon sekund extra på tomgång innan jag började köra/gasa.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: olja till fiddy motor..
« Svar #48 skrivet: 13 juni 2011, 09:23:33 »
Hej..
största felet som jag ser det är att oljorna är så jävla tunna...en olja som är väldigt tunnflytande i 20 grader kommer inte att tjockna på sig i 100 grader ...
allt som e byggt för å gå på sommaren å luft kylt har det problemet att det kommer att gå varmt
ta bara en sån simpel grej som gräsklipparen ..en vanlig 10/30 eller 10/40 olja fixar inte att smörja motorn mitt i sommaren utan den går för varm och oljam klarar inte av att hålla oljefilmen på viktiga delar tex vevstakslager mm

en klippar motor SKA ha en rak 30 olja å inte nått annat,skulle gärna ha tjock olja i motorcyckeln  tex 20/50 eller nått i den silen

här är den 20 50 jag körde
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Motorolja-mineral-Classic-20W501/

Med den lät jag hojen stå någon sekund extra på tomgång innan jag började köra/gasa.
hej
japp har du kört med den i din mc ?
det är ju en vanlig motorolja.. funkade det så ska jag med ha nått liknande i mina  fidys...
hatar vatten oljor..

har en bekant som jobbat på bilverkstad å han höll stenhårt på att köra delsyntetoljor  i bilarna,,inte helsyntet
han påstod att helsynteten va bättre upp till ca 800mil missade man då oljebytet så va delsynteten bättre å fick mindre stryk
än helsyntets oljor,den höll sig bra längre än helsyntetoljorna
å största orsaken till å köra helsyntet är ju vintertid ..den blir inte som ett fett vid minus 20...
sommar tid kvittar det ju då tycker då jag att tåligheten mot värme e viktigare

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: olja till fiddy motor..
« Svar #49 skrivet: 13 juni 2011, 09:56:04 »
Hej..
största felet som jag ser det är att oljorna är så jävla tunna...en olja som är väldigt tunnflytande i 20 grader kommer inte att tjockna på sig i 100 grader ...
allt som e byggt för å gå på sommaren å luft kylt har det problemet att det kommer att gå varmt
ta bara en sån simpel grej som gräsklipparen ..en vanlig 10/30 eller 10/40 olja fixar inte att smörja motorn mitt i sommaren utan den går för varm och oljam klarar inte av att hålla oljefilmen på viktiga delar tex vevstakslager mm

en klippar motor SKA ha en rak 30 olja å inte nått annat,skulle gärna ha tjock olja i motorcyckeln  tex 20/50 eller nått i den silen

här är den 20 50 jag körde
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Motorolja-mineral-Classic-20W501/

Med den lät jag hojen stå någon sekund extra på tomgång innan jag började köra/gasa.
hej
japp har du kört med den i din mc ?
det är ju en vanlig motorolja.. funkade det så ska jag med ha nått liknande i mina  fidys...
hatar vatten oljor..

har en bekant som jobbat på bilverkstad å han höll stenhårt på att köra delsyntetoljor  i bilarna,,inte helsyntet
han påstod att helsynteten va bättre upp till ca 800mil missade man då oljebytet så va delsynteten bättre å fick mindre stryk
än helsyntets oljor,den höll sig bra längre än helsyntetoljorna
å största orsaken till å köra helsyntet är ju vintertid ..den blir inte som ett fett vid minus 20...
sommar tid kvittar det ju då tycker då jag att tåligheten mot värme e viktigare

Bmw har torrkoppling på R serien då funkar det med bilolja. En helsyntet olja har bättre tålighet mot värme än en mineralolja den blir inte lika tunn vid hög värme och inte lika seg vid låg värme som en mineralolja blir.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2709
  • Karma +5/-1
SV: olja till fiddy motor..
« Svar #50 skrivet: 13 juni 2011, 11:06:58 »
Hej..
största felet som jag ser det är att oljorna är så jävla tunna...en olja som är väldigt tunnflytande i 20 grader kommer inte att tjockna på sig i 100 grader ...
allt som e byggt för å gå på sommaren å luft kylt har det problemet att det kommer att gå varmt
ta bara en sån simpel grej som gräsklipparen ..en vanlig 10/30 eller 10/40 olja fixar inte att smörja motorn mitt i sommaren utan den går för varm och oljam klarar inte av att hålla oljefilmen på viktiga delar tex vevstakslager mm

en klippar motor SKA ha en rak 30 olja å inte nått annat,skulle gärna ha tjock olja i motorcyckeln  tex 20/50 eller nått i den silen

Nej. S k "raka" oljor med SAE-angivelser för viskositet är mycket kraftigt temperaturberoende. SAE-graden anger viskositeten vid +40  ºC för en "rak" olja. Multigradeoljor ändrar viskositet betydligt mindre med temperaturen. En 10W/30 har vid 0  ºC samma viskositet som en SAE10 har vid den temperaturen och vid +40  ºC samma som en SAE 30 har där. Vid ännu högre temperaturer blir SAE 30 ännu mer tunnflytande och blaskig än multigradeoljan. Ibland - men det är sällsynt för just motoroljor - har leverantörer diagram som visar hur viskositeten varierar med temperaturen för deras olika produkter.
På den tiden det bara fanns raka oljor i bilar var det inte sällsynt att t ex oljepumpsdrivningen havererade om man försökte starta en motor som var fylld med SAE 30 när det var ett antal grader kallt. Oljan var så trögflytande att oljepumpen överhuvudtaget inte rörde på sig. Av denna anledning har många bilmotorer långt fram i tiden haft en brytpinne, fiberkugghjul eller något annat billigt som kan gå sönder i oljepumpsdrivningen så att man inte riskerar storhaveri av denna anledning.

Beträffande gräsklipparmotorer så kan jag rekommendera att läsa igenom den tjocka finstilta luntan som följer med varje Briggs & Stratton -motor. Visst tas den till stora delar upp av onödiga och mycket amerikanska "disclaimers" men det finns också riktigt sakliga och väl motiverade råd när det gäller olika slags smörjoljor. Den är en betydligt bättre källa till information än att lyssna på hörsägen från halvkunnigt folk i småmotorbranschen.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: olja till fiddy motor..
« Svar #51 skrivet: 13 juni 2011, 13:17:52 »
precis det va R1200 som jag hade sådan olja i.

till min f800gs mins jag inte. 10/40 tror jag det är. men jag mins int. fyller inte på så ofta :)

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: olja till fiddy motor..
« Svar #52 skrivet: 13 juni 2011, 13:37:50 »
Slungkoppling och lamellkoppling borde funka likadant, lamellpaket med nåt som borde likna en variator i olja..vikter som slungas ut och påverkar lamell..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: olja till fiddy motor..
« Svar #53 skrivet: 13 juni 2011, 13:45:02 »
Hej..
största felet som jag ser det är att oljorna är så jävla tunna...en olja som är väldigt tunnflytande i 20 grader kommer inte att tjockna på sig i 100 grader ...
allt som e byggt för å gå på sommaren å luft kylt har det problemet att det kommer att gå varmt
ta bara en sån simpel grej som gräsklipparen ..en vanlig 10/30 eller 10/40 olja fixar inte att smörja motorn mitt i sommaren utan den går för varm och oljam klarar inte av att hålla oljefilmen på viktiga delar tex vevstakslager mm

en klippar motor SKA ha en rak 30 olja å inte nått annat,skulle gärna ha tjock olja i motorcyckeln  tex 20/50 eller nått i den silen

Nej. S k "raka" oljor med SAE-angivelser för viskositet är mycket kraftigt temperaturberoende. SAE-graden anger viskositeten vid +40  ºC för en "rak" olja. Multigradeoljor ändrar viskositet betydligt mindre med temperaturen. En 10W/30 har vid 0  ºC samma viskositet som en SAE10 har vid den temperaturen och vid +40  ºC samma som en SAE 30 har där. Vid ännu högre temperaturer blir SAE 30 ännu mer tunnflytande och blaskig än multigradeoljan. Ibland - men det är sällsynt för just motoroljor - har leverantörer diagram som visar hur viskositeten varierar med temperaturen för deras olika produkter.
På den tiden det bara fanns raka oljor i bilar var det inte sällsynt att t ex oljepumpsdrivningen havererade om man försökte starta en motor som var fylld med SAE 30 när det var ett antal grader kallt. Oljan var så trögflytande att oljepumpen överhuvudtaget inte rörde på sig. Av denna anledning har många bilmotorer långt fram i tiden haft en brytpinne, fiberkugghjul eller något annat billigt som kan gå sönder i oljepumpsdrivningen så att man inte riskerar storhaveri av denna anledning.

Beträffande gräsklipparmotorer så kan jag rekommendera att läsa igenom den tjocka finstilta luntan som följer med varje Briggs & Stratton -motor. Visst tas den till stora delar upp av onödiga och mycket amerikanska "disclaimers" men det finns också riktigt sakliga och väl motiverade råd när det gäller olika slags smörjoljor. Den är en betydligt bättre källa till information än att lyssna på hörsägen från halvkunnigt folk i småmotorbranschen.
Hej
hoppades du skulle berätta vad för olja du skulle rekomendera,vill ha en sommar olja som e lite trögflytande å tål peppar med värme
till fiddyn ... behöver inte va en helsyntet utan jag kör lika gärna med delsyntet...
ska jag använda den vintertid går det ju att byta olja...
 

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: olja till fiddy motor..
« Svar #54 skrivet: 13 juni 2011, 13:47:46 »
Slungkoppling och lamellkoppling borde funka likadant, lamellpaket med nåt som borde likna en variator i olja..vikter som slungas ut och påverkar lamell..

/A.

En våtlamellkoppling har flera skivor som pressas ihop av kraftiga fjädrar. I en slungkoppling är det ett par vikter som pressas mot en trumma.
Slungkopplingen har betydligt mindre yta att överföra kraften på vilket gör att den är känsligare för yttre faktorer, typ oljekvalitet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: olja till fiddy motor..
« Svar #55 skrivet: 13 juni 2011, 15:54:06 »
Köpte en castrololja, för våtkopplingar...ska byta imorrn..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!