0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 10 juni 2011, 16:39:35hej.. joo det e så...den rymer en liter...å byter man en x per år så kvittar det ju om den kostar 49 eller 169 kr kostnaden e minimal ändå...bdw ska det va övertryck där oljestickan sitter ? om jag kör maskinen å stannar av för å kolla olja har jag rejält övertryck då jag öppnar stickan pyser det som ur en ölburk Så ska det inte vara. På encylindriga fyrtaktsmotorer (även parallelltwin och tvåcylindriga boxermotorer) blir det ju stora tryckvariationer i vevhuset när motorn är igång pga vevhuskompressionen. För att inte få övertryck i vevhuset så att motorn trycker ur sig olja överallt där det är en aning otätt så brukar vevhusventilationen styras av en backventil (det är den billigaste lösningen, används bl a på gräsklipparmotorer) eller av en slidventil som drivs av vevaxel eller kamaxel, som öppnar vevhusventilationen ett kort ögonblick varje gång kolven är i nedre dödpunkt (lite mer påkostad lösning, vanlig på t ex mc och tvåcylindriga bilmotorer såsom Lloyd 600 eller Citroen 2CV).Vad jag skulle kunna tänka mig vid vevhusventilationsproblem på en alldeles ny motor är t ex felvänd backventil (om den sitter monterad på slang så den går att vända fel) eller kanske något felkuggat så att en slidventil öppnar vid fel tillfälle under kolvslaget. Man kan naturligtvis också tänka sig exempelvis veck på vevhusventilationsslangen eller någon slangnippel av plast som råkar vara tät pga gjutskägg. Om vevhusventilationen går via ett hål på sidan om i någon papperspackning så skulle packningen kunna vara felvänd eller det hålet missat vid utstansningen.
hej.. joo det e så...den rymer en liter...å byter man en x per år så kvittar det ju om den kostar 49 eller 169 kr kostnaden e minimal ändå...bdw ska det va övertryck där oljestickan sitter ? om jag kör maskinen å stannar av för å kolla olja har jag rejält övertryck då jag öppnar stickan pyser det som ur en ölburk
om motorcykeln har våt koppling som de flesta har skulle inte jag köra på bilolja brukar bli strul med kopplingen. Är inte mycket likhet mellan bil och mc i övrigt effekt uttaget ur mc är minst det dubbla.
Citat från: smurfen72 skrivet 11 juni 2011, 22:45:06om motorcykeln har våt koppling som de flesta har skulle inte jag köra på bilolja brukar bli strul med kopplingen. Är inte mycket likhet mellan bil och mc i övrigt effekt uttaget ur mc är minst det dubbla.Varför skriver då mc-tillverkarna inget om det i sina instruktionsböcker och reparationshandböcker? Om en våtkoppling skulle kunna krångla med en standardolja borde ju mc-tillverkaren om inte annat vara mycket noga med att kräva en specialolja för att garantin ska gälla.Hur stort effektuttaget är per liter cylindervolym spelar ingen större roll för motoroljan, det avgörande är snarare dels hur höga temperaturer oljan utsätts för - det är ingen större skillnad eftersom större mc alltid har en väl tilltagen oljekylare och betydligt mer olja per liter cylindervolym än en bilmotor, dels yttrycket i glidlagren, och till sist förhållandet mellan oljemängd, praktiskt medeleffektuttag och körsträcka mellan oljebyten - man skulle kunna definiera det som att oljan tål att man tar ut ett visst antal kWh ur motorn per liter smörjolja innan det är dags för byte. En annan sak som kan spela roll är ju att motorer som bara går i korta pass så oljan aldrig blir genomvarm, med tiden får oljan utspädd med kondensvatten och bränsle. Jag vet ett fall med en mc, 750 cc landsvägshoj, som en period bara användes för till-och-från-jobbet-körning på ca en halvmil. Efter en eller två månader var det så mycket kondensvatten i oljan att den såg ut som gräddsås!
Vad jag vet sitter ingen ventil som ska släppa ut vevhustrycket, på motorn jag har finns inget tryck när oljestickan tas lös.Var på Biltema igår, och med hem följde en flaska Mc race olja, knallröd flaska för 4 takts Mc, för 79:-, bytte i monkeyn, nu slirar kopplingen nåt hejdlöst..!! Ligger på 3'an i 50kmh och gasar och motorn varvar upp väldigt fort, kopplingen håller ej, och var ej så före oljebytet..Måste åka på MC butik och handla riktig olja imorrn../Monkey..
biltemas olja levereras av ...statoil...
Fanns inga tendenser med kopplingen före, nu slirar den ganska mycket.Tycker att MC olja skall funka, för de flesta har koppling, åker på MC butik och handlar riktigt olja.Spelar ingen roll vem som lev oljan, är väl Biltema som beställer kvalitén och vad de vill betala/liter..