Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fattigmans AC  (läst 20747 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Fattigmans AC
« Svar #30 skrivet: 15 juli 2011, 21:23:03 »
Vi har den här: http://shop.conrad.se/websale7/TAKFL%c4KT-%27%27BENDAN%27%27.htm?Ctx=%7bver%2f7%2fver%7d%7bst%2f3eb%2fst%7d%7bcmd%2f0%2fcmd%7d%7bm%2fwebsale%2fm%7d%7bs%2fconrad%2dswe%2fs%7d%7bl%2f01%2daa%2fl%7d%7bmi%2fSHOP%5fAREA%5f22718%5f0812030%2fmi%7d%7bpi%2f560455%2fpi%7d%7bpo%2f1%2fpo%7d%7bfc%2fx%2ffc%7d%7bp1%2fed469369b6f9a16a48fd6b2321bdd54d%2fp1%7d%7bmd5%2f655882c04a446260bdf88050e0ddd1c8%2fmd5%7d

Vilken OTROLIG länk.

Den funkar bra, men om jag skall kritisera något så är det rätt stora steg (3 steg) mellan hastigheterna.
Tycker den är snygg, inte 80-tal, och med en riktigt bra belysning, 80 W halogen som går dimma via fjärren, även hastigheterna styrs via fjärr.
Två tips:
http://www.conrad.se/?article=560455

och

http://bit.ly

 Thumbsup
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
SV: Fattigmans AC
« Svar #31 skrivet: 15 juli 2011, 23:56:21 »
Håller på med lite experiment. Har fått höra ett och annat...

Ska försöka posta lite siffror senare.

Provar olika lösningar med att ha alla fönster och dörrar stängda under dagen. Markiser uppe och nere. Skriver av temperaturer inne och ute samt tidpunkter. Alla fönster med myggnät i med och utan fläktar.

Problem som jag råkat ur för.

- Allt stängt och markiser uppe för att få ett max inne temp utan åtgärd. Tar väldigt lång tid att komma ner i temp. Väldigt mycket värme finns i huset.

- Alla markiser nere på dagen och stängt. Vid rätt temp och rätt tidpunkt gäller det att öppna och starta fläktarna. För sent så är det för varmt inne och för tidigt är det svalare inne än ute.

- Alla markiser nere och sen öppnar man och startar fäktarna vid rätt tidpunkt. Tvärdrag. Har myggnät i alla riktningar inkl ytterdörren. Har man sÃ¥ hela natten utan att ha nÃ¥gon styrning som känner av tempen inne och stannar fläktarna blir det svalt (skitkallt) enl de andra. Som sedan värms upp sakta under dagen. Dock tar det längre tid men det blir fortfarande varmt när alla ska börja sova och det fortfarande är varmt ute. 


Utloggad anders351

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kvitsle, mitt emellan Ã…re och Östersund
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fattigmans AC
« Svar #32 skrivet: 16 juli 2011, 11:01:06 »
En kompis till mig tyckte att lägenheten var olidligt varm. Han tog helt enkelt en mindre bilkylare med elfläkt som han anslöt till kallvattnet, returen rätt ut i avloppet. Kondensvattnet fick helt enkelt rinna ned på diskbänken. Hade tyvärr aldrig tillfälle att uppleva anordningen i drift.

Kan tillägga att vi på jobbet på ett ställe har "kallvattenkyla", kan väl knappast vara tillåtet att installera nuförtiden?
Hus: Timmerstomme byggår ca 1860, 2 plan 2x80 m2, nya radiatorer hela nedervåningen.
VP: CTC EcoHeat 8,5; Lutning 36, justering +3; markkollektor 2 x 300 m; i drift sedan 18 okt 2010
Uppföljning elförbrukning: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.166683476682797.38102.100000234377862&l=0bbced1daf

Utloggad SgtArdbeg

  • Glad amatör som hoppas bli
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sörforsa - Hudiksvall
SV: Fattigmans AC
« Svar #33 skrivet: 16 juli 2011, 15:34:45 »
Han tog helt enkelt en mindre bilkylare med elfläkt som han anslöt till kallvattnet,
Troligen lÃ¥g W.A.F. pÃ¥ den varianten?  ;D (Wife Acceptance Factor)
Villa i huggen kalksandsten strax utanför Hudiksvall, byggd 1971, 128m2 + 140m2 uppvärmd källare och 40 m2 ovärmt garage.
NIBE f1245-12 installerad julen 2009, borrhål 221 meter aktivt djup!
Borrhål: 9 m pinnmo, 221 m gråberg, 3000 l/m vatten, grundvattennivå 9 meter.
2010-01-19 gick pumpen igång! Det var en tisdag, klockan var 14.00 :-)

COP 3,4

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Fattigmans AC
« Svar #34 skrivet: 16 juli 2011, 18:05:55 »
Inte särskilt ekonomiskt heller om man som dom flesta dödliga nuförtiden måste betala för sitt vatten...
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad anders351

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kvitsle, mitt emellan Ã…re och Östersund
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fattigmans AC
« Svar #35 skrivet: 16 juli 2011, 22:38:08 »
Det är väl ändå ett rätt stort bestånd som saknar vattenmätare?
Men jag håller med om svårigheterna att få projektet accepterat av hustrun...

Man kan ju fundera vad kostnaden skulle bli för mig som har eget vatten?
Har egen brunn, har dock ingen riktig koll på vilken temperatur det ingående vattnet håller.
Vattnet kyls nog på sin väg i marken, hydroforen står i ett litet pumphus ovanpå brunnen.
Hus: Timmerstomme byggår ca 1860, 2 plan 2x80 m2, nya radiatorer hela nedervåningen.
VP: CTC EcoHeat 8,5; Lutning 36, justering +3; markkollektor 2 x 300 m; i drift sedan 18 okt 2010
Uppföljning elförbrukning: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.166683476682797.38102.100000234377862&l=0bbced1daf

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13176
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fattigmans AC
« Svar #36 skrivet: 16 juli 2011, 22:42:26 »
Samma lösning hade en polare till mig. En lossnad slang en dag när han var på jobbet resulterade i ny parkett i vardagsrummet efter en del vita lögner till fastighetbolaget...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Fattigmans AC
« Svar #37 skrivet: 17 juli 2011, 13:17:26 »
Fler och fler lägenheter utrustas med separat mätning, alla villor med kommunalt vatten har egen mätare, så det lämnar väl i princip bara en kategori invånare; dom som bor utanför detaljplanerat område? Å andra sidan får ju dessa individer betala elen till sin vattenpump själva, så det blir väl inte så mycket billigare kan jag tro?
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
SV: Fattigmans AC
« Svar #38 skrivet: 23 juli 2011, 23:42:55 »
Lite mer temp till tråden. Bara ett mät ställe för att förenkla.

Med dörrarna stängda och nedkylt under natten före blir det följande siffror. Markiser nere.

Har gjort flera mätningar och det överensstämmer ganska bra.

kl 11:09
inne 22.3
ute 22.9

kl 15:40
inne 24.2
ute 26:3

kl 16:47
inne 24.6
ute 26:0

Sen verkar det hända något efter kl 17 (?)

kl 18:29
inne 25.2
ute 22:8

Då verkar det bli så varmt så att värmen som har lagrats i huset tränger in i byggnaden. Man måste vid rätt tidpunkt sätta i alla myggfönster och starta alla fläktar. Missar man med bara en timme pga bad eller mat så blir hela kvällen varm.

Har även en natt gjort ett "varmt" experiment:

Har man dörrar och fönster stängda under natten så blir resultatet följande:

kl 09:37
inne: 25.3
ute 21.9

Men... efter alla experiment så kommer man alltid att "släpa" med värmen kvar inne. Vill man kan man med miljövänliga fläktar (i bästa fall) komma ner under natten till under 20 grader så är det för "svalt" under morgontimmarna (då man ska stiga upp och dricka morgonkaffet).

Sedan under dagen så blir det för varmt och det tar för lång tid att kyla ut det utan AC under förkvällen.

Sedan är värmen fuktig. Fuktig värme är kletigt och svårt att sova i.

Ett miljövänligt alternativ skulle vara att starta AC kl 16:00 och köra den hela förkvällen tills man kommer ner i bra temp. Sedan under kvällen öppna fönstren och köra de vanliga fläktarna och myggfönstren.

Är det någon annan som har någon bra idé?

Utloggad tommys76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +1/-0
SV: Fattigmans AC
« Svar #39 skrivet: 24 juli 2011, 20:32:18 »
Intressant tråd ni har här.


Kommer inte i håg om någon nämnt detta men självdraget kommer i gång i fall du har en vind med takfönster eller liknande samt öppnar något fönster där nere (när det är svalare ute än inne, oavsett om det blåser eller inte).


Jag har ett hus i två plan och själv brukar jag just köra med den här principen, dvs. öppna ett fönster i övrevåningen och en annan i nedre våningen i motsatt ända. Nedre fönstret ligger mot norr så man kan öppna den redan tidigare på dagen förutsatt att det är svalare där ute. Viktigaste är att man får drag så att det kommer svalt in där det är skuggigt. Efter en timme eller två så har vi nog fått en nedsänkning på 2-3 grader inomhustemperatur förutsatt att det inte är en tropisk natt :)

Det är märkligt hur mycket mera luft det strömmar in från den nedre fönstret direkt när man öppnar däruppe. Lika bra effekt fås ej om andra fönstret är i samma plan eller rum. Luftflödet helt tillräckligt och utan fläktar.

Jag har för mig att det inte ens lönar sig att öppna alla fönstrar för själva draget genom huset försvinner då eller har jag fel?







1½-plansvilla 145m² (2008)
Eco El + Eco Air 107 Polar Edition
Golvvärme både i nedre och övre våningen

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
SV: Fattigmans AC
« Svar #40 skrivet: 24 juli 2011, 23:48:09 »
Det bästa vore att inte bara mäta tempen utan att mäta vindhastigheten med en vindmätare för att få reda på om det är bäst att bara öppna två fönster för att få drag igenom huset eller om det lönar sig att öppna flera.

Men vad är man ute efter? Storm och 25 grader eller stilla bris och 21 grader? Vilket är skönast? När tjatat kvinnan om att det drar? 

Dessutom måste man väl räkna med vilken metod som tar ner tempen snabbast och hur man bibehåller den över tid.

Jag tycker att luftströmmen minskas ganska mycket om man har myggfönstren isatta eller inte. Innan man får i myggfönstret och har fönstret öppet upplever jag ett betydligt bättre drag än innan. Men sova eller bara vistas inne med en massa insekter går helt klart bort.

Jag kan inte på rak arm säga om det är bättre med fler än färre. Bland innan man fått in alla myggnät kan det vara bra drag men sen kan det vara mindre för att sedan få det att fladdra i gardinerna i det rum som inte fläktarna finns i eller om de ens är på.

Sen kan fladdret helt avta enligt mig fast det väller in kall kvällsluft och plötsligt "drar det".   


Utloggad anders351

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kvitsle, mitt emellan Ã…re och Östersund
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fattigmans AC
« Svar #41 skrivet: 25 juli 2011, 08:32:34 »
Hos oss har inomhusklimatet radikalt förbättrats sedan vi satte in värmepumpen. Det beror på att pannrummet är mitt i huset (vid muren) och den gamla kombipannan var dåligt isolerad. Siffrorna från förra sommaren pekar på att pannan kontinuerligt läkte drygt 800 W. Dagssnittet sjönk 20 kWh när jag slängde ut den gamla pannan. Hela förra sommaren körde vi bara med en provisorisk varmvattenberedare och på höstkanten stöttade vi med 4 st elradadiatorer. Värmepumpen driftsattes 18 oktober. Är glad att jag inte gick på med någon frikyla, i nuläget ger markkollektorn ca 13 grader och jag antar att det är väl varmt för frikyla.

Vi kör med mycket öppet sommartid, har en balkongdörr som står på glänt och ger korsdrag i sovrummet. Vi har också ytterdörren konstant på vid gavel när vi är hemma.
Hus: Timmerstomme byggår ca 1860, 2 plan 2x80 m2, nya radiatorer hela nedervåningen.
VP: CTC EcoHeat 8,5; Lutning 36, justering +3; markkollektor 2 x 300 m; i drift sedan 18 okt 2010
Uppföljning elförbrukning: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.166683476682797.38102.100000234377862&l=0bbced1daf

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13176
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fattigmans AC
« Svar #42 skrivet: 25 juli 2011, 09:02:33 »
Intressant tråd ni har här.


Kommer inte i håg om någon nämnt detta men självdraget kommer i gång i fall du har en vind med takfönster eller liknande samt öppnar något fönster där nere (när det är svalare ute än inne, oavsett om det blåser eller inte).


Jag har ett hus i två plan och själv brukar jag just köra med den här principen, dvs. öppna ett fönster i övrevåningen och en annan i nedre våningen i motsatt ända. Nedre fönstret ligger mot norr så man kan öppna den redan tidigare på dagen förutsatt att det är svalare där ute. Viktigaste är att man får drag så att det kommer svalt in där det är skuggigt. Efter en timme eller två så har vi nog fått en nedsänkning på 2-3 grader inomhustemperatur förutsatt att det inte är en tropisk natt :)

Det är märkligt hur mycket mera luft det strömmar in från den nedre fönstret direkt när man öppnar däruppe. Lika bra effekt fås ej om andra fönstret är i samma plan eller rum. Luftflödet helt tillräckligt och utan fläktar.

Jag har för mig att det inte ens lönar sig att öppna alla fönstrar för själva draget genom huset försvinner då eller har jag fel?

Jag har testat att vädra bort övertemp i mitt timmerhus. När det har blivit svalt ute frammåt kvällen så har jag öppnat flera fönster både uppe och nere. Temperaturen har sjunkit från 24-25 grader till 20-22 grader efter ett par timmar. När jag sedan stänger fönstren igen senare på kvällen så dröjer det några timmar innan det åter igen är 24-25 grader inne.
Jag måste 'kyla ner' till 20 grader i ett par dygn för att husstommen skall svalna så pass mycket att det stadigvarande blir svalare inne...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad tommys76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +1/-0
SV: Fattigmans AC
« Svar #43 skrivet: 25 juli 2011, 17:15:22 »

Jag har testat att vädra bort övertemp i mitt timmerhus. När det har blivit svalt ute frammåt kvällen så har jag öppnat flera fönster både uppe och nere. Temperaturen har sjunkit från 24-25 grader till 20-22 grader efter ett par timmar. När jag sedan stänger fönstren igen senare på kvällen så dröjer det några timmar innan det åter igen är 24-25 grader inne.
Jag måste 'kyla ner' till 20 grader i ett par dygn för att husstommen skall svalna så pass mycket att det stadigvarande blir svalare inne...

Jo, samma problem här direkt när man stänger fönstren stiger inomhustemperaturen. Det lagras nog värme nånstans och därav borde man ha fönstren uppe hela natten för att nå bästa effekt, men det kanske inte alltid är så smart. Har gjort det med att ha endast ett par fönster där nere öppna på glänt under natten då har temperaturen hållits helt ok där nere.

Kanske det är bara att ge upp och skaffa sig en värmepump.

1½-plansvilla 145m² (2008)
Eco El + Eco Air 107 Polar Edition
Golvvärme både i nedre och övre våningen

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
SV: Fattigmans AC
« Svar #44 skrivet: 25 juli 2011, 23:08:10 »
Värmepump och värmepump i stugan.

Först så räknar man med att man självklart har ett bra elavtal som är omförhandlat. De gamla el elementen kräver 0kr samt 0 timmar i underhåll och skötsel. 5 ºC på vintern. Välisolerat.

Ska man då köpa en värmepump av hyfsat bra kvalitet för att få höja tempen till "underhållsvärme" 10 ºC. Elementen sitter fortfarande kvar på väggen eller? Som reserv när pumpen stannar mitt i kallaste vintern. Sedan service och andra underhåll bara för att kunna köra den "baklänges" som AC under en kort sommar innan man ska tillbaka till fabriken?

Vad har det då kostat under de dagarna då det verkligen är varmt? Kompressor hit och dit och försäkring mm? Installation?

Men... AC vore skönt att kunna fÃ¥ ner tempen under nÃ¥gra timmar.  :)

 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!