0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
och avsett om du suger eller trycker kommer det inte fungera
Ops skulle uttryckt mig bättreDet kommer fungera så till vida att du får en teoretisk kyleffekt. Dock kommer du aldrig märka av den.
Köp en värmeförflyttare, den startar om rumstempen går över inställt värde.Sätt den dessutom på tidur, så att du kan styra när du vill att den skall blåsa ut den för varma luften ur huset.Håller även med purjo_, du skall inte trycka in luft i en byggnad, den skall sugas ut, för att undvika kondens i väggarna.
Ber om ursäkt om jag sårat dig Rinnan, men faktum är att den effekt som termostater reglerar bort p.g.a. övertemp under t.ex. vår och höst när solinstrålningen gör att man får övertemp i huset ofta ligger i intervallet 60-200W, och att då kategoriskt avfärda en värmeförflyttare blir liksom lite konstigt, när man i andra ämnestrådar med näbbar och klor försvarar rätt stora ekonomiska insatser för att få till en liten komfortförbättring.Med detta sagt vill jag ändå hålla med, en värmeförflyttare gör inte så stor nytta om det verkligen är FÖR varmt, talar då om 5-10 graders övertemp. Vill man få till en effektiv kylning så är det nog tyvärr Markiser, AC och/eller takfläkt som gäller.En billig automatiserad funktion men viss effekt kan dock fås med en värmeförflyttare, och det var väl egentligen det jag ville få fram men la ned för lite tid på att förklara exakt vad jag menade.
Citat från: Rickard skrivet 12 juni 2011, 07:54:01 Ber om ursäkt om jag sårat dig Rinnan, men faktum är att den effekt som termostater reglerar bort p.g.a. övertemp under t.ex. vår och höst när solinstrålningen gör att man får övertemp i huset ofta ligger i intervallet 60-200W, och att då kategoriskt avfärda en värmeförflyttare blir liksom lite konstigt, när man i andra ämnestrådar med näbbar och klor försvarar rätt stora ekonomiska insatser för att få till en liten komfortförbättring.Med detta sagt vill jag ändå hålla med, en värmeförflyttare gör inte så stor nytta om det verkligen är FÖR varmt, talar då om 5-10 graders övertemp. Vill man få till en effektiv kylning så är det nog tyvärr Markiser, AC och/eller takfläkt som gäller.En billig automatiserad funktion men viss effekt kan dock fås med en värmeförflyttare, och det var väl egentligen det jag ville få fram men la ned för lite tid på att förklara exakt vad jag menade.Jag har själv testat liknande lösning (och ja, jag pratar om ventilation nu inte termostater) i en av mina sommarstugor och det fungerade inte bra. Jag märkte faktiskt ingen skillnad. Den enda gången jag märkte något av denna fläkt i sommarstugan var när jag hade den lös och riktad mot mig själv. Då fungerade den riktigt bra, om än något irriterande.