Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fattigmans AC  (läst 20663 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
SV: Fattigmans AC
« Svar #15 skrivet: 14 juni 2011, 00:55:38 »
Vill tillägga att alla fönster som vetter mot solen har markiser. Utan dessa nere en solig dag skulle det vara ohållbart att vara inne på kvällen.

Eftersom det är fattigmans AC som tråden handlar om har man fixat myggfönster i alla 4 väderstreck.

Problemet är att få snurr på svalkan när man har rullgardinerna nere när man ska sova. Det känns ju som om värmen är inbakad i väggar och tak och så fort man stänger av de två benstående fläktarna inhandlade under rea på ett företag på fyra bokstäver som börjar på J och slutar på A.

För att göra tråden mer intressant så finns PAX 90 redan inhandlad i ett annat syfte.

För att lämna mer info så har stugan en klassiskt liten krypvind med en lucka som man kan öppna. Luckan är väl 50 x 50 cm. Funderar på att sätta ett myggnät där med för att ventilera ut mer värme från taket.

Laga mat inne? Grilla gör man i Sverige, Äter ute och skiter inne.  :)

Takfläkt. Vill ha in frisk havsfuft och inte pytsa runt pysen varmluft.  :) Nej seriöst, har varit inne pÃ¥ det och fÃ¥tt höra att det var sÃ¥ 80 tal sÃ¥ att jag vart nerröstad direkt.  :(

 
 

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Fattigmans AC
« Svar #16 skrivet: 14 juni 2011, 08:31:32 »
80-tal är inne. Och det är ju en skillnad mellan landet och det primära boendet.
En takfläkt är egentligen mycket trevligare på många sätt och vis än golvfläktar/bordsfläktar som står här och där.

Hade jag haft det problem som du beskriver hade jag inte köpt en takfläkt och inte köpt en paxfläkt utan en enkel llvp eller ren ac beroende på hur stugan används. Kostnaden måste ju anses minimal i förhållande till den komfortförbättring det skulle innebära.

 

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34949
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fattigmans AC
« Svar #17 skrivet: 14 juni 2011, 08:57:53 »
Den stora fördelen med en AC är att du får avfuktad luft, inte bara sval.
Man sover mycket bättre om luften är torr och sval.

Annars skulle det ju kunna funka rätt bra om du satte in ett myggföster i gluggen på kattvinden, och satte en av dina julafläktar att trycka ut luften den vägen, då skulle du få bra omsättning på luften i stugan.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
SV: Fattigmans AC
« Svar #18 skrivet: 14 juni 2011, 22:40:41 »
Jag har varit inne på en AC men den erfarenhet jag har av mer eller mindre bärbara\rullbara små AC aggregat är inte direkt upplyftande. Kostar några kronor i inköp. Kostar några kronor att köra samt har man inte ett serviceavtal så kan man bara lista ut att "just den modellen klarar inte av att gå kontinuerligt under en varm sommar". Då kostar det lite mer....

Sedan så har man inte ute del för man vill kunna flytta runt den i huset måste man springa och tömma "pottan" lite då och då.

Samt att det vore väl lite för enkelt.  :)

TrÃ¥den heter ju "Fattigmans AC" av en anledning.  :)

Men hur blir det med luftflödet. Om man har en takfläkt som vispar runt lite samt att man har en lite utsugningsfläkt på ena väggen. Borde då inte den stora fläkten i taket störa den (förhoppningsvis) utsugande fläktens utsugningsförmåga. Tänkte att den kalla luften borde väl dras in från de öppna fönstren som man då har långt bort från PAX fläkten för att undvika att den bara suger ut kall luft som precis kommit in i fönstret bredvid?

Borde den stora fläkten i taket då inte bara blanda upp luften så man suger ut blandad luft istället för varm luft till en början och senare in på natten bara kallare och kallare luft?

Kan hända att jag är ute och cyklar men någon kanske förstår hur jag funderar?

"Kattvindsprojektet" ser jag som ett prio 1 projekt eftersom det samlas en hel del varmluft där uppe.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34949
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fattigmans AC
« Svar #19 skrivet: 15 juni 2011, 07:37:30 »
Sanningen är väl tyvärr att det inte går kyla ett hus på så många sätt.
Så länge det är för varmt även ute så finns det bara två lösningar, AC (inte av "portabelmodell") eller takfläkt.
När det blir lagom varmt/kallt ute så kan en extremt forcerad vädring göra det drägligt inne, men som regel har stora energimängder ackumulerats i husstommen, så man behöver som regel vädra ut under rätt lång tid innan det blir svalt inomhus.

En takfläkt fungerar bra oavsett hur varmt det är, det finns ingen bättre fattigmans-AC om du frågar mig.
När det gäller vädring är en eller flera öppna dörrar överlägset effektivast.
Har du problem med mygg, knott eller liknande kan luftfönster i kombination med utsugsfläkt fungera skapligt när/om utetempen blir tillräckligt låg för att kyla huset, men inte förr.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Oppti

  • Berg och Luft
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 232
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fattigmans AC
« Svar #20 skrivet: 15 juni 2011, 11:11:26 »
Öppna fönstren på kvällen.
Kör med tvärdrag när det är kallare ute än inne.
Dra ner gardinen när solen skiner.
Vill man leka lite kan man ju alltid ställa in lite vatten som klarar av att lagra värme och kyla när det behövs. En halvfull flaska i fönstret visar vad som händer.

Stäng av AC det är helt onödigt.
Satt på ett kontor där de stängde av fläkten på kvällen-även sommartid.
Det gav onödig värme i lokalen när man kom på mornarna.
En betongstomme innehåller rätt mycket värme.
Bor i villa med frånluftsvärme (IVT 402 samt T400) och luftvärmepump (Panasonic)samt direktverkande el.
Ansvarig för VP  Thermia Diplomat Duo Inverter i annat hus

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
SV: Fattigmans AC
« Svar #21 skrivet: 15 juni 2011, 22:39:05 »
Tanken var ju att kunna tvinga in den svalare utomhusluften in i huset på kvällen när rullgardinerna är nere. Inte att kunna kyla dagtid. dagtid kan det ta ett bra tag innan det blir varmt inne om markiserna är nere och bara alla dörrar och fönster är stängda.

Även om det är kladdigt och varmt kan det vara skönt med lite drag av svalare vind. Det är jobbigt om luften är pysvarm och det bara står still.

MÃ¥ste bara citera "Hur är vädret? Det är varmt och fuktigt, trevligt om du är med en kvinna men ett helvete om du är i djungeln"  Thumbsup

Är det nÃ¥gon som har provat eller har nÃ¥gon bra takfläkt? För mig fÃ¥r det ibland vara 80 tal igen. Vi är väl pÃ¥ väg dit med större och större mobiltelefoner.  :)

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34949
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fattigmans AC
« Svar #22 skrivet: 15 juni 2011, 23:40:48 »
Vi har den här: http://shop.conrad.se/websale7/TAKFL%c4KT-%27%27BENDAN%27%27.htm?Ctx=%7bver%2f7%2fver%7d%7bst%2f3eb%2fst%7d%7bcmd%2f0%2fcmd%7d%7bm%2fwebsale%2fm%7d%7bs%2fconrad%2dswe%2fs%7d%7bl%2f01%2daa%2fl%7d%7bmi%2fSHOP%5fAREA%5f22718%5f0812030%2fmi%7d%7bpi%2f560455%2fpi%7d%7bpo%2f1%2fpo%7d%7bfc%2fx%2ffc%7d%7bp1%2fed469369b6f9a16a48fd6b2321bdd54d%2fp1%7d%7bmd5%2f655882c04a446260bdf88050e0ddd1c8%2fmd5%7d

Vilken OTROLIG länk.

Den funkar bra, men om jag skall kritisera något så är det rätt stora steg (3 steg) mellan hastigheterna.
Tycker den är snygg, inte 80-tal, och med en riktigt bra belysning, 80 W halogen som går dimma via fjärren, även hastigheterna styrs via fjärr.
« Senast ändrad: 15 juni 2011, 23:42:57 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Fattigmans AC
« Svar #23 skrivet: 15 juni 2011, 23:42:15 »
lite skönt blade runner stuk över den där med mittendelen. Ser ut som ett ufo.

Du antifreeze, för priset av 2 får du väl en jula-llvp?

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Oppti

  • Berg och Luft
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 232
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fattigmans AC
« Svar #24 skrivet: 17 juni 2011, 11:47:37 »
Kan tillägga att vi i vårt hus lätt spar på natt kylan genom att stänga alla rum som vetter mot solen-där det kan få bli varmt.
Sen ett ordentligt tvärdrag-gärna från en sida till den andra.
Det är sen skönt att gå in i de varma rummen när kvällen kommer.
På samma sätt så värmer vi inte huset fullt upp under vintern. Det är förvånande hur stor skillnad det kan bli bara med vanliga dörrar eller skynken.
Bor i villa med frånluftsvärme (IVT 402 samt T400) och luftvärmepump (Panasonic)samt direktverkande el.
Ansvarig för VP  Thermia Diplomat Duo Inverter i annat hus

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
SV: Fattigmans AC
« Svar #25 skrivet: 24 juni 2011, 19:16:31 »
Om man ska ha en fläkt som suger ut luft ur huset så måste den ha en helt annan kapacitet än en PAX värmeflyttare som är på ynkliga 90 kubikmeter/ timme. Jag har installerat en värmeflyttere mellan under- och övervåning (jag kör med en AC, typ luft-/luftväemepump i undervåningen) och den är en kanalfläkt på 650 kubikmeter i timmen. Det fungerar klockrent. Om man dessutom inte har någon AC att tillgå, utan skall använda uteluften som varma nätter är typ 18 grader, så behövs det rejält drag.
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
SV: Fattigmans AC
« Svar #26 skrivet: 28 juni 2011, 00:20:44 »
gunnarb

Så pax modellen på max 90 är för klen?

Vad har du och hur mycket låter det, hur mycket luft flyttas?

Kollade i helgen och mätte det är ett ca 16cm hål om man snurrar bort tallriken. Diameter hit och dit men jag mätte från ena kanten till den andra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Fattigmans AC
« Svar #27 skrivet: 28 juni 2011, 00:31:21 »
Fresh värmeförflyttare fixar 132m3/h.

Inte mycket i sammanhanget men det är ju mer än du har utan någon fläkt :)

Kommer inte i håg om någon nämnt detta men självdraget kommer i gång i fall du har en vind med takfönster eller liknande samt öppnar något fönster där nere (när det är svalare ute än inne, oavsett om det blåser eller inte).

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
SV: Fattigmans AC
« Svar #28 skrivet: 01 juli 2011, 00:15:05 »
Jag har en vanlig kanalfläkt på c:a 600 kubikmeter/s
( typ http://www.soliduct.com/flaktar/kanalflakt/kanalflakt-160b.htm ) köpt på Soliduct på nätet för c:a 800 kr i en 16 cm isolerad ventilationskanal. Före och efter kanalfläkten har jag ljuddämpande slangar (typ: http://www.soliduct.com/fl-160-1200-alu.htm ) och fläkthastigheten regleras med en varvtalsregulator av vridtransformatortyp som jag inte kommer ihåg var på nätet jag köpte. Använd INTE en varvtalsregulator av tyristormodell trots att dessa är både mindre och billigare än transformatormodellerna. Detta p.g.a. att tyristorregleringen ger ett mycket irriterande växelströmsbrum vid lägre hastigheter. Brummet är så irriterande att man då lika gärna kan köra fläkten på max. Den låter faktiskt mindre då.
Ljudnivån på min anläggning är MYCKET låg på alla hastigheter och irriterar inte ens när man ska somna på kvällen.
Totalkostnad för anläggningen blir någonstans mellan 3 och 5 tusen kronor och det tog några dagar att installera den. Man måste också ha plats för ett par meter slangar och anläggningen fungerar således inte om man bara ska flytta luft mellan två rum och inte har någon plats på vinden eller liknande att förlägga slangar och fläkt.
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
SV: Fattigmans AC
« Svar #29 skrivet: 01 juli 2011, 13:20:22 »
Lämplig transformatorreglering till såväl kanalfläktar som takfläktar finns på:
http://www.delivent.se/varvtalsregulator-vrte-1-1-fas/97-0
och som sagt köp aldrig en tyristorreglering som varvtalsstyrning av fläktar som är större än en vanlig PAX-fläkt för badrum och liknande. Ni kommer att ångra er när ni hör ljudet på låga varv. Med en transformatorreglering har man t.o.m.problem att höra att fläkten går överhuvudtaget när man kör på minvarvtal.
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!