0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det har jag heller aldrig skrivit!
Volvos nya laddhybrid + andra använder numera frirull så länge inte farten måste sänkas, då laddar dem istället, det är effektivt.
I nedförslut måste väl farthållaren var optimal enligt dig, den går ju mellan gaspådrag och motorbroms istället för att frirulla eller tillåta farten bli lite för hög?I uppförslut är de inte optimala.Själv irriterar de opåkallade motorbromsningarna/deaccelerationerna som farthållaren håller på med mig nåt evinnerligt.Typ, på en helt normal väl med lite kupering så motorbromsar den bort fart i ett litet nedförslut och kommer in i nästa lilla uppförslut med en fart 1-3 km/h lägre än inställt, så börjar det luta uppför, och farthållaren gasar helt plötsligt mer eller mindre fullt, dels för att öka farten till inställt värde, och dels för att kompensera för uppförslutet...Kan aldrig löna sig, bättre för ekonomin är då att låta farten bli lite högre i nedförslut, och låta bilens moment ta den billigt uppför nästa lilla motlut.Men det är väl också helt fel.
Här mellan den by jag bor i och på vägarna in mot stan har polisen nu i snart 3 veckor jagat runt med både civilbil, målad bil, crossmotorcykel och helikopter.Massor av "vanligt hederligt folk" (bland annat jag, bara böter) har åkt på fortkörningsböter, och/eller blivit av med körtkortet.Snacket på byn nu blir allt mer i riktning mot att polisen börjar bli "samhällets fiende nummer 1", det har lagts upp SMS-listor mm, där vi varnar varann när de är ute på vägarna.Skall det verkligen vara så?Är denna typ av prioritering verkligen rätt?Även jag har fått anmälda stölder nedlagda direkt på telefon, men nog fan kan 17 poliser jaga fortkörare i veckor...Som jag ser det beror detta som nu händer på följande:1 Nollvisionen. Fartgränserna har sänkt på i princip alla vägar, från att vara "onödigt låga" till att bli löjligt låga, mer eller minder alla friska människor kör som ett resultat av detta alltid eller i vart fall varje gång de lämnar hemmet, någon gång, för fort.Vi har alla blivit kriminella p.g.a. nollvisionen.Sittande regering har lovat, och sett till att det blivit fler poliser, och jag misstänker starkt att budgeten inte har utökats i motsvarande omfattning, resultatet av detta blir att poliserna nu måste dra in mer böter för att verksamheten skall gå runt.Att plocka fortkörare är med tanke på ovanstående lika lätt som att stjäla godis från småbarn, och det är just vad polisen just nu sysslar med. Stackars satar.Frågan som vi nu ställer oss här i byn är: skall vanligt hederligt folk verkligen se polisen som ett hot, eller skall polisen vara en hjälp vi kan få när nåt tråkigt händer oss, eler när verkliga brott de fakto begås?Jag är för egen del helt övertygad om att den mängden poliser har blivit för stor för dess budget, målstyrningen blir då inriktad allt mer på att öka antalet/andelen lösta brott genom att jaga och börfälla hederligt folk för småbrott som fortkörning, ej bälte o.s.v.En ren extra skatt som fördelas slumpmässigt istället för rättvist via skattsedeln.För allas trevnad hoppas jag att just DU inte är nästa som hamnar högst upp i lotteriet över extraskatten som Reinfelt med fler nu lottar ut.Resonerar man så skall man förbjuda motorfordon helt.Helst även cyklar.