0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 09 juni 2011, 23:22:40hej .. allt beror på vad du jämmför med....05 cittra c8 disel...6000-7000kr år....en likadan fast 07 ca 3800kr år en ford focus 07 flexi fuel ...som min 511kr per år i skatt....Precis, det beror på vad man jämför med. Volkswagen Touran med diesel kvalar inte in som miljöbil men klarar sig med en skatt på ca. 1200:-.Att jämföra skatten på "samma bil" men olika årsmodeller är vanskligt eftersom reglerna ändras och motorerna blir bättre och dessutom utrustas med partikelfilter.
hej .. allt beror på vad du jämmför med....05 cittra c8 disel...6000-7000kr år....en likadan fast 07 ca 3800kr år en ford focus 07 flexi fuel ...som min 511kr per år i skatt....
Citat från: utopiazz skrivet 09 juni 2011, 23:58:46Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 09 juni 2011, 23:22:40hej .. allt beror på vad du jämmför med....05 cittra c8 disel...6000-7000kr år....en likadan fast 07 ca 3800kr år en ford focus 07 flexi fuel ...som min 511kr per år i skatt....Precis, det beror på vad man jämför med. Volkswagen Touran med diesel kvalar inte in som miljöbil men klarar sig med en skatt på ca. 1200:-.Att jämföra skatten på "samma bil" men olika årsmodeller är vanskligt eftersom reglerna ändras och motorerna blir bättre och dessutom utrustas med partikelfilter.hej .. förklara skillnaden då mellan en c8 06 och en c8 07....ger mig fn på att det e excakt samma bil å motor... skillnaden är Ett politiskt beslut...å 50% rabatt på skattenhar man använt mitt väldigt förenklade skatte system..har det vare rättvist även om det ha vare en 03 och jämfört med en 07a är bränslet skit dåligt för miljön ...så ta ut en jävla skatt på bränslet i stället för å skatta på bilen....kör man mycket blir det dyrt kör man lite kan man leva med det...det gammla systemet med km räknare va rättvist körde man mycket betalade man mer..lite körning innebar liten betalning...
skatta å bilens storlek eller vikt å belägg sen drivmedlet med skatt,det spelar ingen roll kör man lite nöter man lite på vägarna
Återvänder till trafikvett. När jag övningskörde med grabben när han skulle ta B kort så tjatade jag på honom om att växla mjukt, håll avstånd, blinka i tid så alla andra runt dig ser vad du tänker göra. Körskolan tar hand om resten, har svårt att förmedla självklarheter. Nu bjuder jag på en grej här, lite roligt är det i bedrövelsen att jag fick punga ut med nån tusenlapp.... Grabben skulle in till Posten i Norrköping och hämta ut sitt nytryckta körkort. Sedan skulle han vidare till tjejen i Sörping. Någonstans på vägen blev det en hastighetssänkning till 50, han har snappat upp som far hans (jag) brukar göra, dvs frikoppla och rulla ned till gällande hastighet. Ganska direkt efter 50 skylten så stod de där och siktade med lasern, 11km/h för fort. När de ville se hans körkort så fick han ta fram brevet och ta bort det fastklistrade körkortet från brevet, då fick de sig ett gott skratt... Han var ju deklart sur när han kom hem. Efterföljande konversation löd så här. (grabben) Men, vafaan, duu gör ju så! (jag) Jag har väl för i helvete (brukar inte svära, bara när jag verkligen vill understryka något) aldrig påstått att det är lagligt att rulla frikopplad med bilen över gällande hastighetsgräns! Vafaan har har dom lärt ut i körskolan? Sen var det slut på den diskussionen, han insåg att det bara fanns en att skylla på, han själv! Men deklart som förälder så är man ju orolig över om ungen skall få behålla kortet, för det är ju som diskuterats lite harmlöst, särskilt om skyltarna sitter som påståtts på sina ställen flera 100m för tidigt. Jag pyntade beloppet direkt och det gick även en rapport till Åklagaren iom att det var 50 gräns. Han klarade sig! Tror att han fattat allvaret med prövotiden, han har ju uppkörning på mc-kort nästa vecka, och hans farsa har lut på en Yamaha FJ 1100 som gått knappt 2000mil....
Frikoppla och rulla? det lär man väl sig knappast på körkortsutbildningar numera? frikoppla endast när man växlar, aldrig annars. Men man får väl inte böter för att man kör antieco. hastighetsmätare måste dessutom ha visat minst 65 km/h för de brukar vara totalt missvisande åt det hållet.
Uber. det tänkte jag inte på. Var väldigt länge sedan jag hade en förgasare i bilen.
-buset likaså för razzian kunde ses flera kilometer innan man kom fram och kunde köra av leden tidigare.
Citat från: patrik123 skrivet 12 juni 2011, 07:57:01Frikoppla och rulla? det lär man väl sig knappast på körkortsutbildningar numera? frikoppla endast när man växlar, aldrig annars. Men man får väl inte böter för att man kör antieco. hastighetsmätare måste dessutom ha visat minst 65 km/h för de brukar vara totalt missvisande åt det hållet.på tiden när vi hade förgasare och mekaniskt insprut så var det mest ekonomiskt och miljövänligt att göra så. nu med de nya bilarna så ska man bara släppa gasen och låta bilen friktion ta up kraften. motorn går runt med hjälp av bilens fart kan man säga. Det lär de ut på skolorna nu.... nu vet vi inte vilka bilar de har så de kan ju ha gjort rätt(både far och son!!)