0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jo den har jag ställt på 20min på VV och 60min Värme, problemet är när man ställer pumpen på ekonomi på VV md lägre temp, så varvar endast kompressorn 35hz, och blir inte mycket VV gjort då..! Helst inte i kyla, då GM rinner iväg och ligger efter på värmen, sen elpatron järnet..
Hur funkar Niben ihop med luftvärmepumpen? Stryper rad i rummen där luftvärmepumpen värmer..? Har precis samma tanke, att köra luftvärmepump och spärra elpatron i Niben och sänka vent, så får Niben jobba utan elpatron
Självklart med luftvärmepump så slipper Niben varva upp, som den ändå inte är så villig på att göra! Och luftvärmepump står för uppvärmningen och Niben får funka det den kan bäst, koka VV, och spärrar elpatronen i Niben, och den få köra golvvärmen i toaletterna och nåt element på övre plan..och sänker fläkten till 20-30%..
Vad kan man då justera mer..?
Ganska svårt och termostaterna helt öppna när vi har element på övre plan som kräver varmare temp, men vill visserligen ha svalare på övre plan, vent är injusterad, ingen innegivare, eltilskott står på -850gm, och tillåta elpatron före -5gr.Vi har haft den så kort tid, men tycker ej den går billigt, men jämför med vårt gamla hus från -71 med den tidens isolering i väggar och platta, så har vi 2-3 ggr mer isolering i deetta hus men krävs ändå mer energi, som det verkar../A
För att vi har inte varmt inne, därför kyler vi inte huset, enkelt, och blir det varmt, vädra, och svårt att hänga en luftvärmepump för både värme och kyla, för kyla skulle den suttit på övre plan, men blir nog en luftvärmepump på nedre plan..Detta hus borde kräva mer energi med Nibepumpen, eftersom den drar in mängder med kall luft..denna mängd var betydligt mindre men tillräcklig i gamla huset.Det är dubbla paneler på elementen på övre plan, och när vi körde låg kurva så höll de ändå tempen på övre plan, vi körde kurva 5-2.Ja vi får se vad som händer...