0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ja är det på det sättet som framgår här att de tar uteluft som värms upp i en luftsolfångare och blåses in (trycks in) i huset så kan man väl bara konstatera att inte ens tyskarna vet vad de håller på med egentligen. Mvh Raffen.
och 2 eurotemprar så blir det nog varmt, så det räcker.
Citat från: Raffen skrivet 27 maj 2011, 18:38:26Ja är det på det sättet som framgår här att de tar uteluft som värms upp i en luftsolfångare och blåses in (trycks in) i huset så kan man väl bara konstatera att inte ens tyskarna vet vad de håller på med egentligen. Mvh Raffen.Tja, vad vi ältat om så många gånger här är ju detta att försöka undvika övertryck, att blåsa in/trycka in luft i huset behöver ju inte medföra något övertryck i praktiken! Men så fort Luftsolvärme kommer på tal så menar "Luftsolvärmemotståndarna" att så fort man blåser in luft med en fläkt så blir det "skadligt" övertryck. Är inte sådana påståenden bara bevis för någon person är negativ till Luftsolvärme eller....Och sådana argument att "För det första är luft en väldigt dålig värmebärare" Ja, att det är en sämre värmebärare än vatten stämmer i teorin helt klart! Men att döma ut något bara för att det handlar om luft är ju löjligt med tanke på att vi varje dag lever och bor just i denna "luft". Skulle inte ens tro att Sobris går omkring inlindad i en kopparslinga runt kroppen som är kopplad till någon vätskeburen värmekälla för att bli varm eller.... Nä, knappast, har vi inte tillgång till direkt värmestrålning så är det ju just luften vi befinner oss i som håller uppe värmen. Och luften värms i sin tur upp av något valfritt. Om någon tycker något annat kan ju skapa sig ett liv i tempererad pool iförd grodmansdräkt så har man garanterat den bästa värmebärarn runt sig...Nä, att inte kunna använda uppvärmd luft som värmekälla och värmebärare är bara typ fanatiskt skitsnack!
Citat från: Raffen skrivet 27 maj 2011, 18:38:26Ja är det på det sättet som framgår här att de tar uteluft som värms upp i en luftsolfångare och blåses in (trycks in) i huset så kan man väl bara konstatera att inte ens tyskarna vet vad de håller på med egentligen. Mvh Raffen.Tja, vad vi ältat om så många gånger här är ju detta att försöka undvika övertryck, att blåsa in/trycka in luft i huset behöver ju inte medföra något övertryck i praktiken! Men så fort Luftsolvärme kommer på tal så menar "Luftsolvärmemotståndarna" att så fort man blåser in luft med en fläkt så blir det "skadligt" övertryck. Är inte sådana påståenden bara bevis för någon person är negativ till Luftsolvärme eller....
Citat från: Luftsolvärme skrivet 27 maj 2011, 21:18:44Citat från: Raffen skrivet 27 maj 2011, 18:38:26Ja är det på det sättet som framgår här att de tar uteluft som värms upp i en luftsolfångare och blåses in (trycks in) i huset så kan man väl bara konstatera att inte ens tyskarna vet vad de håller på med egentligen. Mvh Raffen.Tja, vad vi ältat om så många gånger här är ju detta att försöka undvika övertryck, att blåsa in/trycka in luft i huset behöver ju inte medföra något övertryck i praktiken! Men så fort Luftsolvärme kommer på tal så menar "Luftsolvärmemotståndarna" att så fort man blåser in luft med en fläkt så blir det "skadligt" övertryck. Är inte sådana påståenden bara bevis för någon person är negativ till Luftsolvärme eller....Hej Johan! Ja vad du nu menar med det här att om man blåser in/trycker in luft i huset inte behöver medföra något övertryck i praktiken förstår jag inte alls?? Jag är personligen inte heller på något sätt alls negativ till luftsolvärme kan jag väl säga, jag har t.om funderat över att starta upp ett eget projekt när det gäller en luftsolvärmare för min egen del när jag väl får tummen ur vad gäller just den här biten.Vad jag däremot har väldigt svårt att förstå är att såvitt jag har sett att alla idag förekommande luftsolfångare och fabrikat tillämpar metoden att ta luften utifrån och via uppvärmning i luftsolfångaren sedan blåsa/trycka in den uppvärmda luften i huset. Luftsolfångarreklamen poängterar alltid också att man via just luftsolfångare får ett bättre ventilerat hus vilket heller inte är rätt enligt min mening om man använder sig av nämnda metod.Nu vill jag inte på något sätt påstå att jag är väl insatt när det gäller luftsolfångare däremot så har jag rätt bra kunskap och insikt när det gäller ventilation i olika former, och det vet väl de flesta vid det här laget hoppas jag att man blåser inte in luft utifrån och in i husen för att det skall bli en bättre ventilation, utan metoden som används är att man via frånluftsfläkt/ar suger ut luft istället och att det kommer in ny luft via bl.a t.ex spalt eller väggventiler. Samma sak bör det väl vara väldigt välbekant utgår jag ifrån att de flesta också känner till att man alltid skall eftersträva ett visst undertryck i huset via ventilation och likaså att man också under alla omständigheter skall undvika ett ev övertryck pga den stora risken för just fuktskador.Så enligt min uppattning när det gäller luftsolfångare i all ära så kan dessa användas endast på 2 sätt, antingen kan man ta inluften till huset via en luftsolfångare så att den sugs in och förvärms i solfångaren genom att den gamla luften sugs ut via frånluftsventilationen, dvs fläkt/ar i huset i kök och övriga våtutrymmen. Eller också så kan man ta befintlig luft från t.ex den ena sidan av huset och via fläkt låta denna luft cirkulera genom luftsolfångaren för uppvärmning och att samma luften släpps tillbaka till t.ex den andra sidan av huset. Mvh Raffen.
Vill man ha ut mer än så måste man, som jag skrev redan i mitt första inlägg,cirkulera runt inomhusluft. Detta är inte heller självklart eftersom det riskeraratt rubba den normala luftcirkulationen som finns för ventilationens skull.Man får t.ex. inte flytta luft från ett utrymme med lägre krav till ett annat utrymmemed högre krav. Lägg märke till att det inte är mig själv jag försvarar, utan naturlagarna!!
Att tänka fritt är stort, men att tänka rätt är större Thumbsup
Citat från: sobris skrivet 27 maj 2011, 23:37:08Att tänka fritt är stort, men att tänka rätt är större ThumbsupJag skiter i hur du tänker.När jag började fundera på LFS och sökte nätet så var Johan den första som dök upp. Smart, varmt och enkelt.Jag tänkte vidare, om man skulle ladda en FLVP med hans ide, smart och COP 4.Vad skulle jag göra, smart ide men ingen VP.Så jag presenterade min ide för Nibe, kanon tyckte dom, vi har en FLVP du kan få att testa med.Efter en vinter så kan jag säga att Sobris har fel och Luftsolvärme och Nibe har rätt.Jag tror på iden med LFS och du kan få tro vad du vill.
Jag vet inte än vad jag tjänar än, försöker bara hålla huset varmt.Men jag vet att jag kramar skiten ur Nibes 3kw pump och jag försöker hålla ihop den i en bit.