Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh  (läst 57550 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #60 skrivet: 20 juni 2011, 22:34:34 »
Det är ju svårt att säga labold. Beror på kravspecen. Det som är grejen med skräddarsytt så att säga.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #61 skrivet: 20 juni 2011, 22:40:26 »
Det är ju svårt att säga labold. Beror på kravspecen. Det som är grejen med skräddarsytt så att säga.

Mera grejer = mera gå sönder! Universell sanning skulle jag nog vilja påstå.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #62 skrivet: 20 juni 2011, 23:03:51 »
varför vet jag inte men helt uppenbart är att du nog förenklar lite för mycket.

En kund skulle exempelvis kunna be om ett system som från grunden designas utifrån att få längsta möjliga livslängd. Säkerligen med bestraffning i form av COP men beroende på förutsättningarna kanske det i längden blir en billigare lösning också.

Det finns så klart många olika exempel.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #63 skrivet: 20 juni 2011, 23:30:34 »
Vet inte om jag håller med, även om jag villigt erkänner en viss faibless för att förenkla saker.

Vad det gäller vb-kretsen så tror jag du får svårt att spöa livslängden hos designen som består av ett knippe kopparrör och några järnklumpar med vatten i. Mindre grejer=mindre gå sönder!

Om vi drar diskussionen in i vp-ns interna delar, och ser vad en kyltekniker kan hitta på där, så ska det väl vara att byta komponenter mot andra med högre kvalitet. Men så länge man inte köper vp av billighetstyp så tror jag att gängse installerande kyltekniker får svårt att bättra på de fabriksmonterade lösningarna. Det är väl duktiga kyltekniker som jobbar på Thermia också?

Har du något konkret exempel på något element i en systemdesign som du tror skulle förbättra livslängd på vp?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #64 skrivet: 21 juni 2011, 00:04:01 »
Låt oss säga att ett visst fabrikat är känsligt för långa drifttider och att man minskar dessa gångtider med en tank av något slag. eller ett hus med mer eller mindre högtemp och mycket varierande rumsvis värmebehov. Man kan tänka sig en fastighet med väldigt stort behov av varmvatten. Och det skulle inte förvåna mig om man kan hitta hus där det skulle löna sig med fast kondensering. Ok jag kanske överdriver (fast kondensering) men du förstår säkert vad jag menar.

Diskutionen startade i att någon tog upp behovet av att ändra inställningar på sin VP och att detta kan lösas på flera sätt men att i (troligen) samtliga fall så sker det med någon typ av konsekvens. I mitt svar tar jag upp att det sker med konsekvens av lägre cop eller högre inköpskostnad. Det du specifikt verkar motsätta dig är det sista stycket.

Jag skrev
"Ett annat sätt att få den anläggning man vill ha är att låta kylteknikern designa utifrån dina egna behov. Då kostar det lite extra men blir som man vill ha det."

Som jag läser mitt eget inlägg så framgår att
1. gör det manuellt och själv. Något lägre komfort (som ju i sig är subjektivt) och inte säkert att kompetensen/intresset finns men då kan man få lägsta inköpskostnad och troligen bästa COP
2. Köp en dyr maskin utan historik som gör jobbet åt dig. vilket blir dyrare och enligt vissa även innebär en viss effektivitetsförlust (ex inverter)
3. Be en kyltekniker bygga precis det system du vill ha. Det kommer kosta mer (i form av pengar och ev COP).

Man skulle ju kunna lägga till att det i variant tre inte alls är säkert att det över tid kostar mer. Det beror på vilket system som designas och vilka förutsättningarna är i fastigheten och hur fastigheten nyttjas.



Jag skriver en massa utan att faktiskt förstå vad det är du motsäger dig i mitt inlägg :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Benkan

  • återvinnare
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #65 skrivet: 26 juni 2011, 13:50:56 »
Jag har möjlighet att köpa en begad 15kw VP till en förbrukning (skall lägga jordvärme) om ca 30 000kw/år. hur lång slang skulle jag behöva lägga? Har bra markförhållande (kompakt jord/blålera).
Benkan

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #66 skrivet: 26 juni 2011, 14:46:04 »
beror ju lite på var i landet du bor, men 2 X 400 meter lär räcka om du har plats för det.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad sad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södermanland\Trosa
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #67 skrivet: 30 juni 2011, 09:05:27 »
Hallå igen!
Nu är jag nästan klar i mitt beslut. Det blir med stor sannorlikhet en IVT HE C9 med 180m borr och volymtank. Jag förde diskussionen om C11 vs C9 med installatören och prisskillnaden var minimal, han ville dock borra 200meter med en C11 vilket ju ökar kostnaden ganska mycket, och han avrådde bestämt från C11. Dock kunde han bjuda på skillnaden om jag verkligen insisterade, det var inte det det handlade om...
Jag är inte riktigt med på varför man skall borra djupare för en C11, den ger ju bara lite mer effekt vid svinkyla, i normaldrift så är det ju samma effektuttag från borran, huset har ju samma energibehov och enligt kalkyl ska jag behöva ca 200kwh tillskott. Eller hinner berget inte värma brine-vätskan ordentligt med en C11?

Sen har IVT angivit ett väldigt generöst DUT värde, är det någon här i forumet som kan kontrollera DUT för Trosa (stad) i sörmland?
IVT EQ C10 (10kw) med 189 m aktivt hål i Trosa
Lättbetonghus i sutteräng på 96+96 kvm, tilläggsisolerad vind.
VP installerad Oktober 2011.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #68 skrivet: 30 juni 2011, 13:40:56 »
Ju mer effekt man plockar ut under en kortare tid desto kallare blir hålet.

Därför kan en invertermaskin ha kortare hål än en onoff.

Men i ditt exempel med en 9a och en 11. Och om hålet är säg 160-180m aktivt. Så har jag mycket svårt att se att det skulle innebära något problem. Så vida inte 9an är mer underdimensionerad än vad du tror och att installatören förväntar sig att du ska gå på mer spets än angivet.

Jag hade förvisso också borrat 200 men det hade jag nog gjort med 9an också. Hålet ska man ju ha kvar ett tag. Om man utgår från att framtiden innebär högre elpriset så är ju en hög effekttäckningsgrad viktigare då än nu. Huset kanske byggs ut. Värmebehovet kanske ökar av olika anledningar. Pumpen går ju alltid att uppgradera när det så är dags. Men det är jobbigare att göra hålet djupare.

Hålet har en livslängd på 50-100 år.

Men för att sätta lite perspektiv. Om underlaget stämmer är du ju ganska väldimensionerad med 9kw och 180m borra. Det jag försöker få fram är att om stålarna tryter så ska du lägga dom på djupare borra, tycker jag. Jag vet inte varför du behöver en volymtank men om du skippar den så har du ju ett djupare hål. 40 meter kostar 10 000kr.

osv osv :)

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad sad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södermanland\Trosa
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #69 skrivet: 30 juni 2011, 17:11:46 »
Tack för kommentarerna!
Volymtank är inget krav, men är med för att minska antalet starter, tror du det är bättre att skippa volymtank och borra 25-30m? Till 11:an är nog volymtank ett måste tyvärr...
Enligt ivt:s kalkyl är 141m aktivt rekommenderat till c9an. Installatören och jag vill borra 180
IVT EQ C10 (10kw) med 189 m aktivt hål i Trosa
Lättbetonghus i sutteräng på 96+96 kvm, tilläggsisolerad vind.
VP installerad Oktober 2011.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #70 skrivet: 30 juni 2011, 23:20:56 »
Jag vet ju inte hur radiatorsystemet ser ut. Jag menar bara rent generellt så är det ju inte nödvändigtvis så att en volymtank krävs för ett bra system.

Det enda jag säger egentligen :) är att en volymtank kan du jacka dit i efterhand om det skulle visa sig att du inte är nöjd med funktionen utan tanken. Hålet blir jäkligt mycket svårare att borra djupare i efterhand.

Jag tycker så här... han bjuder ju på skillnaden till en 11. Ta det erbjudandet. Volymtanken har du redan räknat med i ditt pris och som du säger ökar dess behov i takt med att du ökar effekten. Och så precis innan du sätter kråkan på pappret så lägger du på 40 meter till.

Sen börjar du fundera på hur du ska finansiera detta. Alltså de 10 000 extra det kostar dig. Ta en repa på vinden/källaren/garaget och sälj av lite bröte på blocket. Eller kanske innebär det faktum att du kanske klarar dig helt utan spets att du kan säkra ner ett snäpp.

Med lite tur slipper du spets helt. Samt att du har flexibilitet med avseende på att höja tempen, värma upp ytor som du annars inte gör. Ta några extra varma bad när det är svinkallt ute, bygga ut - utan att behöva känna att du redan innan dessa extravaganser är och knaprar på spets-gränsen.


Men ytterst ska du ju komma i håg att det du tänkt beställa kommer säkerligen fungera utmärkt och innebära en stor besparing. Och säkert fungerar det fint med eller utan volymtank också. Vem vet kanske skulle det mest ekonomiska alternativet, på kort sikt, vara en 7a med 140m borr utan tank....

Jag försöker bara presentera mitt sätt att se på saken. Det finns massor med folk här som ser på detta på ett annat sätt.

9kw, 180m borr + volymtank är inte dåligt på något sätt.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #71 skrivet: 01 juli 2011, 07:00:01 »
han avrådde bestämt från C11.

Så här i slutskedet kan det ju vara bra att påminna sig lite om diskussionen i början av tråden, även om det var lite småkäbbel. Du kanske ska fråga din installatör varför han avrådde så bestämt från C11:an? Det kan ju vara så att han faktiskt är så pass seriös att han räknat på rördimensioner och radiatorernas värmeavgivningskapacitet, och kommit fram till att det är stor risk för att ditt radsystem inte kommer klara av de extra kW effekt med god gångkarakteristik. Du kan alltså få korta gångcykler pga bristande värmeavgivningskapacitet, du kan få strömningsbiljud på grund av det nödvändiga högre flödet. Då talar vi inte om volymtank eller inte längre, då talar vi om att du kanske i efterhand blir tvungen att installera mer/större raddar, eller byta rörstammar, eller installera en flödesutjämnande arbetstank. Då ska systemet tömmas en gång till och rörisen dit med alla sina grejer igen osv... Mer installationskronor, sämre COP pga den extra cirkulationspumpen...
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #72 skrivet: 01 juli 2011, 07:18:51 »
Ohh  vilket dåligt COP det blir med en CP som drar 10-20w    Men det faktum att tanken gör så att du KAN ha en större maskin,då  vad gör det för COP?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #73 skrivet: 01 juli 2011, 07:29:51 »
En större maskin som arbetar mot ett i övrigt identiskt system kommer att få lägre COP, en djupare borra, extra cirkpump, och en extra acktank kan "trolla bort" detta faktum, frågan är bara om den extra investeringen som detta innebär blir en totalekonomiskt optimal lösning, om det kostar ca 20 000 kr extra, och den större energibesparingen rör sig om ca 300 kWh/år så blir det en väldigt lång payofftid.
Viktigt att tänka på är också att du får en extra cirkpump och en acktank som behöver reinvesteringsmedel förr eller senare, troligen innan de betalt sig.

Jag håller helt med Labold, om du haft en kompetent installatör som tittat på din anläggning kan det mycket väl vara så att han gjort en totalekonomiskt vettig bedömning rörande din anläggning.

Skillnaden i borrdjup (20 meter?) mellan en 9 och en 11 borde egentligen inte behövas, men å andra sidan så lönar sig nog det större borrdjupet lika mycket som en större VP.
En borra som ger dig 1 grad varmare medeltemp på brine sparar i runda slängar 200-300 kWh/år tack vara bättre COP.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #74 skrivet: 01 juli 2011, 07:47:04 »
Det var ju chockerande att du gillade Guldis.  Hur mkt sjunker COP med en CP som drar runt 20w då?  Ni får det att låta som om COP närmar sig 1 med en liten extra CP.

Med samma kompressor cykel så ökar avgiven effekt från 6,86kw till 7,1 kw om vi får en grad högre förångning,  tänk om man stoppar in lite grövre rör och filter så man kanske kan höja den 2?  

Du tror att det tar 50 år att spara in en tank alltså?  Unglaublich!!!  

Sällan har 2 personer förstört så mycket för så många, som Labold och Rickard.

Hinner inte tjafsa mer nu  jag ska montera en Tank i en fulleffekt anläggning som inte kommer vara betald inom 50 år.
Vad ska ni göra?  Googla ?

Dessutom, om den större maskinen bara sparar in 300 kwh extra. Ja då var det redan en sgt som fulleffekt dimensionering och med största sannolikhet behövdes en tank precis som IVT installatören rekommenderade.
« Senast ändrad: 01 juli 2011, 07:55:27 av VP ORAKLET »

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!