0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Visserligen har ju många Toyotamodeller numera kamkedja istället för rem, men den är ingen fördel ur underhållssynpunkt. Kedjan ska bytas någonstans mellan 10000 och 15000 mil, det är alltså ungefär samma bytesintervall som för kamremmar på moderna motorer men det är betydligt dyrare att få jobbet gjort.
Citat från: torbjorn_forsman skrivet 31 maj 2011, 10:19:42Visserligen har ju många Toyotamodeller numera kamkedja istället för rem, men den är ingen fördel ur underhållssynpunkt. Kedjan ska bytas någonstans mellan 10000 och 15000 mil, det är alltså ungefär samma bytesintervall som för kamremmar på moderna motorer men det är betydligt dyrare att få jobbet gjort.Nåt dylikt finns ingenstans i Toyotas underhållssystem till min vetskap. Man byter inte kedja på en Toyota om den inte börjar bli märkbart sliten, vilket hörs. Vad som kan vara lite känsligt är kedjesträckaren, som oftast har en slitbana av plast, men även detta hörs. Våran Avensis har gått över 37000 mil utan tillstymmelse till oljud från kedjeriet så jag tror nog inte det är nåt som orsakar några problem under en normal bils livslängd.
För nybilägaren (inte jag då) blir ju ekvationen annorlundaoch miljödieslarna är förstås intressantadet där med chiptrimegentligen borde alla erbjudas ett bättre chip än originalett som är optimerat för brukarenekonomi & prestandakunde märkesverkstäderna fixa lr?
Citat från: drjukebox skrivet 31 maj 2011, 16:17:36För nybilägaren (inte jag då) blir ju ekvationen annorlundaoch miljödieslarna är förstås intressantadet där med chiptrimegentligen borde alla erbjudas ett bättre chip än originalett som är optimerat för brukarenekonomi & prestandakunde märkesverkstäderna fixa lr? Nej, som jag skrev tidigare så är ju dagens bilar redan från fabrik så bra de kan bli beträffande ekonomi och prestanda, om de dessutom ska uppfylla alla myndighetskrav på avgasutsläpp mm, och om biltillverkarna ska våga lämna sedvanliga garantier och ta sitt produktansvar.
Citat från: torbjorn_forsman skrivet 01 juni 2011, 12:58:54Citat från: drjukebox skrivet 31 maj 2011, 16:17:36För nybilägaren (inte jag då) blir ju ekvationen annorlundaoch miljödieslarna är förstås intressantadet där med chiptrimegentligen borde alla erbjudas ett bättre chip än originalett som är optimerat för brukarenekonomi & prestandakunde märkesverkstäderna fixa lr? Nej, som jag skrev tidigare så är ju dagens bilar redan från fabrik så bra de kan bli beträffande ekonomi och prestanda, om de dessutom ska uppfylla alla myndighetskrav på avgasutsläpp mm, och om biltillverkarna ska våga lämna sedvanliga garantier och ta sitt produktansvar.Optimerat för tillverkaren alltså