Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ford C-max grand  (läst 23424 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ford C-max grand
« Svar #60 skrivet: 31 maj 2011, 15:21:43 »
ja diesel är fint även för de som åker kortare sträckor men då krävs att det rör sig om en miljödiesel. annars går det inte ihop givet det något högre inköpspriset. Sett till högt andrahandsvärde är exempelvis en v70 DrivE billig att äga. dvs man kommer under 50kr per mil vid 1500 mil på en 36 månaders ägandeperiod.  

Om det är en tjänstebil är det så klart gas, hybrid eller etanol som gäller.


Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad cheetah1

  • Knappast någon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Ford C-max grand
« Svar #61 skrivet: 31 maj 2011, 15:24:06 »
Visserligen har ju många Toyotamodeller numera kamkedja istället för rem, men den är ingen fördel ur underhållssynpunkt. Kedjan ska bytas någonstans mellan 10000 och 15000 mil, det är alltså ungefär samma bytesintervall som för kamremmar på moderna motorer men det är betydligt dyrare att få jobbet gjort.
Nåt dylikt finns ingenstans i Toyotas underhållssystem till min vetskap. Man byter inte kedja på en Toyota om den inte börjar bli märkbart sliten, vilket hörs. Vad som kan vara lite känsligt är kedjesträckaren, som oftast har en slitbana av plast, men även detta hörs. Våran Avensis har gått över 37000 mil utan tillstymmelse till oljud från kedjeriet så jag tror nog inte det är nåt som orsakar några problem under en normal bils livslängd.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ford C-max grand
« Svar #62 skrivet: 31 maj 2011, 15:27:42 »
i biltester där man jämför bilar och anger fasta servicekostnader etc. så brukar det stå 0 på de bilar som har kedja
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2710
  • Karma +5/-1
SV: Ford C-max grand
« Svar #63 skrivet: 31 maj 2011, 16:02:24 »
Visserligen har ju många Toyotamodeller numera kamkedja istället för rem, men den är ingen fördel ur underhållssynpunkt. Kedjan ska bytas någonstans mellan 10000 och 15000 mil, det är alltså ungefär samma bytesintervall som för kamremmar på moderna motorer men det är betydligt dyrare att få jobbet gjort.
Nåt dylikt finns ingenstans i Toyotas underhållssystem till min vetskap. Man byter inte kedja på en Toyota om den inte börjar bli märkbart sliten, vilket hörs. Vad som kan vara lite känsligt är kedjesträckaren, som oftast har en slitbana av plast, men även detta hörs. Våran Avensis har gått över 37000 mil utan tillstymmelse till oljud från kedjeriet så jag tror nog inte det är nåt som orsakar några problem under en normal bils livslängd.

Jag vet ett fall där en ägare till just en Avensis (årsmodell okänd men jag gissar på runt 2004) höll på att tappa hakan när hon hämtade bilen efter en service och det gick på omkring 12000 kr. Då hade verkstaden bytt kamkedja. Jag tror bilen hade gått 15000 mil då.
På Saabmotorer med kamkedja brukar den hålla omkring 20000 mil, det är vad jag vet ingen större haveririsk när den börjar bli sliten men motorn går sämre än normalt pga "fladder" i ventiltiderna.
VAG:s VR6-motorer kan råka ut för storhaverier utan förvarning pga att kamkedjan går av så där är det lämpligt att byta kedjan i förebyggande syfte. Tyvärr är detta mycket dyrt eftersom man måste dela motor från växellåda för att komma åt (kedjan sitter alltså i svänghjulsänden), och på de flesta bilmodeller innebär det ett motorlyft till att börja med, om bilen börjar bli gammal och ägaren inte är beredd att meka själv är det nog många som tar risken att strunta i bytet och acceptera att skrota bilen om det blir ett ras.

Däremot kan man nog säga att kamkedjan är outslitlig på gammaldags stötstångsmotorer som har en relativt kort kedja mellan vevaxeln och en lågt placerad kamaxel - Skodas gamla 1,3 litersmotor, "M"-motorerna i Citroën CX m fl.
Som en allmän regel kan man säga att ju längre kamkedja och ju fler olika axlar den driver - i synnerhet om den driver något hjälpaggregat typ AC-kompressor eller hydraulpump - desto kortare livslängd får den.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad cheetah1

  • Knappast någon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Ford C-max grand
« Svar #64 skrivet: 31 maj 2011, 16:09:12 »
Toyotas motorer har inte cykelkedja, till skillnad från SAAB. Vidare är dom non-interference, så det händer just inget annat än att motorn stannar. (Undantaget dieslar och trimmade motorer, samt enligt uppgift några andra som det har gått lite delade meningar om i kretsarna.) Utöver det har jag fått underhållsprotokollet, och det finns inget däri om någon kamkedja. Bytes vid behov säger Toyotamekarna. Dock finns det gott om ruttna märkesverkstäder inom alla märken (har nog alla bilägare märkt).
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2055
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Ford C-max grand
« Svar #65 skrivet: 31 maj 2011, 16:17:36 »
För nybilägaren (inte jag då) blir ju ekvationen annorlunda
och miljödieslarna är förstås intressanta

det där med chiptrim
egentligen borde alla erbjudas ett bättre chip än original
ett som är optimerat för brukaren
ekonomi & prestanda
kunde märkesverkstäderna fixa lr? 8)
« Senast ändrad: 31 maj 2011, 22:02:11 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år! Ungarna utflugna.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Ford C-max grand
« Svar #66 skrivet: 31 maj 2011, 17:11:27 »
ett av skälen till varför jag inhandlade forden va just kamkedjan...20 000 mil innan åtgärd
en viss skillnad mot kamrem som i vissa fall har 6000 mil eller 4 års intervall på rembytena ...
känns mindre skoj å räkna in servicar å kamremsbyten i sin bilbudget
då vissa bil modeller kan kosta 14-15 000 å byta kamrem på ...va vist nån audi med nån v6a
som va hutlöst dyr att byta rem på...

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ford C-max grand
« Svar #67 skrivet: 31 maj 2011, 17:13:38 »
volvo har fabrikschiptrim
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Ford C-max grand
« Svar #68 skrivet: 31 maj 2011, 23:25:04 »
finns nån chipps firma neråt landet som säljer mappningar ..man köper första mappen
sen får man uppdateringar på e posten eftersom dom trixar till å förbättrar programvaran
så länge man äger bilen...

måste va värt att lägga ut dom kr på  bilen..känner en som testat å dom skickade visst ut typ 3-4 uppdat på ett år....så dom verkar ju utveckla mappningarna ändå....

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ford C-max grand
« Svar #69 skrivet: 01 juni 2011, 07:46:18 »
Jag har kört med KCR i mina tre senaste dieselbilar. Dom är väldigt enkla att installera och bränsleförbrukningen har minskat 10-20% (förutom att motoreffekten och körglädjen har ökat).
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2710
  • Karma +5/-1
SV: Ford C-max grand
« Svar #70 skrivet: 01 juni 2011, 12:58:54 »
För nybilägaren (inte jag då) blir ju ekvationen annorlunda
och miljödieslarna är förstås intressanta

det där med chiptrim
egentligen borde alla erbjudas ett bättre chip än original
ett som är optimerat för brukaren
ekonomi & prestanda
kunde märkesverkstäderna fixa lr? 8)
Nej, som jag skrev tidigare så är ju dagens bilar redan från fabrik så bra de kan bli beträffande ekonomi och prestanda, om de dessutom ska uppfylla alla myndighetskrav på avgasutsläpp mm, och om biltillverkarna ska våga lämna sedvanliga garantier och ta sitt produktansvar.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2055
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Ford C-max grand
« Svar #71 skrivet: 01 juni 2011, 17:52:13 »
För nybilägaren (inte jag då) blir ju ekvationen annorlunda
och miljödieslarna är förstås intressanta

det där med chiptrim
egentligen borde alla erbjudas ett bättre chip än original
ett som är optimerat för brukaren
ekonomi & prestanda
kunde märkesverkstäderna fixa lr? 8)
Nej, som jag skrev tidigare så är ju dagens bilar redan från fabrik så bra de kan bli beträffande ekonomi och prestanda, om de dessutom ska uppfylla alla myndighetskrav på avgasutsläpp mm, och om biltillverkarna ska våga lämna sedvanliga garantier och ta sitt produktansvar.

Optimerat för tillverkaren alltså ;)
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år! Ungarna utflugna.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2710
  • Karma +5/-1
SV: Ford C-max grand
« Svar #72 skrivet: 03 juni 2011, 13:12:03 »
För nybilägaren (inte jag då) blir ju ekvationen annorlunda
och miljödieslarna är förstås intressanta

det där med chiptrim
egentligen borde alla erbjudas ett bättre chip än original
ett som är optimerat för brukaren
ekonomi & prestanda
kunde märkesverkstäderna fixa lr? 8)
Nej, som jag skrev tidigare så är ju dagens bilar redan från fabrik så bra de kan bli beträffande ekonomi och prestanda, om de dessutom ska uppfylla alla myndighetskrav på avgasutsläpp mm, och om biltillverkarna ska våga lämna sedvanliga garantier och ta sitt produktansvar.

Optimerat för tillverkaren alltså ;)

Optimerat för att tillverkaren ska få bilarna typgodkända så att han får sälja dem, och för att hålla ner risken för maskinskador så att inte försäkringspremierna blir orimligt höga.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Ford C-max grand
« Svar #73 skrivet: 03 juni 2011, 15:34:33 »
hej ..
japps ... nu e det nog klart..
 blev en ford igen....å inte en c-max ...utan en Galaxy 7 sitsig... 2.0 ecofuel  samma som fikusen fast 2.0 lit
på vägen hem drog den ca 1.1 med etanol  ska ju gå få ner lite till med vanlig soppa

fick lite ångest då vi körde ner fikusen så låg den lilla rackaren på 0.55 i 100-115 km/t
misstänker med motor optimering så ska det gå fint att köra den på 0,6-0,65 utan att fega allt för mycket...

å japp kamkedja i motorn....

så har ser den ut...va faktiskt lite pegga stuk över den...
det sjuka är nog att gammeln förmodligen går nästan lika billigt.....på ren soppa kör jag peggan på ca 0.8-0.85 utan större krux
det e bara å köra på ..enda felet med buss är att samhällskörning inte går lika billigt   ligger gärna just över litern
« Senast ändrad: 03 juni 2011, 15:47:30 av Dr Chun-Lan »

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!