Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: ROT kontra svartjobb och byte av tjanster  (läst 26269 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: ROT kontra svartjobb och byte av tjanster
« Svar #90 skrivet: 30 maj 2011, 06:32:56 »
Jag betalar tillrackligt med skatt i Sverige for att kunna nyttja ROT i viss grad, det ar ingalunda orsak till min avoga installning till ROT/RUT.
Jag har ocksa ratt till fri sjukvard i princip overallt, klagar inte pa det, seglar inte under bekvamlighetsflagg och betalar mer skatt an de flesta, dock inte fullt ut i Sverige nufortiden.
Jobbar ibland pa ledigheter men med byte av tjanster och for att hjalpa dem som inte nyttjar ROT. Tar inte betalt i pengar men ar for svartjobb.
Det verkar finnas fantastiskt manga arliga hantverkare numera, annat var det innan ROT. Forsta fragan vid anlitande var ofta hur man ville betala.
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: ROT kontra svartjobb och byte av tjanster
« Svar #91 skrivet: 30 maj 2011, 07:25:57 »
Jobbar ibland pa ledigheter men med byte av tjanster och for att hjalpa dem som inte nyttjar ROT. Tar inte betalt i pengar men ar for svartjobb.

Lämpligt är väl att du tar steget fullt ut och bara jobbar/köper svart. Man kan inte både ha kakan ...... Nästa gång du blir sjuk i Sverige så kan du väl gå till en läkare som delar dina åsikter om svartjobb. Eller bara ta ut din tjänste privatpension
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3904
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: ROT kontra svartjobb och byte av tjanster
« Svar #92 skrivet: 30 maj 2011, 07:33:10 »
Mästrandet av andra människor.....gillar jag inte.

Alla får ta konsekvenserna av sina egna beslut.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: ROT kontra svartjobb och byte av tjanster
« Svar #93 skrivet: 30 maj 2011, 07:42:36 »
Jobbar ibland pa ledigheter men med byte av tjanster och for att hjalpa dem som inte nyttjar ROT. Tar inte betalt i pengar men ar for svartjobb.

Lämpligt är väl att du tar steget fullt ut och bara jobbar/köper svart. Man kan inte både ha kakan ...... Nästa gång du blir sjuk i Sverige så kan du väl gå till en läkare som delar dina åsikter om svartjobb. Eller bara ta ut din tjänste privatpension

Varfor skulle jag ga till en annan sorts lakare an du? Skulle tro att jag betalt mer skatt i Sverige an du gjort och jag har forresten inte varit sjukskriven annu. Vad mina privata skydd betraffar sa ar det mina privata, jag betalar dem sjalv och du har ocksa ratt att skaffa sadana.

Har du hort talas om tax-free forresten, mycket valkommet bland gemene man?
Jag koper/saljer garna svart/utan skatt, det ar tillatet i viss utstrackning men alla verkar inte kanna till det.
Om jag jobbar gratis eller byter tjanster med folk ar det var sak och jag hymlar inte med det.

Daremot ar det skandalost att alla hantverkare idag pastar att de minsann ar emot svartjobb, det lat inte sa innan ROT.
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: ROT kontra svartjobb och byte av tjanster
« Svar #94 skrivet: 30 maj 2011, 12:05:32 »
Varfor skulle jag ga till en annan sorts lakare an du? Skulle tro att jag betalt mer skatt i Sverige an du gjort och jag har forresten inte varit sjukskriven annu. Vad mina privata skydd betraffar sa ar det mina privata, jag betalar dem sjalv och du har ocksa ratt att skaffa sadana.

Det handlar inte om antalet kronor du betalt i skatt under åren eller om du varit sjukskriven i tio år eller inte alls. Även den som inte hunnit bidra till den gemensamma välfärden ska kunna nyttja den gemensamma subventionen. Det jag menar är att antingen bidrar så gott man kan till det gemensamma eller så står man utanför. Vill man inte bidra med intäkter så bör man inte heller åtnjuta subventionerna i samhället.

Har du hort talas om tax-free forresten, mycket valkommet bland gemene man?
Jag koper/saljer garna svart/utan skatt, det ar tillatet i viss utstrackning men alla verkar inte kanna till det.

Taxfree är ju numera mest en benämning på en företeelse som egentligen inte längre existerar inom EU. Inte ens på de så populära Ålands/Baltbåtarna är det egentligen Taxfree utan det är egentligen rederierna som trixar med skatten (om jag förstått det hela rätt).

Att köpa/sälja privat utan att det ska beskattas beror på i vilken omfattning man gör det och på vilket sätt och så länge man följer reglerna så är det inget fel i det.

Om jag jobbar gratis eller byter tjanster med folk ar det var sak och jag hymlar inte med det.

Det som händer med en svart/grå skuggekonomi är att den gemensamma välfärden kolappsar. Det finns gott om exempel på hur det kan gå om ingen vill bidra till samhället.


Daremot ar det skandalost att alla hantverkare idag pastar att de minsann ar emot svartjobb, det lat inte sa innan ROT.
[/quote]
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad JimGus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ROT kontra svartjobb och byte av tjanster
« Svar #95 skrivet: 30 maj 2011, 12:42:59 »
Jag betalar tillrackligt med skatt i Sverige for att kunna nyttja ROT i viss grad, det ar ingalunda orsak till min avoga installning till ROT/RUT.
Jag har ocksa ratt till fri sjukvard i princip overallt, klagar inte pa det, seglar inte under bekvamlighetsflagg och betalar mer skatt an de flesta, dock inte fullt ut i Sverige nufortiden.
Jobbar ibland pa ledigheter men med byte av tjanster och for att hjalpa dem som inte nyttjar ROT. Tar inte betalt i pengar men ar for svartjobb.
Det verkar finnas fantastiskt manga arliga hantverkare numera, annat var det innan ROT. Forsta fragan vid anlitande var ofta hur man ville betala.


Det här är intressant, är du 15%:are? I så fall är man inte tvungen att skriva sig utomlands då? Om så vad täcker dessa 15%, sociala försäkringar? Om du nu betalar skatt i Sverige och kan utnyttja ROT till viss del betyder det då att du inte betalar tillräckligt mycket för att nyttja det fullt?

Bekvämlighetsflagg eller inte spelar ingen roll, de internationella avtalen typ DIS använder väll nettosystemet som ger redaren tillbaka skatten som man betalar in?

Jag är inte heller emot svartarbete, tycker det är helt upp till var och en men är det nÃ¥got som gör mig förbannad är när man sätter det i system tex lyfter A-kassa och jobbar fullt pÃ¥ sidan av  fiR:

Anser även att ROT är väll nästan det bästa sedan skivat bröd  ;) alla vinner pÃ¥ det  Thumbsup
Tackar just detta avdraget som gjorde min VP-installation möjlig. Lite synd bara att alla hantverkare är sÃ¥ upptagna att det blir svÃ¥rt att nyttja det varje Ã¥r  ;)
Enplansvilla -73, 242 m2, Östergötland
Contura 450T Kamin & FTX RDAC-3.
Nibe 1235-10 & UKV100, 214m aktiv borra.
Garage  (37m2)  LLVP IVT Nordic inverter
13,4kWp Trina Solar solceller, 37° söderläge.
Rullande årsförbrukning: 10900 kWh (2007 = 36000kWh)
http://e-logger.se/pub?JimGus&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!