0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sedan att ROT tveklöst gynnar dom mer besuttna är det väl ingen tvekan om. För vilken "vanlig" löntagare har råd att leja in nån för en arbetskostnad på 100 000/år, kanske en gång men inte år efter år.
Tror inte heller att det är många som drar fullt avdrag varje år men hade inte rotavdrag funnits hade jag byt tak svart med mig som medhjälpare nu gjordes jobbet vitt och jag slapp hjälpa till och kunde jobba under tiden skatt betalades och det kom in nån krona till stadskassan och jag fick känna mig duktig som lejde vitt .
Alltsa ar ROT orattvist. De i hyresratten har ingen anvandning for det och att de som nyttjar ROT betalar allt sjalva ar inte sant.Visst ar det fint att sa manga nya hantverkare har jobb men manga nya borde inte ha hantverksjobb over huvud taget.Hur manga arbetslosa snickare, malare, VVSare osv hade vi innan ROT egentligen?Skulle tro att det ar bra manga fd lodisar som ar hantverkare idag. Hur kul ar det att fa en sadan att gora jobbet?Man far betala fullt pris nar man koper nagot annat an ROT-tjanster, tex bilverkstadsbesok.Gillar fortfarande byte av tjanster och svartjobb.
Gillar fortfarande byte av tjanster och svartjobb.
Citat från: Kapten skrivet 29 maj 2011, 14:42:11Gillar fortfarande byte av tjanster och svartjobb. Ärligt talat blir det lite pinsamt att se dig gnälla över ROT och förorda svartarbete när du inte betalar skatt i Sverige. Var glad istället för det du kan utnyttja utan att betala skatt såsom sjukvård och liknande. En ide´annars skulle kunna vara om du startade eget och jobbade på ledigheten. På så vis kan även du betala skatt & utnyttja ROT
Citat från: JimGus skrivet 29 maj 2011, 16:37:10Citat från: Kapten skrivet 29 maj 2011, 14:42:11Gillar fortfarande byte av tjanster och svartjobb. Ärligt talat blir det lite pinsamt att se dig gnälla över ROT och förorda svartarbete när du inte betalar skatt i Sverige. Var glad istället för det du kan utnyttja utan att betala skatt såsom sjukvård och liknande. En ide´annars skulle kunna vara om du startade eget och jobbade på ledigheten. På så vis kan även du betala skatt & utnyttja ROT Nu betalar han ju säkert flatrate skatt i Ryssland och tillhör deras sjukvårdsförsäkringssystem alt har privat försäkring.Han har därmed ingen rätt att få skattefinansierad sjukvård i Sverige utan detta skall debiteras till hans försäkringssystem.
Citat från: rabalder skrivet 29 maj 2011, 17:52:06Citat från: JimGus skrivet 29 maj 2011, 16:37:10Citat från: Kapten skrivet 29 maj 2011, 14:42:11Gillar fortfarande byte av tjanster och svartjobb. Ärligt talat blir det lite pinsamt att se dig gnälla över ROT och förorda svartarbete när du inte betalar skatt i Sverige. Var glad istället för det du kan utnyttja utan att betala skatt såsom sjukvård och liknande. En ide´annars skulle kunna vara om du startade eget och jobbade på ledigheten. På så vis kan även du betala skatt & utnyttja ROT Nu betalar han ju säkert flatrate skatt i Ryssland och tillhör deras sjukvårdsförsäkringssystem alt har privat försäkring.Han har därmed ingen rätt att få skattefinansierad sjukvård i Sverige utan detta skall debiteras till hans försäkringssystem.Hmm, inte helt säker på det. Seglar man utflaggat typ DIS, NIS eller liknande betalas väll just ingen skatt, därav internationellt avtal?Däremot är man ju Svensk medborgare vilket borde betyda att man har rätt till sjukvård inom EU,
Citat från: JimGus skrivet 29 maj 2011, 19:08:17Citat från: rabalder skrivet 29 maj 2011, 17:52:06Citat från: JimGus skrivet 29 maj 2011, 16:37:10Citat från: Kapten skrivet 29 maj 2011, 14:42:11Gillar fortfarande byte av tjanster och svartjobb. Ärligt talat blir det lite pinsamt att se dig gnälla över ROT och förorda svartarbete när du inte betalar skatt i Sverige. Var glad istället för det du kan utnyttja utan att betala skatt såsom sjukvård och liknande. En ide´annars skulle kunna vara om du startade eget och jobbade på ledigheten. På så vis kan även du betala skatt & utnyttja ROT Nu betalar han ju säkert flatrate skatt i Ryssland och tillhör deras sjukvårdsförsäkringssystem alt har privat försäkring.Han har därmed ingen rätt att få skattefinansierad sjukvård i Sverige utan detta skall debiteras till hans försäkringssystem.Hmm, inte helt säker på det. Seglar man utflaggat typ DIS, NIS eller liknande betalas väll just ingen skatt, därav internationellt avtal?Däremot är man ju Svensk medborgare vilket borde betyda att man har rätt till sjukvård inom EU, Har uppfattat det som att han bor i Ryssland.För egen del så har aldrig mitt pass gett mig fri sjukvård i Sverige under alla mina år bosatt i andra länder. e101 gäller som bevis vem som pröjsar.
http://ec.europa.eu/employment_social/social_security_schemes/eulisses/jetspeed/portal/media-type/html/language/sv/user/anon/page/faq.psml;jsessionid=KTZQxJ3lC1PRSj6P9931rGG3m45QFywqsg3pJ2S7yqmJnTrw4v8D!-78449508?id=72&idfaq=191&mode=191&modefaq=1&idFaqSelect=555&name=Vanliga%20fr%C3%A5gor