0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hur ar det med ROT?Nu nar det finns later manga gora mycket at sina hus och fragan ar nar ar ROT fullt utnyttjat for den enskilde?Har sjalv ingen anvandning av ROT da jag jobbar utomlands men tycker ROT har stallt till det med for manga jobb at hantverkarna och darmed svarigheter for kunden att over huvud taget fa tag i en. Jag kanner manga som inte klarar av hantverk sjalva. Sjalvklart ar det bra for de allra flesta, aven for hantverkarna som slipper ta riskerna med svartjobb, men for de som ar i akut behov av hantverkare ar det ibland hopplost att fa hjalp. Det var atminstone mojligt att fa tag i dem innan ROT.Hur ser det ut i hos hantverkare idag, gors det svartjobb langre?Med risk for att verka tokig sa tycker jag att svartjobb ar utomordentligt bra, ingen forlorar utan alla som inte behover kvitto pa jobben tjanar pa det. Hur ar det med byte av tjanster idag? Forr kunde man byta, den ena tjansten mot en motprestation, finns det nu?Gillar inte systemet med ROT, RUT och andra bidrag, det maste ga att fa samhallet att fungera utan sadana pahitt. Nu maste alla vara med och betala for jobb som inte alla kan fa tag i hantverkare till. Jag betalar tack och lov inte all skatt i Sverige men manga andra som inte haft en tanke pa ROT och hantverkstjanster over huvud taget gor det.
Svartjobb har inte sarskilt mycket med sjukvard att gora egentligen men det forekommer aven i lagoma Sverige att de som har det gott stallt kommer fore i kon, pga tjanstbyten och nepotism. Sjukvarden har inte heller blivit mycket battre av ROT.Forvisso ar det kriminellt med svartjobb men det skadar ingen. I Italien fungerar knappt nagonting utan reda pengar sa det ar lite utanfor ROT.Det stora felet med ROT ar att det ar orattvist, alla betalar men langt ifran alla utnyttjar det. Det skapar dessutom brist pa arbetskraft och ger overhettning i hantverkstjanstesektorn.Vad Borg tycker om svartjobb ar val inte viktigt egentligen? Vad minskade statliga intakter betraffar sa kommer de svarta pengarna ocksa i omlopp och ger momspengar pa nastan allt kopt. Jag ar ocksa for vita jobb men pa justare villkor an ROT/RUT et c.Vem har rad med vit hemhjalp utan bidrag?Att sa mycket ar kriminellt ar for att det finns for mycket regler och lagar rorande allt mojligt, aven onodiga lagar.