Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: ROT kontra svartjobb och byte av tjanster  (läst 26268 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 652
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: ROT kontra svartjobb och byte av tjanster
« Svar #15 skrivet: 21 maj 2011, 18:08:09 »
Rot tar bort många svartjobb Punkt

Jodå, speciellt mindre jobb, typ byte av tak är numera alltid vita pengar, och det är just den vanlige villaägaren som tjänar på det. Både i pengar o att det är en firma som lämnar garanti på jobbet. 200kr/timmen är annars vanlig timlön svart.

Sen finns det folk med svarta pengar som tvättar de i husen också, med då svart arbetskraft.
« Senast ändrad: 21 maj 2011, 18:12:11 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7678
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: ROT kontra svartjobb och byte av tjanster
« Svar #16 skrivet: 21 maj 2011, 18:11:36 »
Helt klart att ROT rensar bort en mängd svartjobb, vem vill anlita en svartjobbare om han kan få samma jobb utfört vitt med garantier till samma kostnad????
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 652
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: ROT kontra svartjobb och byte av tjanster
« Svar #17 skrivet: 21 maj 2011, 22:22:39 »
Sen blir jobben bättre utförda också, då snickare med papper har bättre koll på regler, fast det är många okända regler som finns, som om man tar stämplat virke typ c24 som används till bjälklag eller tak då 45x220 typ, så får man max klyva ner den till 210. Vid mer än 10mm bortklyvning så blir den en vanlig planka, dvs klassningen försvinner, eller den måste kollas av behörig person för att kunna bli en c24 igen (Och den behörigheten har jag)
« Senast ändrad: 21 maj 2011, 22:26:19 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: ROT kontra svartjobb och byte av tjanster
« Svar #18 skrivet: 22 maj 2011, 07:41:28 »
Sa alla kostnader for ROT betalas av den som nyttjar det?
Det betyder att jag betalar snickarn och malarn med mina skattepengar som staten inte far, okej sa langt.
Staten far inte mina skattepengar eftersom jag betalt dem till snickarn som i sin tur betalar skatten, men bara delvis.
Summa, staten har inte fatt hela min skatt? De skattepengar jag betalar snickarn gar inte oavkortat till staten heller. Staten far bara en del, eventuellt bara moms. Resten till statskassan kommer varifran? Min betalning halveras och snickarn far skatten som ersattning i stallet for lon. Av det gar kanske halften till skatt.

Det blir ju nastan samma sak med svartjobb i sa fall, jag betalar halva kostnaden och staten tar pengarna av snickarn forst nar han anvander dem for moms pa det han handlar for pengarna. Snickarn som gor svartjobb spar inga pengar, han handlar for allt och betalar alltsa 25% genom moms. Dessutom kanske han stamplar och far extra pa det.
Lite mindre till staten men narapa likadant. Da far staten hela min skatt och det enda som hant ar att pengarna kommer staten till godo i storre grad an om vi anvant ROT.

Skulle inte tro att ROT-jobben utfors av enbart serios och certifierad arbetskraft, det ar bra manga klapare pa jobben idag ocksa.

Att ROT rensar bort svartjobb ar helt klart, det finns inte folk nog for svartjobb idag, alla har ROT-uppdrag.
ROT ar lite som att det blivit statlig, subventionerad, verksamhet, i stallet for SJ, Telia, Posten och liknande inrattningar sa har staten givit oss ROT?
Skyddad verkstad och massor med okvalificerat hantverk ar resultatet? Eller stalls det krav pa de som utfor ROT-jobb?
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7678
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: ROT kontra svartjobb och byte av tjanster
« Svar #19 skrivet: 22 maj 2011, 09:04:00 »
Dessutom förstår jag inte varför folk jobbar svart, den dag dom fyller 65 får dom det betydligt sämre ställt än om dom jobbat vitt. För dom flesta "bränner" nog sina pengar i stället för sätta in dom på nått konto för framtiden.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19135
  • Karma +15/-13
SV: ROT kontra svartjobb och byte av tjanster
« Svar #20 skrivet: 22 maj 2011, 10:08:06 »
Dessutom förstår jag inte varför folk jobbar svart, den dag dom fyller 65 får dom det betydligt sämre ställt än om dom jobbat vitt. För dom flesta "bränner" nog sina pengar i stället för sätta in dom på nått konto för framtiden.

Före rot tiden var det vanligt att diverse hantverkare jobbade svart på kvällarna pga det inte fanns vita jobb och om man skulle jobba vitt måste man ha egen firma och det är inte alla arbetsgivare som tycker det är ok att deras anställda har egen firma på sidan om svartjobbet är nog lättare att smyga med.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: ROT kontra svartjobb och byte av tjanster
« Svar #21 skrivet: 22 maj 2011, 10:12:11 »
Mmm, de allrs flesta (svenska) svartjobbarna har/hade nog en basförsörjning som var vit, antingen A-kassa eller anställning, och kryddade med svartförtjänsterna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19135
  • Karma +15/-13
SV: ROT kontra svartjobb och byte av tjanster
« Svar #22 skrivet: 22 maj 2011, 10:18:02 »
Mmm, de allrs flesta (svenska) svartjobbarna har/hade nog en basförsörjning som var vit, antingen A-kassa eller anställning, och kryddade med svartförtjänsterna.

Var precis så jag menade och tycker inte det är så fel (fast fel är det) skillnad när firmor anställer folk svart i flera år och dom stämplar under tiden eller är sjukpensionär.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7678
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: ROT kontra svartjobb och byte av tjanster
« Svar #23 skrivet: 22 maj 2011, 10:30:55 »
Och nu åker jag och jobbar vitt för mitt företag, fast att jag har en basförsörjning från en anställning i ett annat företag *vinkar*
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19135
  • Karma +15/-13
SV: ROT kontra svartjobb och byte av tjanster
« Svar #24 skrivet: 22 maj 2011, 10:34:21 »
Och nu åker jag och jobbar vitt för mitt företag, fast att jag har en basförsörjning från en anställning i ett annat företag *vinkar*

Ibland funkar det precis som det är tänkt med rotavdrag Thumbsup
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: ROT kontra svartjobb och byte av tjanster
« Svar #25 skrivet: 22 maj 2011, 12:49:05 »
Eller så gör man något som är vanligt och fruktansvärt korkat i många hantverksbranscher.

Man jobbar vitt på ett företag som knappt går runt, sen åker man runt och gör svartjobb hos folk, både under och efter arbetstid, det smarta är att nu tar man på det viset jobb från sin arbetsgivare så man dessutom gör lönsamheten ännu sämre osv osv..

Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19135
  • Karma +15/-13
SV: ROT kontra svartjobb och byte av tjanster
« Svar #26 skrivet: 22 maj 2011, 13:00:04 »
Eller så gör man något som är vanligt och fruktansvärt korkat i många hantverksbranscher.

Man jobbar vitt på ett företag som knappt går runt, sen åker man runt och gör svartjobb hos folk, både under och efter arbetstid, det smarta är att nu tar man på det viset jobb från sin arbetsgivare så man dessutom gör lönsamheten ännu sämre osv osv..



Många arbetsgivare har en annan inställning dom tycker inte det gör nått att dom anställda jobbar svart på sidan om med jobb firman ändå inte hunnit (vill) ha.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13176
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: ROT kontra svartjobb och byte av tjanster
« Svar #27 skrivet: 22 maj 2011, 16:30:37 »
www.almega.se/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_FileID=c4aa6962-cda4-4b9a-be6a-d581f25bddf0

"Industrifakta gjorde 2005 en samlad utvärdering av de tre perioder som skattereduktion för
Rot-arbete då hade funnits – 1993–1994, 1996–1999 och 2004. 25 När utvärderingen
genomfördes fanns uppgifterna för 2005 fortfarande inte tillgängliga. I rapporten presenteras
beräkningar som visar att staten tjänade stort på Rot-avdragen under dessa tre perioder.
Statens intäkter från moms på arbete och material samt från arbetsgivaravgifter blev i
genomsnitt 3,5 gånger så stora som skattebortfallet för skattereduktionen."
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7678
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: ROT kontra svartjobb och byte av tjanster
« Svar #28 skrivet: 22 maj 2011, 17:49:13 »
Det skulle vara intressant att se hur dom har räknat, tyvärr står det inget om det i texten och då blir i alla fall jag lite försiktig. Jag vill gärna "se" hur dom tänkt innan jag "köper" slutsaten.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: ROT kontra svartjobb och byte av tjanster
« Svar #29 skrivet: 23 maj 2011, 05:43:51 »
Om ROT ar en sa bra affar for staten kommer det sakert att finnas kvar i evighet.
Man hoppas att en del av fortjansten staten gor gar till att utbilda de som gor ROT-jobben, idag ar det manga fler amatorer ute i svangen.
En fiffig sak med svartjobb ar att de som gor dem kan planera sin pension pa ett sakrare satt en de som jobbar vitt.
Kanner till svartjobbare som placerar sina pengar bra mycket vettigare an det som bjuds i pensionsfonder.
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 278
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!