0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Växelriktaren skapar ju el (230 V) som kan nyttas av de flesta prylar som fungerar med el . Stora anläggningar löner sig ju inte om man inte får bidrag.
Citat från: Ewald skrivet 22 maj 2011, 22:19:24Växelriktaren skapar ju el (230 V) som kan nyttas av de flesta prylar som fungerar med el . Stora anläggningar löner sig ju inte om man inte får bidrag.Ja jag vet. Men Larryd tycks tro att det är bara panelerna man behöver.
Citat från: larryd skrivet 22 maj 2011, 21:37:27Citat från: thpagu skrivet 22 maj 2011, 18:04:11Citat från: larryd skrivet 22 maj 2011, 09:36:03Citat från: thpagu skrivet 22 maj 2011, 03:42:14Citat från: larryd skrivet 21 maj 2011, 22:42:16Tror ni tänker fel grabbar....för att få solpaneler lönsamma måste man sänka kostnaden. Inte öka kostnaden med regulatorer, omriktare, batterier, solföljare, styrsystem och annat bjäfs.Hur menar du nu?Andra, billigare sätt att lagra och använda elen måste till....tex en VVB med 12V elpatron och 2 reläer......... Eller en hybridbil på gårdsplan........Eller att staten tvingar elbolagen att köpa elen av mig och att jag får köpa tillbaka den för samma pris (allt utan skatt)Det är ju det som är på väg att ske med nettokvittningen.I Tyskland har de tagit det ett steg längre och betalar dubbla kWh priset till producenten vid överskottsel.Du måste ju ha något som skapar din el om elbolagen skall kunna köpa den. Det hjälper inte med en VVB med 2 reläer. Den producerar ingen el.Skapa elen...gör ju solcellerna! Vad skulle man annars ha dom till...Exakt. Och vad tror du växelriktaren gör då? Det var ju "annat bjäfs" som du skrev tidigare.
Citat från: thpagu skrivet 22 maj 2011, 18:04:11Citat från: larryd skrivet 22 maj 2011, 09:36:03Citat från: thpagu skrivet 22 maj 2011, 03:42:14Citat från: larryd skrivet 21 maj 2011, 22:42:16Tror ni tänker fel grabbar....för att få solpaneler lönsamma måste man sänka kostnaden. Inte öka kostnaden med regulatorer, omriktare, batterier, solföljare, styrsystem och annat bjäfs.Hur menar du nu?Andra, billigare sätt att lagra och använda elen måste till....tex en VVB med 12V elpatron och 2 reläer......... Eller en hybridbil på gårdsplan........Eller att staten tvingar elbolagen att köpa elen av mig och att jag får köpa tillbaka den för samma pris (allt utan skatt)Det är ju det som är på väg att ske med nettokvittningen.I Tyskland har de tagit det ett steg längre och betalar dubbla kWh priset till producenten vid överskottsel.Du måste ju ha något som skapar din el om elbolagen skall kunna köpa den. Det hjälper inte med en VVB med 2 reläer. Den producerar ingen el.Skapa elen...gör ju solcellerna! Vad skulle man annars ha dom till...
Citat från: larryd skrivet 22 maj 2011, 09:36:03Citat från: thpagu skrivet 22 maj 2011, 03:42:14Citat från: larryd skrivet 21 maj 2011, 22:42:16Tror ni tänker fel grabbar....för att få solpaneler lönsamma måste man sänka kostnaden. Inte öka kostnaden med regulatorer, omriktare, batterier, solföljare, styrsystem och annat bjäfs.Hur menar du nu?Andra, billigare sätt att lagra och använda elen måste till....tex en VVB med 12V elpatron och 2 reläer......... Eller en hybridbil på gårdsplan........Eller att staten tvingar elbolagen att köpa elen av mig och att jag får köpa tillbaka den för samma pris (allt utan skatt)Det är ju det som är på väg att ske med nettokvittningen.I Tyskland har de tagit det ett steg längre och betalar dubbla kWh priset till producenten vid överskottsel.Du måste ju ha något som skapar din el om elbolagen skall kunna köpa den. Det hjälper inte med en VVB med 2 reläer. Den producerar ingen el.
Citat från: thpagu skrivet 22 maj 2011, 03:42:14Citat från: larryd skrivet 21 maj 2011, 22:42:16Tror ni tänker fel grabbar....för att få solpaneler lönsamma måste man sänka kostnaden. Inte öka kostnaden med regulatorer, omriktare, batterier, solföljare, styrsystem och annat bjäfs.Hur menar du nu?Andra, billigare sätt att lagra och använda elen måste till....tex en VVB med 12V elpatron och 2 reläer......... Eller en hybridbil på gårdsplan........Eller att staten tvingar elbolagen att köpa elen av mig och att jag får köpa tillbaka den för samma pris (allt utan skatt)
Citat från: larryd skrivet 21 maj 2011, 22:42:16Tror ni tänker fel grabbar....för att få solpaneler lönsamma måste man sänka kostnaden. Inte öka kostnaden med regulatorer, omriktare, batterier, solföljare, styrsystem och annat bjäfs.Hur menar du nu?
Tror ni tänker fel grabbar....för att få solpaneler lönsamma måste man sänka kostnaden. Inte öka kostnaden med regulatorer, omriktare, batterier, solföljare, styrsystem och annat bjäfs.
Citat från: thpagu skrivet 22 maj 2011, 21:59:20Citat från: larryd skrivet 22 maj 2011, 21:37:27Citat från: thpagu skrivet 22 maj 2011, 18:04:11Citat från: larryd skrivet 22 maj 2011, 09:36:03Citat från: thpagu skrivet 22 maj 2011, 03:42:14Citat från: larryd skrivet 21 maj 2011, 22:42:16Tror ni tänker fel grabbar....för att få solpaneler lönsamma måste man sänka kostnaden. Inte öka kostnaden med regulatorer, omriktare, batterier, solföljare, styrsystem och annat bjäfs.Hur menar du nu?Andra, billigare sätt att lagra och använda elen måste till....tex en VVB med 12V elpatron och 2 reläer......... Eller en hybridbil på gårdsplan........Eller att staten tvingar elbolagen att köpa elen av mig och att jag får köpa tillbaka den för samma pris (allt utan skatt)Det är ju det som är på väg att ske med nettokvittningen.I Tyskland har de tagit det ett steg längre och betalar dubbla kWh priset till producenten vid överskottsel.Du måste ju ha något som skapar din el om elbolagen skall kunna köpa den. Det hjälper inte med en VVB med 2 reläer. Den producerar ingen el.Skapa elen...gör ju solcellerna! Vad skulle man annars ha dom till...Exakt. Och vad tror du växelriktaren gör då? Det var ju "annat bjäfs" som du skrev tidigare.Och lönsamheten blev........??
Citat från: TokJan skrivet 21 maj 2011, 15:37:13De billiga är inte byggda för kontenuerlig drift så du måste ha en större än det effektuttag du har.Helst dubbelt.Okej. Vad menar du exakt nu ?gäller det växelriktaren eller controllern ?Har pratat med en kille i Österrike som säljer grejerna. Han rekommanderade en controller på (minst) 20 A för ändamålet jag beskrev.Sen var frågan vilken växelriktare jag behöver, trapez-växelriktare eller sinus-växelriktare. Oftas går det bra med en (mycket billigare) trapez-växelriktare, men har man t.ex. en gammal rör-TV apparat måste man ha en sinus-växelriktare.
De billiga är inte byggda för kontenuerlig drift så du måste ha en större än det effektuttag du har.Helst dubbelt.
Citat från: Ewald skrivet 21 maj 2011, 15:41:03Citat från: TokJan skrivet 21 maj 2011, 15:37:13De billiga är inte byggda för kontenuerlig drift så du måste ha en större än det effektuttag du har.Helst dubbelt.Okej. Vad menar du exakt nu ?gäller det växelriktaren eller controllern ?Har pratat med en kille i Österrike som säljer grejerna. Han rekommanderade en controller på (minst) 20 A för ändamålet jag beskrev.Sen var frågan vilken växelriktare jag behöver, trapez-växelriktare eller sinus-växelriktare. Oftas går det bra med en (mycket billigare) trapez-växelriktare, men har man t.ex. en gammal rör-TV apparat måste man ha en sinus-växelriktare.Låt säga så här: Om man bara ska driva switchade nätdelar eller rent resistiva laster (de flesta tv och datorer som antingen saknar PFC eller har aktiv sådan, lågenergilampor, lysrörsarmaturer med elektronisk ballast, glödlampor, s k elektroniska transformatorer för lågvoltshalogen/led, induktionshällar osv) så går det bra med trapetsspänning. Men om det gäller elmotorer (i synnerhet enfas asynkronmotorer), triacstyrda saker (t ex borrmaskiner, dimmers, laserskrivare, kopiatorer) och utrustning med nättransformator eller andra induktiva komponenter på nätsidan (exempelvis stereoanläggningar, mikrovågsugnar, en del sorters nätadaptrar, switchade nätdelar med passiv PFC, laddare för sladdlösa elverktyg, lysrörsarmaturer av traditionell typ med drossel + glimtändare) så bör man välja en inverter som ger sinusspänning.Har man utrustning med kollektormotorer (dammsugare, symaskiner, elvispar osv) och vill köra dem på trapetsspänning så bör man provköra motorn i fråga på både sinus och trapetsspänning och förvissa sig om att inte värmeutveckling eller gnistbildning från kollektorn blir värre när den går på trapetsspänning.
Citat från: torbjorn_forsman skrivet 23 maj 2011, 14:14:34Citat från: Ewald skrivet 21 maj 2011, 15:41:03Citat från: TokJan skrivet 21 maj 2011, 15:37:13De billiga är inte byggda för kontenuerlig drift så du måste ha en större än det effektuttag du har.Helst dubbelt.Okej. Vad menar du exakt nu ?gäller det växelriktaren eller controllern ?Har pratat med en kille i Österrike som säljer grejerna. Han rekommanderade en controller på (minst) 20 A för ändamålet jag beskrev.Sen var frågan vilken växelriktare jag behöver, trapez-växelriktare eller sinus-växelriktare. Oftas går det bra med en (mycket billigare) trapez-växelriktare, men har man t.ex. en gammal rör-TV apparat måste man ha en sinus-växelriktare.Låt säga så här: Om man bara ska driva switchade nätdelar eller rent resistiva laster (de flesta tv och datorer som antingen saknar PFC eller har aktiv sådan, lågenergilampor, lysrörsarmaturer med elektronisk ballast, glödlampor, s k elektroniska transformatorer för lågvoltshalogen/led, induktionshällar osv) så går det bra med trapetsspänning. Men om det gäller elmotorer (i synnerhet enfas asynkronmotorer), triacstyrda saker (t ex borrmaskiner, dimmers, laserskrivare, kopiatorer) och utrustning med nättransformator eller andra induktiva komponenter på nätsidan (exempelvis stereoanläggningar, mikrovågsugnar, en del sorters nätadaptrar, switchade nätdelar med passiv PFC, laddare för sladdlösa elverktyg, lysrörsarmaturer av traditionell typ med drossel + glimtändare) så bör man välja en inverter som ger sinusspänning.Har man utrustning med kollektormotorer (dammsugare, symaskiner, elvispar osv) och vill köra dem på trapetsspänning så bör man provköra motorn i fråga på både sinus och trapetsspänning och förvissa sig om att inte värmeutveckling eller gnistbildning från kollektorn blir värre när den går på trapetsspänning.Okej, bra att veta !! Tack Thumbsup ThumbsupNja, en växelriktare som skapar sinus-spänning är nog dyrt. Kostar kring 3000 Kronor skulle jag tro.
Citat från: Ewald skrivet 23 maj 2011, 17:58:36Citat från: torbjorn_forsman skrivet 23 maj 2011, 14:14:34Citat från: Ewald skrivet 21 maj 2011, 15:41:03Citat från: TokJan skrivet 21 maj 2011, 15:37:13De billiga är inte byggda för kontenuerlig drift så du måste ha en större än det effektuttag du har.Helst dubbelt.Okej. Vad menar du exakt nu ?gäller det växelriktaren eller controllern ?Har pratat med en kille i Österrike som säljer grejerna. Han rekommanderade en controller på (minst) 20 A för ändamålet jag beskrev.Sen var frågan vilken växelriktare jag behöver, trapez-växelriktare eller sinus-växelriktare. Oftas går det bra med en (mycket billigare) trapez-växelriktare, men har man t.ex. en gammal rör-TV apparat måste man ha en sinus-växelriktare.Låt säga så här: Om man bara ska driva switchade nätdelar eller rent resistiva laster (de flesta tv och datorer som antingen saknar PFC eller har aktiv sådan, lågenergilampor, lysrörsarmaturer med elektronisk ballast, glödlampor, s k elektroniska transformatorer för lågvoltshalogen/led, induktionshällar osv) så går det bra med trapetsspänning. Men om det gäller elmotorer (i synnerhet enfas asynkronmotorer), triacstyrda saker (t ex borrmaskiner, dimmers, laserskrivare, kopiatorer) och utrustning med nättransformator eller andra induktiva komponenter på nätsidan (exempelvis stereoanläggningar, mikrovågsugnar, en del sorters nätadaptrar, switchade nätdelar med passiv PFC, laddare för sladdlösa elverktyg, lysrörsarmaturer av traditionell typ med drossel + glimtändare) så bör man välja en inverter som ger sinusspänning.Har man utrustning med kollektormotorer (dammsugare, symaskiner, elvispar osv) och vill köra dem på trapetsspänning så bör man provköra motorn i fråga på både sinus och trapetsspänning och förvissa sig om att inte värmeutveckling eller gnistbildning från kollektorn blir värre när den går på trapetsspänning.Okej, bra att veta !! Tack Thumbsup ThumbsupNja, en växelriktare som skapar sinus-spänning är nog dyrt. Kostar kring 3000 Kronor skulle jag tro.Jo...
En elmotor och en generator = Perfekt sinusvåg Thumbsup
Citat från: purjo__ skrivet 25 maj 2011, 08:14:42En elmotor och en generator = Perfekt sinusvåg ThumbsupJa och då kan elmotorn vara på 24 eller 48v och generatorn på 230v.Enkelt att via varvtalet få 50Hz Thumbsup