0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
I Nicaragua är det livsfarligt att öppna kylskåpet med bar överkropp - Man får lunginflammaiton direkt.
@Ewald: Nu ser jag ju i stora dokumentet du skickade till mig att det är ett företag"Buderus Heiztechnik" som skrivit texterna dessutom för 7 år sedan. Det förklararkanske varför man inte har klart för sig skillnaden mellan "vermieten" och "vermeiden" Om du vill veta vad som gäller så får du nog fiska fram ett dokument från lämplig myndighet....Om vi antar att de vet vad de talar om och att reglerna inte har lättats de senaste 7 åren,så ser det väldigt likt ut vad vi har här i Sverige. Om något så är det strängare regler.Det är INTE så att småhus har rekommendationer och flerfamiljshus har krav. Det är iställetstorleken på anläggningen som bestämmer. Tank större än 400 liter eller vattenvolym i rörenmellan VVB och tappställen som innehåller mer än 3 liter betyder att det räknas som en"Grossanlage" och då är reglerna tvingande.Men detta förutsätter förstås att "Buderus" inte har misstolkat något i reglerna.
Snälla lilla "luftsolvärme" jag propagerar inte, jag relaterar bara till vilka reglersom gäller. I detta speciella fall de regler som gäller i Tyskland. Om du har någotkonstruktivt att komma med så var så god, men du kanske inte kan tyska??
Citat från: sobris skrivet 01 juni 2011, 23:23:56Snälla lilla "luftsolvärme" jag propagerar inte, jag relaterar bara till vilka reglersom gäller. I detta speciella fall de regler som gäller i Tyskland. Om du har någotkonstruktivt att komma med så var så god, men du kanske inte kan tyska??Men håll med om att du propagerar för regler! Du kan ju knappt backa ur att du så gott som i alla inlägg och trådar du skrivit i så har detta med legionella och regler kommit upp!! Blir liksom lite överdrivet när du framställer legionella som det största hotet för mänsklighetens överlevnad... Men om det bara handlar om omtänksamhet genom att relatera till lag och regler så gör du ju mycket större nytta om du tex hänvisade till "hjälmlag" för cyklister!! Om man är mån om sina medmänniskor, vilket inte är fel, så ska man ju självklart tipsa och relatera till regler som gör mest nytta eller??
hej grejen är ju att om man inte har över dim nått jävulskt ...så finnas det knappast nått system som klarar av att hålla 60 grader konstant ...tömmer man ur en elberedare eller ved eldad acctank rejält blir vattnet i dom kallare än 60 hur än man gör viktigast måste ändå va att man är säker på att tex innom 24 tim ha kommit över 60 grader...varmvatten körningarna i en värme pump är väl ca en x i veckan ....kommer vi över 60grader varje dag i elberedaren å nån gång i veckan i tanken så ska det va minst lika bra om inte bättre än vad värme pumpen fixar