0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
uppgradera värmen och måla slangen i matt svart så vinner du några extra ºC att njuta av.
Jodå, ett beprövat och enkelt sätt!! Förra sommaren körde jag med 100m svart PEM slang och vid lågt flöde, ca 1L/min fick jag ut runt 30 gradigt vatten. Stängde man av flödet någon timma kunde man sen få ut ca 15L 50-60 gradigt VV!! Så visst funderar man på typ 300m slang...
Citat från: Luftsolvärme skrivet 17 maj 2011, 22:52:23Jodå, ett beprövat och enkelt sätt!! Förra sommaren körde jag med 100m svart PEM slang och vid lågt flöde, ca 1L/min fick jag ut runt 30 gradigt vatten. Stängde man av flödet någon timma kunde man sen få ut ca 15L 50-60 gradigt VV!! Så visst funderar man på typ 300m slang...Jag fick ut ca. 5 l 35 gradigt VV med en 20 m slang. Men 50 !C är inget problem om man stänger av flödet och har en svart folie över slangen.Skaffade redan en slang till Thumbsup
Citat från: Ewald skrivet 17 maj 2011, 23:20:06Citat från: Luftsolvärme skrivet 17 maj 2011, 22:52:23Jodå, ett beprövat och enkelt sätt!! Förra sommaren körde jag med 100m svart PEM slang och vid lågt flöde, ca 1L/min fick jag ut runt 30 gradigt vatten. Stängde man av flödet någon timma kunde man sen få ut ca 15L 50-60 gradigt VV!! Så visst funderar man på typ 300m slang...Jag fick ut ca. 5 l 35 gradigt VV med en 20 m slang. Men 50 !C är inget problem om man stänger av flödet och har en svart folie över slangen.Skaffade redan en slang till Thumbsup Ja, visst funkar det! Skulle man tex inventera ca 2600:- i 600m 20x16 PEM slang så skulle man garanterat få ut bra temp under rinnande. Sen rymmer den slangen ca 80L, så då skulle man kunna duscha långt o varmt ungefär varannan timma!
En skillnad är att poolmattorna inte tål så högt tryck. PEM-slangen kan du leda tappvattnet igenom om du inte vill ha en tank med varmvattenberadare.
Jag skulle nog inte köra tappvatten genom en slang på taket på vintern.