0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hej ...1000 liter vatten är inte så mycket om du ska lagra solvärme kan jag trycka upp min 500 liters tank till 80 grader så röcker det max i 2 dagar om det e dåligt väder man måste lagra rejält med energi för att klara av tex 4 dagars piss väder
Legionella...
Citat från: cheetah1 skrivet 28 maj 2011, 12:15:12Legionella... I Sverige gäller BBR. www.boverket.se6:621 Varmvattentemperaturer för personlig hygien och hushållsändamålInstallationer för tappvarmvatten ska utformas så att en vattentemperatur på lägst 50 °C kan uppnås efter tappstället. För att minska risken för skållning får temp-eraturen på tappvarmvattnet vara högst 60 °C efter tappstället.Temperaturen på tappvarmvattnet får dock inte vara högre än 38 °C om det finns särskild risk för olycksfall. Anordningar för reglering av tappvarmvattnet ska utformas så att risken för personskador genom förväxling av tappvarm- och tappkallvatten begränsas. (BFS 2006:12).Allmänt rådExempel på särskilda risker för olycksfall är fasta duschar som inte kan regleras från en plats utanför duschplatsen och duschar för personer som inte förväntas kunna reglera temperaturen själva. (BFS 2006:12).6:6211–6:6213 har upphävts genom (BFS 2006:12).6:622 Mikrobiell tillväxtInstallationer för tappvatten ska utformas så att möjligheterna för tillväxt av mikroorganismer i tappvattnet minimeras. Installationer för tappkallvatten ska utformas så att tappkallvattnet inte värms upp oavsiktligt. Cirkulationsledningar för tappvarmvatten ska utformas så att temperaturen på det cirkulerande tapp-varmvattnet inte understiger 50 °C i någon del av installationen. (BFS 2006:12).
Jag har en bekant som låg på sjukhuset i två månader med legionella, så jag är jävligt försiktig när det kommer till experimenterande.. Hoppas det är förståeligt.
Citat från: Ewald skrivet 28 maj 2011, 23:52:38Citat från: cheetah1 skrivet 28 maj 2011, 12:15:12Legionella... I Sverige gäller BBR. www.boverket.se6:621 Varmvattentemperaturer för personlig hygien och hushållsändamålInstallationer för tappvarmvatten ska utformas så att en vattentemperatur på lägst 50 °C kan uppnås efter tappstället. För att minska risken för skållning får temp-eraturen på tappvarmvattnet vara högst 60 °C efter tappstället.Temperaturen på tappvarmvattnet får dock inte vara högre än 38 °C om det finns särskild risk för olycksfall. Anordningar för reglering av tappvarmvattnet ska utformas så att risken för personskador genom förväxling av tappvarm- och tappkallvatten begränsas. (BFS 2006:12).Allmänt rådExempel på särskilda risker för olycksfall är fasta duschar som inte kan regleras från en plats utanför duschplatsen och duschar för personer som inte förväntas kunna reglera temperaturen själva. (BFS 2006:12).6:6211–6:6213 har upphävts genom (BFS 2006:12).6:622 Mikrobiell tillväxtInstallationer för tappvatten ska utformas så att möjligheterna för tillväxt av mikroorganismer i tappvattnet minimeras. Installationer för tappkallvatten ska utformas så att tappkallvattnet inte värms upp oavsiktligt. Cirkulationsledningar för tappvarmvatten ska utformas så att temperaturen på det cirkulerande tapp-varmvattnet inte understiger 50 °C i någon del av installationen. (BFS 2006:12).Om du följer detta, varför lägger du en slang på taket?
I Tyskland och Österrike gäller delvis andra regler.
Citat från: Ewald skrivet 31 maj 2011, 18:09:54I Tyskland och Österrike gäller delvis andra regler.Ja, särskilt när det gäller gurka
Citat från: TokJan skrivet 31 maj 2011, 21:11:22Citat från: Ewald skrivet 31 maj 2011, 18:09:54I Tyskland och Österrike gäller delvis andra regler.Ja, särskilt när det gäller gurka Ja .... nja i Tyskland har 15 personer avlivit vad jag hörde idag ... och även en tjej från Sverige :-( ....Nja, oftas rekommenderas det att värma upp vattnet i tanken till över 70 °C minst en gång i veckan vad jag vet.Men det med dessa 50 °C vid tappstället har dom inte. Diskuterade det en gång ... För att tvätta sig utan att vattndet känns för kallt skulle ju redan ca. 35 °C vara tillräckligt ...
@Ewald: Det var ju visserligen bara en kort sammanfattning, men budskapet är klart.Att systematiskt ligga under 60 grader är inte tillåtet.Vid uttag av vatten skall man undvika att gå under 50 grader.Precis samma som här hos oss alltså.Se'n är det ju lite kul att de i ett officiellt papper stavar fel. De ha blandat ihop verben"vermieten" som betyder "hyra ut", med "vermeiden" som betyder "undvika"...Såg du inte felet Ewald