0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är inga problem att driva en enskild firma och ha en fast anställning. Jag drev tidigare ett AB men det sålde jag för nått år sedan och tog anställning hos ett företag i samma veva startade jag en enskild firma som jag i mån av tid driver parallellt med min anställning. Det finns många "små" bokföringsprogram som är mycket lättanvända om man inte har har sysslat med det tidigare. Det kan vara lite "jobb" med att övertyga skattemyndigheten att man ska få FA skatt, men har man bara lite argument är det inga problem. Det kan även vara ide att ta hjälp med deklaration, i alla fall dom första åren, där kan man få lite råd och idéer.
angående momsen, kan du moms en gång per månad eller en gång per år, det bestämmer du när du fyller i papper på skattekontoret om ansökan för fa skatt. Fördelen med en gång i månaden, är att du får tillbaka momsen rätt fort, nackdelen är att du får 12 ggr per år redovisa momsen, dvs mer pappersarbete. Om du startar sent på året, kan du även få förlängt räkenskaps år.
Hur ska man göra då om man vill driva eget i liten omfattning jobba svart eller ? Förmånsbeskattning menar dom att jag använt grävaren privat då eller ? Om jag får fa skatt sedel och sen inte gör så många jobb kan dom dra in den då och vad händer med tillgångarna i firman då. Man borde ju kunna förklara för skattemyndigheten att jag har haft mycket jobb på mitt riktiga jobb och att man inte har hunnit jobbat så mycket med firman dom kan ju kolla inkomsten. Om man har firman vilande vad händer med grävmaskin då. Låter lite dumt det här om man vill prova driva eget fast i liten omfattning.
Citat från: varmtinne skrivet 17 maj 2011, 17:14:25Hur ska man göra då om man vill driva eget i liten omfattning jobba svart eller ? Förmånsbeskattning menar dom att jag använt grävaren privat då eller ? Om jag får fa skatt sedel och sen inte gör så många jobb kan dom dra in den då och vad händer med tillgångarna i firman då. Man borde ju kunna förklara för skattemyndigheten att jag har haft mycket jobb på mitt riktiga jobb och att man inte har hunnit jobbat så mycket med firman dom kan ju kolla inkomsten. Om man har firman vilande vad händer med grävmaskin då. Låter lite dumt det här om man vill prova driva eget fast i liten omfattning.Vad ger dig rätten att fiffla med skatterna när alla seriösa grävare betalar o gör rätt för sig? Varför ska inte du betala skatt som alla andra på forumet?Gör rätt för dig eller lägg ner dina planer
Citat från: rabalder skrivet 17 maj 2011, 21:15:35Citat från: varmtinne skrivet 17 maj 2011, 17:14:25Hur ska man göra då om man vill driva eget i liten omfattning jobba svart eller ? Förmånsbeskattning menar dom att jag använt grävaren privat då eller ? Om jag får fa skatt sedel och sen inte gör så många jobb kan dom dra in den då och vad händer med tillgångarna i firman då. Man borde ju kunna förklara för skattemyndigheten att jag har haft mycket jobb på mitt riktiga jobb och att man inte har hunnit jobbat så mycket med firman dom kan ju kolla inkomsten. Om man har firman vilande vad händer med grävmaskin då. Låter lite dumt det här om man vill prova driva eget fast i liten omfattning.Vad ger dig rätten att fiffla med skatterna när alla seriösa grävare betalar o gör rätt för sig? Varför ska inte du betala skatt som alla andra på forumet?Gör rätt för dig eller lägg ner dina planer Hur dum får man va Skulle jag vilja fifla köpte jag en maskin utan moms och grävde svart men nu var det ju inte det jag frågade om eller ?
Hur ska man göra då om man vill driva eget i liten omfattning jobba svart eller ?
Citat från: varmtinne skrivet 17 maj 2011, 21:21:33Citat från: rabalder skrivet 17 maj 2011, 21:15:35Citat från: varmtinne skrivet 17 maj 2011, 17:14:25Hur ska man göra då om man vill driva eget i liten omfattning jobba svart eller ? Förmånsbeskattning menar dom att jag använt grävaren privat då eller ? Om jag får fa skatt sedel och sen inte gör så många jobb kan dom dra in den då och vad händer med tillgångarna i firman då. Man borde ju kunna förklara för skattemyndigheten att jag har haft mycket jobb på mitt riktiga jobb och att man inte har hunnit jobbat så mycket med firman dom kan ju kolla inkomsten. Om man har firman vilande vad händer med grävmaskin då. Låter lite dumt det här om man vill prova driva eget fast i liten omfattning.Vad ger dig rätten att fiffla med skatterna när alla seriösa grävare betalar o gör rätt för sig? Varför ska inte du betala skatt som alla andra på forumet?Gör rätt för dig eller lägg ner dina planer Hur dum får man va Skulle jag vilja fifla köpte jag en maskin utan moms och grävde svart men nu var det ju inte det jag frågade om eller ?Om du tycker att du är dum så får det stå för dig själv, men du har fått alla svar du behöver i tråden och du kommer hela tiden tillbaka till att du inte vill göra rätt för dig, du ställde ju även frågan själv här ovan om du skulle jobba svart CiteraHur ska man göra då om man vill driva eget i liten omfattning jobba svart eller ?
Trodde det var ett misstag men du är kanske dum på riktigt läs tråden från början. Varför fråga skulle jag fråga om jag ville jobba svart det är väl enkelt då behövs inga papper och maskiner finns utan moms
en av anledningarna att starta firma är att kunna dra av momsen