0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du låter som en parodi på den där radioreklamen om mitt o firmans toapapper Man gör inte ROT avdrag, din firma fakturerar skattemyndigheten på halva arbetskostnaden. Sedan är jag osäker på hur mycket ROT jobb man kan göra med en traktorgrävare
Du ska fakturera kunden med två "poster" en för maskinkostnaden och en för arbetskostnaden.Har du en timdebitering på 600:-/timmer tar du ca 300:- för maskin och ca 300:- för arbete.Din debitering av kunden har ju inget direkt samband med din lön. Du skriver en faktura på hela beloppet och drar sedan av ROT pengarna som du debiterar skattemyndigheten
Grövre anläggningsarbeten förekommer väl knappast i samband med renoveringsarbeten av bostäder.
Citat från: svenske kocken skrivet 16 maj 2011, 22:14:42Grövre anläggningsarbeten förekommer väl knappast i samband med renoveringsarbeten av bostäder.Vad definieras som Grövre anläggningsarbete? Dränering av husgrunder, arbeten på avloppsanläggningar mm är väl ROT avdragsgilla på arbetskostnaden.
För att momsen ska kunna dras krävs att den säljs av företag med moms så att sägaDu kan ha kortare momsperiod än 12 månaderOm du inte tar ut lön men gör jobb åt andra samt gör bokföring själv har du mycket tid över och värderar din egen tid lågt. Vad är syftet? Hur Motiverar bolaget sin existens? För övrigt, hur ser rot regler ut för grövre anläggningsarbete. Eventuellt kan du göra något annat med tiden din som ger högre återbäring och i stället välja att anlita ett företag att anlägga din tomt
Jag är bra på ab inte enskilld. I ab har alla fall skv inget att göra med huruvida du tar ut lön eller inte.Tänkte du göra jobb precis i utsträckning för att täcka avskrivning? Annars bli ju ev vinst som lön i enskilld firma