0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: varmtinne skrivet 17 maj 2011, 21:35:03Trodde det var ett misstag men du är kanske dum på riktigt läs tråden från början. Varför fråga skulle jag fråga om jag ville jobba svart det är väl enkelt då behövs inga papper och maskiner finns utan moms Jag är fullt läskunnig och som du skriver i ditt första inlägg:Citeraen av anledningarna att starta firma är att kunna dra av momsenOm man följer dina vidare inlägg så blir det ju övertydligt att du vill hitta kryphål för att betala moms och att dina grannar skall få skattesubvensionerade jobb utförda av dig på kvällstid så att du kan betala av din grävare.Men åter igen, du har fått massor med bra tips om hur du kan bedriva firman... ta tillvara på dessa... läs även mellan raderna så finns några guldkorn att ta tag i som är helt legitima.
Trodde det var ett misstag men du är kanske dum på riktigt läs tråden från början. Varför fråga skulle jag fråga om jag ville jobba svart det är väl enkelt då behövs inga papper och maskiner finns utan moms
en av anledningarna att starta firma är att kunna dra av momsen
Det finns olika krav för att få F skattsedel.Din verksamhet skall vara lönsam och varaktig.Istället för att få skattebekymmer i efterhand, bör du kontakta Skatteverket i förväg.
Inga problem att jobba o köra lite eget på sidan av. Du bestämmer själv hur mycke du ska gräva.
Om inte TS har insett det redan så kan grävning på egen tomt klassas som utbildning. Huvudproblemet ligger i syftet med firman, svårt att motivera att driva ett företag om man långsiktigt har ambitionen att tjäna pengar. Skatteverket brukar fila dessa under pengatvätt.
Citat från: rabalder skrivet 18 maj 2011, 21:01:47Om inte TS har insett det redan så kan grävning på egen tomt klassas som utbildning. Huvudproblemet ligger i syftet med firman, svårt att motivera att driva ett företag om man långsiktigt har ambitionen att tjäna pengar. Skatteverket brukar fila dessa under pengatvätt.Jasså får man inte driva företag om man tänker tjäna pengarna på lång sikt Hur ska jag kunna tjäna dom på kort sikt vill gärna lära mej det
Citat från: varmtinne skrivet 18 maj 2011, 21:07:23Citat från: rabalder skrivet 18 maj 2011, 21:01:47Om inte TS har insett det redan så kan grävning på egen tomt klassas som utbildning. Huvudproblemet ligger i syftet med firman, svårt att motivera att driva ett företag om man långsiktigt har ambitionen att tjäna pengar. Skatteverket brukar fila dessa under pengatvätt.Jasså får man inte driva företag om man tänker tjäna pengarna på lång sikt Hur ska jag kunna tjäna dom på kort sikt vill gärna lära mej detDet sa du ju att du inte ville tjäna pengar och att bedriva ett företag i etableringsfasen till förlust är helt ok. Sorry men jag får känslan av att du inte kommer ihåg vad du själv skrivit... Samtidigt påstår du att jag inte läst tråden, skärpning!
Citat från: rabalder skrivet 18 maj 2011, 21:26:05Citat från: varmtinne skrivet 18 maj 2011, 21:07:23Citat från: rabalder skrivet 18 maj 2011, 21:01:47Om inte TS har insett det redan så kan grävning på egen tomt klassas som utbildning. Huvudproblemet ligger i syftet med firman, svårt att motivera att driva ett företag om man långsiktigt har ambitionen att tjäna pengar. Skatteverket brukar fila dessa under pengatvätt.Jasså får man inte driva företag om man tänker tjäna pengarna på lång sikt Hur ska jag kunna tjäna dom på kort sikt vill gärna lära mej detDet sa du ju att du inte ville tjäna pengar och att bedriva ett företag i etableringsfasen till förlust är helt ok. Sorry men jag får känslan av att du inte kommer ihåg vad du själv skrivit... Samtidigt påstår du att jag inte läst tråden, skärpning!Nej kommer nog inte ihåg att jag skrivit att jag inte vill tjäna pengar har jag det så visa mej. Hur som helst är det fel för jag vill tjäna massor med stålar. Varför skulle det inte vara bra att tjäna pengar på lång sikt drivs inte de flesta företag så ?
[jag inte kommer att ta ut lön ur den egna firman som jag inte startat ännu /quote]Åter igen så hamnar du i hörnet om att du vill sponsra ditt traktorköp med att fejka en firma.
Citat från: varmtinne skrivet 18 maj 2011, 21:37:33Citat från: rabalder skrivet 18 maj 2011, 21:26:05Citat från: varmtinne skrivet 18 maj 2011, 21:07:23Citat från: rabalder skrivet 18 maj 2011, 21:01:47Om inte TS har insett det redan så kan grävning på egen tomt klassas som utbildning. Huvudproblemet ligger i syftet med firman, svårt att motivera att driva ett företag om man långsiktigt har ambitionen att tjäna pengar. Skatteverket brukar fila dessa under pengatvätt.Jasså får man inte driva företag om man tänker tjäna pengarna på lång sikt Hur ska jag kunna tjäna dom på kort sikt vill gärna lära mej detDet sa du ju att du inte ville tjäna pengar och att bedriva ett företag i etableringsfasen till förlust är helt ok. Sorry men jag får känslan av att du inte kommer ihåg vad du själv skrivit... Samtidigt påstår du att jag inte läst tråden, skärpning!Nej kommer nog inte ihåg att jag skrivit att jag inte vill tjäna pengar har jag det så visa mej. Hur som helst är det fel för jag vill tjäna massor med stålar. Varför skulle det inte vara bra att tjäna pengar på lång sikt drivs inte de flesta företag så ?Om du kommer ihåg att du faktiskt startade tråden.... Och skrevCitera[jag inte kommer att ta ut lön ur den egna firman som jag inte startat ännu /quote]Åter igen så hamnar du i hörnet om att du vill sponsra ditt traktorköp med att fejka en firma.Ja jag skrev att jag inte kommer att ta ut lön men vart skrev jag att jag inte vill tjäna pengar. Det var det jag frågade om leta vidare i tråden. Om det är att jag vill dra av momsen tycker jag du ska kolla blocket en sväng kolla maskiner runt 150000 -200000 kr och kolla hur många som skriver moms tillkommer ej. Du fattar fortfarande inte att det enklaste för en som vill gräva svart är att köpa en maskin som inte är momsad. Ger du dej aldrig när jag skriver att jag inte vill bluffa borde du fatta att det är så ! Varför skulle jag ljuga på ett forum på nätet om jag ville köra svart. Det finns väl hur många som helst som jobbar svart och de flesta bryr sig inte om att dom lejer nån svart bara det blir billigt men jag skriver det en gång till jag vill ha en firma i liten omfattning för jag har ett annat jobb och vet ej hur mycket jobb jag kommer att få och inte heller hur mycket jag orkar med och skulle firman generera en massa pengar så gör det inget men det är inget jag räknar med och jag vill inte gräva svart men om jag inte kan ha en firma i liten omfattning finns det inte så många val. Men nu har jag fått tips om att man kan ha en firma i liten omfattning så det ska nog ordna sig.
Varför vill man inte betala skatt på sin enskilda firma? alla pengar som är kvar i en enskild firma när året är slut är vins och skall beskattas och betalas egenavgifter på...sen ang momsen så får man ju för f-n hoppas att man inte får tillbaka moms utan får betala moms....annars har man ju gått back!..En stooooor myt när man skall driva företag är att man skall betala så lite skatt som möjligt är helt fel....man skall betala RÄTT skatt inte så lite som möjligt.....Försök att gå och låna pengar till en traktorgrävare om du inte visat vinst på 3 år.....sen en sak till...försök att få ut en pension i livet om du inte betalat skatt....