Har du någon hetgastemperaturvärde?
och om så, hur varierar det vid driften i dina beskrivning samt hur skiljer det sig mot tidigare värde om du har någon.
om du har en effektmätare som visar momentan effektförbrukning så är det också ganska upplysande, speciellt om du har värden sedan tidigare
om du har gasbrist så bör du se det som en ganska bubblig ström som aldrig slutar i tittglaset även när kompressorn går som bäst och du har lägre förångningstemperatur..
---
En spontan känsla med beskrivningen av oljud i kompressorn och varierande temperatur är tyvärr att kompressorns börja ge upp, kanske ventilfel eller liknande eftersom kompressorns sugförmåga plötsligt sjunker i perioder (ger varmare förångning just då) och i dom lägen borde hetgasen stiga ganska mycket, speciellt om inte effektförbrukningen sjunker så mycket då kompressorn gör sig av med nästan all sin förlustvärme genom just att hetta upp utgående komprimerade gas betydligt mer än vad som motsvarar den isentropiska kompressionen[1].
[1]
om en en perfekt förlustfri kompressorn komprimerar sugen 0 grader C R407C-gas till motsvarande kondenstemperatur av 55 grader C så är kompressionen ungefär 4.9 ggr och hetgastemperaturen är då ca 71 grader C
en bra kompressor ligger omkring 0.7 ggr i verkningsgrad i större anläggningar och en sådan ger då hetgas vid 86.4 grader C om resten är oförändrat.
blir det tjall på kompressorn med kanske en verkningsgrad av 0.5 , pga. gasläcka i ventilerna, cylindern/scrollen/rotaryn mm. så är hetgastemperaturen uppe i 107 grader C.
mao hög hetgastemperatur är en ganska god indikator för strul. men som mycket annat så kan det ge samma symtom för flera olika typer av fel