0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
@Luftsolvärme: I din tank med 500 liter 30 gradigt vatten har du ca 5 kWh energi om du låterden arbeta mot värmen i ett hus som skall hålla 20 grader. Om du låter tanken förvärma varmvattenså har du ca 12 kWh energi.
@Luftsolvärme: I din tank med 500 liter 30 gradigt vatten har du ca 5 kWh energi om du låterden arbeta mot värmen i ett hus som skall hålla 20 grader. Om du låter tanken förvärma varmvattenså har du ca 12 kWh energi.Det som gör hela skillnaden i sammanhanget är att den som kräver höga temperaturer oftast intefår något alls, medan den som förstår att använda energin på den temperatur som ges får skördaäven en mulen dag. "Solfångare" är egentligen ett missledande begrepp. Det borde kallas "ljusfångare"eftersom vi kan få användbara temperaturer (och nettoenergi) ur vanliga solfångare så fort det blir ljust ute.....Tilläggas kan även att alla de stora anläggningarna med koncentrerande solfångare som hävisas tilli YouTube-filmer tillverkar elektricitet. För detta krävs höga temperaturer eftersom det ofta ärångturbiner som skall drivas.
@bopakoster: Visst är det så som du säger.... Räkneövningen syftade till att visa exergibegreppet.Ju lägre temperatur man kan sätta energin i arbete på desto mera arbete får man utfört.Den som tror att han behöver mer än 30 grader kan alltså inte utföra något arbete alls @TokJan m.fl.: Så länge ni tydligt anger att ni leker så är det förstås OK. I flera inlägg antyds detju tyvärr att experimenten är på allvar och att resultatet förväntas slå en "vanlig" solfångare ;)eles
@TokJan m.fl.: Så länge ni tydligt anger att ni leker så är det förstås OK. I flera inlägg antyds detju tyvärr att experimenten är på allvar och att resultatet förväntas slå en "vanlig" solfångare
Man kan vrida och vända på detta med solenergi och energi hur mycket som helst!! Men skulle jag tex ha behov av 150L 50 gradigt VV/dygn under sommarhalvåret och detta till minsta mängd köpt energi, samt till minsta möjliga investering. Och skulle jag uppnå dessa kriterier så skulle jag totalt skita i om verkningsgraden är 75 eller 25% på anläggningen!! Är alldeles för mycket fokus på "optimal verkningsgrad" och tekniska avancerade lösningar när det gäller solenergi!!
Citat från: Luftsolvärme skrivet 18 maj 2011, 18:08:18Man kan vrida och vända på detta med solenergi och energi hur mycket som helst!! Men skulle jag tex ha behov av 150L 50 gradigt VV/dygn under sommarhalvåret och detta till minsta mängd köpt energi, samt till minsta möjliga investering. Och skulle jag uppnå dessa kriterier så skulle jag totalt skita i om verkningsgraden är 75 eller 25% på anläggningen!! Är alldeles för mycket fokus på "optimal verkningsgrad" och tekniska avancerade lösningar när det gäller solenergi!! Jomenvisst! Hur går det för dig och framförallt lilltösen, kan hon få bada snart?
Citat från: bopakoster skrivet 18 maj 2011, 18:45:56Citat från: Luftsolvärme skrivet 18 maj 2011, 18:08:18Man kan vrida och vända på detta med solenergi och energi hur mycket som helst!! Men skulle jag tex ha behov av 150L 50 gradigt VV/dygn under sommarhalvåret och detta till minsta mängd köpt energi, samt till minsta möjliga investering. Och skulle jag uppnå dessa kriterier så skulle jag totalt skita i om verkningsgraden är 75 eller 25% på anläggningen!! Är alldeles för mycket fokus på "optimal verkningsgrad" och tekniska avancerade lösningar när det gäller solenergi!! Jomenvisst! Hur går det för dig och framförallt lilltösen, kan hon få bada snart?Jodå, ska glasa solfångaren någon dag och sen vänta på sol som både ger energi och badväder!
@TokJan m.fl.: Så länge ni tydligt anger att ni leker så är det förstås OK.
I flera inlägg antyds det ju tyvärr att experimenten är på allvar och att resultatet förväntas slå en "vanlig" solfångare ;)eles
Kan det vara så att det finns en rädsla för att något enkelt, billigt och fungerande skulle sprida sig bland folk? Hemska tanke att folk skulle intressera sig för solenergilösningar till halva priset jämfört med dagens "köpesystem" Ok, att "GDS-Lösningarna" kanske inte riktigt når upp till dom bästa systemen när det gäller verkningsgrad mm, men med tanken på prisbilden så kan man ju kosta på sig fler kvm och på det viset slå dom dyra anläggningarna med mest kWh per investerad krona!
Det är faktiskt över 2000 som läst inläggen i den här tråden och det vore skandal omjag lät er fabulera fritt om hur naturlagarna fungerar. Vi är några stycken som om ochom igen talar om för er att ni är ute på villovägar med era påståenden och sammanblandningarmellan effekt, energi och temperatur. Begreppet exergi verkar ni ju inte ens ha hört talas om?Ni kan ju inte ens bestämma er för om det ni gör skall räknas som lek eller om det skall räknassom ett försök att rädda världen i allmänhet och mig i synnerhet Man kan mycket väl bygga hemmagjort som tar ner mer energi per investerad kronaän vad en fabriksbyggd solfångare gör, ingen tvekan om den saken. Men vägen dit gårinte via höga temperaturer i solfångaren. Vägen dit går via precis den temperatur som behövsför att kunna utföra nyttigt arbete och man höjer temperaturen bara om man måste eller omman har överskott som skall lagras. försviner hela tiden.