0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Men snälla leifa.k. Om man inte protesterar när någon påstår att effekten från solenkan ökas med linser och/eller speglar. När skall man då protestera?Kreativitet skall förstås uppmuntras, men om man börjar skapa med alltför dimmiguppfattning om hur världen fungerar så blir vägen framåt väldigt krokig....Dessutom är experimenten som beskrivs här ganska farliga eftersom man lätt nårväldigt höga temperaturer. Inget som jag kan rekommendera att man har ståendei en vanlig villaträdgård.@TokJan: Jag tror inte du behöver utveckla ditt senaste inlägg. Inte ens du själv skullebegripa vad du menade.
Farlighetskritiken tar jag med en nypa salt, för det verkar som en del tycker att så fort det gäller tryck kärl tex så är det livsfarligt så fort det inte är licencierat, certifierat osv osv. Verkar som att enskilda personer inte skall få göra någonting till sig själv om man inte uppfyller alla möjliga krav även om de skulle besitta kunskaperna, och då kan man inte skylla på att "alla andra som inte begriper" kan ju råka göra detta och det kan gå fel.
Men snälla leifa.k. Om man inte protesterar när någon påstår att effekten från solenkan ökas med linser och/eller speglar. När skall man då protestera?Kreativitet skall förstås uppmuntras, men om man börjar skapa med alltför dimmiguppfattning om hur världen fungerar så blir vägen framåt väldigt krokig....Dessutom är experimenten som beskrivs här ganska farliga eftersom man lätt nårväldigt höga temperaturer. Inget som jag kan rekommendera att man har ståendei en vanlig villaträdgård.
@leifa.k: Mina första inlägg i denna tråd var ganska försiktiga även om jag kändetill några av skribenternas bristande kunskaper i fysik sedan tidigare. Hur skall mankunna vara mentor till någon som inte lyssnar?Bara i de senaste inläggen serveras nya missförstånd. Oavsett om ett tryckkärl medvatten har 1.5 bar eller 4 bars tryck så är det i princip ingen skillnad på hur mycketvatten kärlet innehåller. Vattnet låter sig inte komprimeras. De stora riskerna uppstårnär rör och kärl innehåller t.ex. luft eller vattenånga. Gaser låter sig lätt komprimerasoch då kan mycket stora volymförändringar ske på mycket kort tid (=explosion) ävenvid ganska små tryckskillnader. Lägg så till att vattenångan i de experiment som beskrivshär kan vara ett par hundra grader varm.Jag tänker mer på alla som läser inläggen än de få som skriver...
Finns även plastspegel på slöjddetaljer i Skara, 500x1000mm bit för ca 180:-
Citat från: Luftsolvärme skrivet 11 maj 2011, 22:49:47Finns även plastspegel på slöjddetaljer i Skara, 500x1000mm bit för ca 180:- Den här kan jag varmt rekommendera. Fick hem 2st skivor 1000x500 igår.Materialet är som mjukplast och går att klippa med vanlig hushållssax.Den speglande ytan är fullt jämförbar med en vanlig glasspegel Thumbsup